недеља, 18.08.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:04
ПРОНАЛАСЦИ

Трамвајска кочија

Премијерно звоно возила на шинама у запуштеном делу града, које су вукла два коња, чуло се у Њујорку 1832. године
Аутор: Р. М.уторак, 11.12.2018. у 20:00
(Фо­тографије Пик­са­беј)

Прво трамвајско звоно чуло се у Њујорку 1832. године када је Стивенсон, градитељ кочија, поставио шине на улице запуштеног дела града. Овај трамвај вукла су два коња и у њега је могло да стане четрдесетак људи. Возило на шинама представљало је праву атракцију за Њујорчане и било је ефикасније, иако мање покретно од омнибуса на точковима који је максимално могао да вози двадесетак људи одједном.

Двадесетак година касније и на Старом континенту, у срцу Париза, прорадило је прво шинско возило, док су Енглези први трамвај добили у Лондону 1861. године.

Иако је трамвај постао популаран чим је почео да вози улицама Њујорка, свакодневна вожња овим возилом била је изузетно рискантна. Наиме, у почетку су трамвајске шине грађене на уздигнутом делу улице, па су представљале непрестану опасност за пешаке. Такође, дешавало се да се препуни трамваји због висине шина преврну, па је врло брзо после увођења првих трамваја ова посебна коњска „запрега” повучена са њујоршких улица.

У међувремену проналазачи су настојали да обезбеде сигурност приликом вожње трамвајима, па су после неколико година истраживања трамвајске шине замењене новим, сигурнијим.

Тада је трамвај почео да вози шинама које су биле у нивоу улице. Овакве шине први пут су саграђене и употребљене у Лондону 1870. године.

Иако су у многим градовима трамваје годинама вукли коњи, у неким, попут Сан Франциска, као покретна снага коришћени су каблови који су намотавани на чекрке. Касније је у неким метрополама као погонска снага за трамваје коришћена и парна машина. Међутим, тек је проналазак електромотора у великој мери „олакшао посао” коњима и заменио их у тегљењу грдосија.

Први електрични трамвај прорадио је у Берлину 1881. године. Конструисао га је инжењер Вернер фон Сименс. До друге деценије прошлог века и почетка Првог светског рата трамваји на струју коришћени су у готово свим великим градовима у свету.

После Другог светског рата, захваљујући брзом развоју технологије, створене су нове грдосије које су употребљаване у градском превозу и које су потиснуле трамвајски саобраћај. И трамваји су временом модернизовани, али су остали на шинама, па су самим тим и знатно слабије покретљиви у односу на друга возила у градском превозу. Ипак, трамвај је и данас веома популаран и радо коришћен вид превоза у многим градовима широм наше планете.


Коментари0
2c9de
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља