петак, 18.01.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:31

Шта поручује реклама за енергетско пиће „кокс”

Провокативни слоган и дизајн амбалаже немачког произвођача напитака недвосмислено асоцирају на недозвољене супстанце, упозоравају стручњаци
Аутор: Јелица Антељ / Ивана Албуновићуторак, 11.12.2018. у 23:30

На тржишту Србије већ више од две године у продаји је енергетско пиће „кокс енерџи” које кориснике, међу којима је највише младих, може да асоцира на недозвољене супстанце, односно дрогу.

На конзерви црне позадине белим крупним словима истакнут је име бренда „кокс”, назив је подвучен белом линијом а испод ње се наводи рекламни слоган: „Пјур вајт енерџи” ( чиста бела енергија). Реч је о напитку немачког произвођача „Уберкингер” који за домаће тржиште увози компанија „Аргос енерџи” из Београда.

Није потребно много објашњења на шта из прве асоцира назив овог пића, значајније питање је како се тај производ и поред такве очигледне асоцијације нашао на тржишту, најпре Европске уније а потом и Србије. Чак и немачки произвођач, на свом званичном сајту, у опису производа наводи да провокативни дизајн конзерве гарантује да ће пажња купаца бити привучена у односу на друге конвенционалне напитке. Судећи по објавама на друштвеним мрежама у Србији младима је овај напитак већ добро познат и увелико га конзумирају, што показује да је маркетиншки трик успео. Већи је проблем што много њих у коментарима овај производ именом доводе у везу са кокаином, правећи алузије на бели прах, белу црту...

Сајт угашен?
Сајт компаније „Аргос енерџи”, која увози овај производ у Србију, током дана био је активан али му је, касније поподне, било немогуће приступити. Све рекламне поруке, фотографије и подаци о фирми били су недоступни.

Психијатар Др Јасна Дараган Савељић, бивша директорка Специјалне болнице за болести зависности у Драјзеровој, каже за „Политику” да је ово толико јасна асоцијација која младе психолошки наводи на недозвољену супстанцу.

– Ово је за мене невероватно. Имали смо пример ранијих година када се у продаји нашао напитак са илустрацијом листа марихуане, због чега се и тада подигла прашина. Мене овакве ствари испуњавају љутњом – каже Дараган Савељић. На питање како коментарише да се исти напитак продаје, без проблема, на европском тржишту она је рекла да нема објашњења за то.

– Можда је Немцима свеједно, не знам. Можда имају пуно пара и дају их држави – истиче наша саговорница и додаје да би било логично да поводом овог случаја  реагује Српско лекарско друштво или Секција за болести зависности, стручњаци... Свакако, каже, треба скренути пажњу родитељима који могу да утичу на своју децу.

Власник фирме „Аргос енерџи” Слободан Синђелић, која увози овај производ у Србију, тврди да је све урађено по закону. Каже да се напитак две и по године продаје на тржишту и да имају све доказе о исправности и потребне дозволе.

– Ниједним слоганом наше кампање никога не наводимо на било шта. Ако је некоме назив споран, зашто се не запита како није споран у ЕУ где је, такође, у слободној продаји у великим системима и на пумпама.  Производи га реномирана немачка компанија, највећа на овом тржишту и једна од већих у Европи – истиче Синђелић.  Каже да је њихова једина порука „нова димензија енергије” а да су све остало „конструкције које су се појавиле у јавности”.

– Наше пиће је бело енергетско пиће, и отуд бела боја. Садржи протеин из сурутке. Његов назив није „кокс” него „кокс енерџи”. Не можемо да утичемо на немачког произвођача како ће производ изгледати и како ће се звати. Он је прошао све анализе и експертизу на ВМА и утврђено је да је апсолутно исправан за људску употребу – тврди Синђелић и додаје да су плаћене и све царине и ПДВ.

Горан Паповић, председник Националне организације потрошача Србије, сматра да би овде првенствено морала да реагује тржишна инспекција и да се поставља питање формирања комисије, која је била у плану, у оквиру Закона о оглашавању а која би процењивала како производ може да се оглашава и шта је примерено.

Комисија за борбу против наркоманије: апсолутно непримерено

„Политика” је, поводом продаје овог енергетског напитка на тржишту,  тражила коментар и од Комисије за борбу против наркоманије у школама, коју је недавно формирала Влада Србије. Одговор преносимо у целости:

– Везано за енергетско пиће „кокс”, које својим маркетингом и називом недвосмислено жели да испровоцира ширу јавност, а посебно младе, на везу са психоактивним супстанцама, конкретно са кокаином, желимо да укажемо на то да су такве кампање апсолутно непримерене и противне залагању државе да се укаже на све већи проблем наркоманије међу младима. Желимо овим путем, још једном, да апелујемо на јавност и медије да се успостави широк консензус на ову тему и да борба против наркоманије, посебно међу младима, не буде само дневно извештавање већ континуирана кампања у којој ће јавност и медији дати недвосмислени допринос у остваривању задатих циљева, а то су оштрија казнена политика за дилере дрогом који је продају малолетницима и генерално да се смањи доступност психоактивних супстанци међу младима – наводи се у саопштењу.


Коментари30
e2bed
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Saveta
"На питање како коментарише да се исти напитак продаје, без проблема, на европском тржишту она је рекла да нема објашњења за то." Ima objašnjenja. Objašnjenje je da ovde žive indijanci koji se bave i zamlaćuju glupostima, a ne pravim problemima. Hoćete da zaštitite mlade? Pa sprečite njihovo iseljavanje pod broj jedan! Kako? Pa započetak tako što ćete otpustiti sve parazite iz gomile državnih firmi i agencija, pa onda u njima zaposliti mlade ljude na osnovu PRAVIH konkursa i testova koji će da ih filtriraju prema njihovom obrazovanju i sposobnostima. Zaustavite SNS-ovsko i rođačko zapošljavanje, ne dajte tutumracima i bezjacima da nam kreiraju život, zaposlite ljude koji stvarno nešto vrede, eto tako ćete da zaštitite mlade.
Mica opajdara
Koks mnozina od kok u prevodu petlovi,u slengu muški polni organi
Nomen Nescio
Не мешајте бабе и жабе и, још битније, не мешајте се у ствари које не разумете. Иначе, крајње прикладан надимак сте изабрали за себе.
Препоручујем 2
Filip Kotler
Saska Beograd, pitam se koliko ste dobili za ovaj (doduše vrlo mlak) reklamni tekstić... "Mnogo lepih postova" (to baš potvrđuje da se ciljna grupa napecala), " izuzetno prijatno iznenadjena", "definitivno sam postala fan KOKS ENERGY -a".. Zar vi smatrate da vaše lično mišljenje i subjektivni osećaj da je nešto "prijatnog ukusa" ima težinu u ovom slučaju? Pa naravno da je ceo paket proizvod osmišljen da izazove prijatnost kod slabo upućenih. "Pametnu osobu niko i nikakvim reklamnim porukama ne moze da navodi da uradi nesto protiv svoje volje" -apsolutno pogrešno i naivno. Reklamne poruke deluju podsvesno i upravo imaju za cilj da "pametnu" osobu navedu da ih kupi, a da ona pri tom uopšte nije svesna da je navedena. Mislite o tome.
Mali Maf
Mi hocemo u evropu, tako da morate da se pomirite sa tim sto evroska unija donosi. Normalno je za omladinu tako da razmislja, a neki obrazovani psihijatri da nam objasnjavaju sto deca napamet znaju, a niko im nista nie rekao. Mentalitet starijeg naroda, sve su proziveli, imali su bahato da zive i sad omladinu ne pustaju da zive kako hoce, nego namecu njihova pravila, a oni su ziveli slobodno..
Saska Beograd
Ne vidim nista lose u kampanji za energetsko pice KOKS ENERGY. Na njihovom web site nisam videla nista neprimereno, na drustvenim stranicama facebook i instagram KOKSENERGY DRINK SRBIJA, takodje nista provokativno i neprimereno, cak sta vise videla sam mnogo lepih postova. Sve me ovo zaintrigiralo i upravo sam otisla do najblizeg marketa ,kupila KOKS ENERGY, popila ga i bila sam izuzetno prijatno iznenadjena kako izgledom same limenke,tako i samim vrlo prijatnim ukusom.Definitivno sam postala fan KOKS ENERGY -a i naravno apsolutno se slazem da treba energetske napitke, kao i alkohol i cigarete zabraniti za populaciju ispod 18 godina. Nijednog trenutka mene KOKS ENERGY nije asocirao na to sto pisu stampani mediji i smatram da pametnu osobu niko i nikakvim reklamnim porukama ne moze da navodi da uradi nesto protiv svoje volje.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља