петак, 26.04.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 18:16

Црквена самосталност била је епохалан догађај у нашој историји

Озбиљан проблем за нас, и то треба да схвате они који силом управљају светом, био је да Пећка патријаршија припадне другим народима, нагласио је патријарх српски Иринеј на скупу посвећеном великом јубилеју, осам векова аутокефалности Српске православне цркве
Аутор: Јелена Чалијауторак, 11.12.2018. у 20:30
(Фото Д. Јевремовић)

Петодневни међународни научни скуп посвећен великом јубилеју, осам векова аутокефалности Српске православне цркве, свечано је отворен на Православном богословском факултету у Београду. Стицање аутокефалности српске цркве 1219. године, један је од највећих догађаја српске историје, подједнако важан и за цркву и за народ, речено је на отварању скупа. Поздрављајући његове учеснике, патријарх српски Иринеј подсетио је да је српска црква стекла самосталност благодарећи личности Светог Саве, пре свега његовој духовној и моралној снази, али да је велику улогу имао и његов отац Стефан Немања, Свети Симеон, којег је поглавар СПЦ назвао једним од водећих државника свог времена.

– Није било лако добити аутокефалност и Свети Сава је дуго радио на томе, а желео је да црква буде основана у народу и из народа. Успео је да стекне самосталност цркве на најгенијалнији начин, онај који је близак јеванђеоском, без борбе и крви, како су неки народи касније стицали аутокефалност. До тада је наш духовни центар био Цариград, одатле су нам стизали епископи и свештеници. После Светог Саве духовно седиште српске цркве је у Жичи и Пећкој патријаршији и Богу хвала они су се одржали до данашњих дана. Међутим, сада смо у посебном искушењу да наш духовни центар Пећка патријаршија не буде у границама остатка државе. То је озбиљно питање за нас и то треба да схвате они који силом управљају светом с обзиром на то да би био огроман проблем да Пећка патријаршија припадне другим народима – рекао је патријарх српски Иринеј.

Како је додао, питање је којим бисмо данас језиком говорили и да ли бисмо као народ постојали да није било цркве, која је када су нестали цареви, владари и велможе, била уз народ и то у дугачком периоду од 500 година ропства.

Читава наредна година за СПЦ биће у знаку обележавања осам векова аутокефалије, а како је нагласио проф. др Владимир Костић, председник Српске академије наука и уметности, САНУ ће у границама својих способности умети да се придружи СПЦ у обележавању јубилеја.

– Ово је прослава не само цркве, већ свих нас, а црква је у појединим периодима наше историје била једина институција око које се кристалисала свест и идентитет нашег народа. У жељи да наши унуци стоје на овом месту за 201 годину и обележавају 1.000 година аутокефалности СПЦ, желимо да градимо однос искреног поштовања и разумевања и не верујте злим језицима који тврде супротно – рекао је проф. др Костић.

Окупљене је поздравила и ректорка Универзитета у Београду, проф. др Иванка Поповић која је нагласила да морамо да поштујемо и познајемо своју историју да би нас и други народи поштовали.

Свети Сава се залагао за јединство државе и цркве јер деоба ствара шизофрена стања опасна не само по вечно спасење једног народа, већ и по државу и историју, рекао је декан Православног богословског факултета, владика браничевски Игнатије.

– Такође, ваљало би подсетити и да је Свети Сава био за очување устројства православне цркве. Нису аутокефалне цркве одвојене свака за себе, већ су део једне, свете, саборне и апостолске цркве, па кроз аутокефалност чувамо и јединство са свим православним народима – казао је владика браничевски Игнатије.

Међународни научни скуп „Осам векова аутокефалије Српске православне цркве (1219–2019)”, чији је домаћин Богословски факултет, одржава се под покровитељством Светог архијерејског Синода, а у њему учествује више од стотину истакнутих домаћих и иностраних истраживача.


Коментари27
80edc
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Теолог СПЦ
Други део. Зато добијање аутокефалије, када се ради о УПЦ, МПЦ, ЦГЦ, никада не може бити канонско, јер на тим просторима никада није било прекидано канонско јединство са мајком Црквом, у првом случају Москвом и целом РПЦ, у другом и трећем случају СПЦ, чије су поједине епархије временски старије од Мајке Цркве и њених потоњих епархија, типа Кијев, Стон, или Рас, али су услед историјских прилика и увећања народа и ширења на нове територије, Мајке Цркве су временом трансформисане у пуно веће помесне Цркве, тако да ове старе епархије остају у почасном и повлашћеном рангу унутар помесних Цркава, али природно остају у непрекинутом канонском јединству и ни по ком основу не могу на силу постати аутокефалне. Надам се да је сада јасније и да нема недоумица.
Теолог СПЦ
@Вер_ник Не управља држава РПЦ, она вековима постоји и канонска је Црква, већ Порошенко и стране западњачке русофобне агентуре управљају расколницима које подстичу на неканонску аутокефалију. Вршите замену теза. Не постоји код мене "самоувереност" вер-ниче, већ искључиво увереност у каноне, а они су недвосмислено јасни.
Препоручујем 9
Теолог СПЦ
@Вер_ник "Да је Црква одвојена од државе и да њом не управља државна власт, што је случај у РПЦ и УПЦ, до ових проблема не би долазило." Нетачно, тако да разјаснимо. Државна власт у Украјини, која је тренутно русофобна и неофаишистичка, управља расколничким организацијама које гура у правцу добијања нелегалне аутокефалије, а не канонском митрополијом у Украјини, која је вековима у истом статусу и не тражи никакву аутокефалију. Тако да Порошенко, који оличава ову власт, треба заиста да се одвоји од ових расколника, и до ових проблема не би долазило, али они су уједињени на један мало болестан начин против свега што је руско - па чак и против канонске Цркве на тим просторима. Морамо се чувати замене теза. Што се тиче самоуверености, моја маленкост је уверена само у каноне Православне Цркве и њено Предање, а никако у себе. Са тим Ви видите шта ћете. Сада ваљда нема више никаквих недоумица.
Препоручујем 10
Прикажи још одговора
Теолог СПЦ
Овде се јављају људи који нису упућени у историјат добијања аутокефалије Српске Архиепископије, потоње Пећке Патријаршије, данас Српске Православне Цркве. Сава је отишао у Никеју, код цариградског патријарха, који је тамо избегао због крсташког пустошења Цариграда. Он је то урадио на основу канона, јер тада Охридска архиепископија НИЈЕ БИЛА У КАНОНОНСКОМ ЈЕДИНСТВУ са својом МАЈКОМ ЦРКВОМ, то јест цариградском Црквом, јер је ову архиепископију основао Јустинијан 535. године, као папски викаријат, али ју је цар Лав III Јерменин у 8. веку ставио под јурисдикцију цариградске патријаршије. Пошто су постојале само три епархије, са владикама Грцима, који у том тренутку де факто нису припадали Цркви, јер нису били у јединству са целом Црквом због непостојања општења са својом Мајком Црквом, св. Сава је искористио ово непостојање Цркве на нашем простору и затражио аутокефалију од цариградског патријарха, коју је и добио због духовног ауторитета који је уживао, као монах подвижник светог живота.
Миливоје Радаковић
Јесмо ли ми добили аутокефалност од надређеног архиепископа у Охриду, или од Васељенске патријаршије?
Dvostruka potvrda samostalnosti
Od Patrijarha Vaseljenske crkve i Cara Istočnog Romejskog carstva !
Препоручујем 2
Савица
Памет у главу, да не би изгубили аутокефалност подржавањем оних који желе да спрече да други буду самостални-аутокефални.
Kalimero
Kako to da je autokefalnost toliko vazna za Srbiju i Srbe a ne sme da bude i za druge zemlje i narode?
Бане
Које друге народе? Црногорци су Срби а Украјинци и Руси су исто племе. Такође Срби и Македонци су исто племе. Према томе СПЦ је једна и најстарија црква
Препоручујем 6

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља