четвртак, 13.12.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:30
ИСХРАНА: УЉЕ (1)

Сусам и коштице грожђа

Помаже код реуматоидног артритиса и анемије, али и снижавају крвни притисак
четвртак, 06.12.2018. у 20:32
(Фото Пиксабеј)

Када је реч о биљним уљима, сунцокретово рафинисано уље има доминантан положај на тржишту и готово сви га користимо. Да ли баш морамо да употребљавамо ово уље када су нам доступна и друга биљна уља која су много здравија?

Ако се пита наш новчаник, задржаћемо се на обичном сунцокретовом уљу. Ако су у избору пресудни неки други, пре свега здравствени фактори, можемо изабрати између читаве лепезе здравих уља. Сви смо, верујем, чули колико је маслиново уље здраво, а многи га редовно користе. О њему је било говора и раније, али хајде да вам представим и нека мање позната, а исто тако здрава уља, која можете пронаћи у најближој биопродавници.

Сусамово уље је добијено од семена сусама. Осим што се користи за кување у јужној Индији, употребљава се и као побољшач укуса у афричким и југоисточним азијским кухињама. Има препознатљиву арому и укус и популарно је у алтернативној медицини. Сусамово уље богато је линолном киселином и олеинском киселином. Садржај витамина Е је 0,2 мг а витамина Ка 1,8 мг. Уље не садржи никакве угљене хидрате, протеине и влакна. Количина холина је један одсто.

Семе сусама има пуно витамина и минерала. Ту су бакар, цинк, магнезијум, гвожђе и наравно – калцијум. Уље током производње задржава доста ових благотворних минерала, посебно цинка и бакра. Ови минерали помажу у производњи црвених крвних зрнаца, циркулацији крви и метаболизму. Бакар је познат по својим антиинфламаторним особинама и помаже у смањивању артритисног бола, отицању зглобова и јачању костију.

Уља од сусама садржи гвожђе. Зато је оно један од најприкладнијих кућних лекова за анемију, као и друге проблеме са недостатком гвожђа. Коришћено је за кување од давних времена. Према истраживању рађеном у Индији, сусамово уље утиче на смањење крвног притиска и повећава антиоксидативан статус код хипертензивних пацијената.

Садржи аминокиселину познату као тирозин, који је директно повезан са серотонинском активношћу. Серотонин је неуротрансмитер који утиче на наше расположење. Неуравнотеженост може довести до депресије и стреса. Према истраживањима, употреба сусамовог уља у исхрани помаже у производњи серотонина, што заузврат помаже смањењу стреса и депресије.

Ово уље и има противупална својства, помажете у борби против различитих бактерија.

Нежељени ефекти употребе сусамовог уља у исхрани могу бити повећање тежине, дивертикулоза, алергијске реакције код особа које су преосетљиве на сусам, анафилаксија, дијареја, па чак и побачај.

Уље коштице грожђа је нуспроизвод у производњи вина. Уколико је реч о рафинисаном уљу, оно се загрева на врло високим температурама које донекле неутралишу његова позитивна својства. Добра ствар је та што га можете користити и за термичку обраду, а не само као салатни прелив. Уље од коштица грожђа које је хладно пресовано је бољи избор од рафинисаног, јер било које уље које се прегрева – деградира.

Ово уље богато је полинезасићеним масним киселинама, а то су углавном омега-3 и омега-6 масне киселине. Омега-3 су корисне за ваше срце и крвоток и треба их у исхрани чешће употребљавати него засићене масти и трансмасти. Суштина је у равнотежи омега-6 масних киселина и омега-3 масних киселина у вашем телу. Већина људи уноси превише омега-6 масних киселина, а недовољно омега-3.

Уље коштице грожђа је добар извор витамина Е, чак и бољи од маслиновог уља. Витамин Е функционише као антиоксидант који раствара масти, што помаже заштити ваше ћелије од оштећења слободних радикала који су повезани са раком, срчаним обољењима и другим хроничним болестима. Витамин Е такође оснажава имуни систем. Ово уље може бити део здраве исхране када се конзумира умерено. Има неутралан укус и добро се комбинује са многим рецептима. Такође помоћи ће да ваша кожа изгледа млађе, а да коса буде јача и бујнија. Нема познатих нежељених ефеката конзумирања уља коштице грожђа, али људи који су алергични на грожђе не смеју га користити.

Јасна Вујичић, нутрициониста
www.nadijeti.com


Коментари0
383db
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља