У Скадарској, на маленом делу од чесме до Булевара деспота Стефана, какофонија бушилица, багера и другог мајсторског алата. Тако већ данима. Мајстори на овом парченцету боемске четврти већ дуго раде, али изгледа не довољно брзо да би све било готово до данас, што је званичан рок за окончање радова, истакнут на градилишној табли. Оно што пролазници тренутно могу да виде не уверава да ће ни уочи одбројавања последњих сати старе године овај део Скадарске засијати пуним сјајем под светлима канделабара.
Надлежни нису били расположени да одговоре шта је узрок кашњењу и када би сређивање могло да се оконча, али како каже Драган Глигоријевић, председник удружења „Скадарлија”, договор је да се обнова привремено обустави од католичког Божића до Српске нове године. Тврди, угоститељи из боемске четврти већ су увелико незадовољни јер због одуговлачења радова, који се већ дуже изводе, промет је доста опао.
– Многи гости, који би да сврате у неку од кафана или кафића, када виде да је раскопано и да треба и даље да заобилазе радове, одустају и враћају се назад. Нанета је велика штета – напомиње Глигоријевић.
Један од главних проблема уочи празника, када Скадарлију традиционално походе и гости престонице, јесте што се радови одвијају баш на једном од главних прилаза срцу боемске четврти.
– Остало је да се у делу према Булевару деспота Стефана угради камена призма и да се и у појасу поред чесме постави ситни камени облутак – наводе у „Путевима Београда”.
Пробијање рока не би био толики проблем да под опсадом мајстора истовремено нису и оближње улице, својеврсне капије, из којих се прилази Скадарској – пре свих Емилијана Јосимовића и Страхињића бана, али и улаз у Скадарску из правца Цара Душана.
Невешто ручно измењен датум на градилишној табли, на којој Емилијан Јосимовић, који је трасирао престоничке улице, прекрштен у Јоксимовић, каже да у њима радови треба да буду окончани 31. децембра.
Истина, у доњем делу Скадарске за разлику од горњег има калдрме, али нема мајстора који би требало да се позабаве још неким детаљима. Најочигледнији показатељ је простор уз продавнице. Ту фали завршни слој, односно подлога по којој ће пешаци корачати и прилазити радњама. Уместо тога, ових дана, пролазници који би тим делом да препрече како би нешто краћим путем прошли до Цетињске, вероватно се осећају као Скочко. Посебно пажљиве треба да буду даме на штиклама јер између калдрме и недовршеног тротоара целом дужином је узак канал о који може да се запне ако се не води рачуна.
– У овом делу Скадарске улице ускоро се ради полагање ситног каменог облутка у тротоарима – указују у „Путевима Београда”.
Који метар даље, одмах иза угла, у Улици Страхињића бана на потезу до Француске зато врви ових дана. Станари и други пролазници највише се „сударају” са мајсторима. Ту се највише у мајсторисању одмакло, али није ни чудо ако се зна да је оно у њој почело још крајем августа и тада је најављено да ће бити завршена крајем октобра. Сада се жури да се радови окончају што пре. На више тачака истовремено се равна пешчана подлога, мере се и прецизно секу и уклапају белосивкасте гранитне плоче. На углу са Француском уређује се и гланца мала жуто-браон фонтана.
– У Страхињића бана у току су завршни радови на полагању гранитних плоча и камене коцке дуж целе улице, на тротоарима и коловозу – додају у „Путевима Београда”, напомињући да у улицама које се раде предстоји постављање јавне расвете и мобилијара.
Ако се може судити према зимским утисцима у још недовршеној улици, у току летњих месеци у центру престонице ово ће, попут Улице мајке Јевросиме, бити једна од пријатнијих хладовина. Целом дужином, која се обнавља, посађена су млада стабла, уз постојећа старија. Белина гранитних плоча отвара и шири простор који ће у току лета од јаких зрака сунца крошње заклонити. Једино што ће можда кварити утисак у умивеној Страхињића бана су неумивене фасаде старих здања.
Пуном паром се ради и недалеко одатле у маленој Улици Емилијана Јосимовића. Мајстори су и тамо на више фронтова. Уређују тротоаре, подлога за коловоз, младице дрвећа већ су посађене, али има још доста посла, поготову када је реч о завршним подлогама и на коловозу и на тротоарима.