среда, 11.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:55

Трећина човечанства има профил на Фејсбуку

Иако су друштвене мреже створене да повезују људе, испоставља се да се многи управо због њих не друже ни са ким из своје околине, већ усамљени седе у соби и интернетом путују светом
Аутор: Катарина Ђорђевићпонедељак, 17.12.2018. у 07:31
(Фото Пиксабеј)

Када је млади студент Универзитета Харвард Марк Закерберг 2004. године основао „Фејсбук” како би академци међусобно лакше комуницирали вероватно није могао да претпостави да ће 14 година касније свака трећа особа на планети имати свој профил на овој популарној социјалној мрежи.

У овом моменту више од две милијарди људи на свету има свој профил на „фејсу”, а највећи број корисника живи у Европи и САД – готово сви пунолетни грађани старог и „новог” континента чланови су ове друштвене мреже.

Од када су социјалне мреже постале „најважнија споредна ствар” у нашим животима, постало нам је важније да снимимо савршену фотографију него да уживамо на концерту, у друштву вољене особе или погледу на морску пучину.

Одговор на питање зашто имамо потребу да фотографије са плаже и своје ставове о животу постављамо на социјалне мреже релативно је једноставан и гласи – зато што сматрамо да не постојимо у реалном свету ако не постојимо у виртуелном, тврде психолози.

Иако највећи број корисника „Фејсбука” зна да може остати без посла или без партнера ако напишу једну погрешну ствар или објаве компромитујућу фотографију, „Фејсбук” користи трећина човечанства. Због чега је тако велики број људи на овој друштвеној мрежи?

Др Далибор Петровић, ванредни професор на Саобраћајном факултету, предавач на мастер студијама на Филозофском факултету и аутор књиге „Друштвеност у доба интернета”, каже:

– Зато што је човек друштвено биће – „Фејсбук” је одговор на усамљеност коју нам је донела цивилизација. Он није узрок, већ последица социјалне изолације. Интернет је скројен по мери наше отуђености, а социјалне мреже су логичан одговор на живот који је брз, динамичан и оставља мало времена за дружење. Савремени човек схвата да нема више времена да седи са пријатељима и задовољава се „Фејсбуком”. Као „награду” за коришћење мреже он добија могућност да буде у вези с бројним особама. Те везе јесу плиће, али су бројније. Људи ступају у контакт са особама из основне и средње школе јер знају да социјалне везе данас значе све, почев од могућности да добијеш (бољи) посао, новац за лечење или могућност за путовање.

Додаје да су нам друштвене мреже донеле могућност да будемо у контакту с онима с којима не делимо исти простор и кисеоник и будемо блиски с особама које нису с нама, али проблем настаје ако нам виртуелна реалност постане важнија од реалности у којој живимо.

– „Фејсбук” је уједно и једно од најбољих маркетиншких средстава. Баш као што трговац у излог ставља најбоље производе, јер тиме привлачи муштерије, тако и ми на „Фејсбук” пројектујемо свој имиџ, а не свој идентитет. Трудимо се да будемо што лепши, паметнији и духовитији, јер за то добијамо комплименте у облику лајкова, а пажња и лајкови су мера успеха у виртуелном свету – закључује Петровић.

Мирољуб Радојковић, професор на Факултету политичких наука, тврди да су „Гугл”, „Фејсбук” и „Мајкрософт” највеће рекламне агенције на свету и подсећа да смо сви смо ми оставили дигиталне отиске у виртуелном свету.

– Још у капитализму смо научили да нема бесплатног ручка. Иако мислимо да нас чланство на друштвеним мрежама ништа не кошта, ми га плаћамо другом валутом, а то су наше време и наша приватност – дајемо свој профил и свој идентитет. Добра страна социјалних мрежа јесте што нас спајају са рођацима и пријатељима у иностранству, а лоша је што нас удаљују од пријатеља у земљи. Закерберг је сматрао да ће свет бити боље место ако будемо склопили што више пријатељстава са особама из других земаља, али реалност није потврдила његова очекивања – ми се не дружимо са различитима, већ с људима који деле наше вредности, уверења и поглед на свет – оцењује професор Радојковић.

Он истиче да су „миленијумци” своје постојање пренели на профиле на социјалним мрежама, а њихов највећи страх је да не остану без мобилног телефона и интернета. Јер, када нема нета, нема ни „Фејсбука”, а када нема „Фејсбука” они сматрају да не постоје.

Сива Вајдијанатан, професор медијских студија на Универзитету Вирџинија и аутор књиге „Антидруштвене мреже”, подсећа да је „Фејсбук” постао најраширенији систем за надзор у историји – више од две милијарди људи на свету и милиони компанија и политичких сервиса „Фејсбуку” детаљно описују своје страсти, склоности, уверења и планове. Осим тога, „Фејсбук” прати све везе и интеракције између људи и група, предвиђа будуће везе и усмерава будуће интеракције.

Популарна социјална мрежа вероватно зна све адресе на којима смо живели, сваки број фиксног и мобилног који смо користили, све наше надимке и налоге на сервисима које смо користили.

 

Ријалити најтраженији на „Гуглу”

 

Грађани наше земље ове године су на „Гуглу” најчешће претраживали ријалити и серијске програме, као и спортске догађаје. Најтраженији појам за којим су трагали јесте ријалити „Задруга”, а за њим следи глумац Небојша Глоговац, чија је смрт обележила сам почетак године. Догађаји као што су светско првенство у фудбалу и фудбалска утакмица између Звезде и Ливерпула изазвали су велико занимање наших суграђана, а веома су популарне биле и претраге актуелних телевизијских садржаја, пре свега домаћих и страних играних серија – „Убице мог оца”, „Истине и лажи” и „Јужни ветар”.


Коментари11
843c9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ljiljana K.
Divno zamišljeno, ali... Sve dobre stvari često budu zloupotrebljene. Uživala sam dok mi nalog nije hakovan. Ugasila sam nalog i, nažalost, izgubila vezu sa jednim delom prijatelja i porodice. Više me nema na društvenim mrežama. Naučila sam lekciju.
nezainteresovani
Otvorite nalog, veliki broj lažno predstavljenih postanu prijatelji jer vi nemate pristup njima dostupan , potom podmecu svašta, pri svemu tome dobro se zabave na vaš račun. Smatraju sebe moćnima i ne vide koju štetu čine.Hororastično iskustvo. Drago mi je da postoje i oni koji zaista uživaju.
Goranko Ilić
Mnogi ljudi imaju po dva ili više naloga,tako da je broj pravih korisnika Fejsbuka manji.
Vladislav Marjanovic
Da mi porodica nije po svetu razbacana i da njena mladja generacija ne koristi FB radi "postiranja" fotografija najmladjeg narastaja, ne bih nikada otvorio stranicu na toj mrezi. Jasna je njena "politicki korektna" opredeljenost i koje zapadne politicke (i finansijske) strane iza njega stoje. To su upravo one koje najefikasnije rade na razbijanju stabilnosti i kohezije ljudskog drustva, jer... cenzura radi. FB moze da vam bez prethodnog obavestenja samovoljno zatvori stranicu zbog "govora mrznje" koje arbitrerno definise a, sto je jos gore, sami clanovi FB ne oklevaju da vam brisu komentar pod istim izgovorom ukoliko ne zastupate njihovo misljenje. Teorijski, FB je mogao da postane istinska tribina za intelektualnu komunikaciju o najrazlicitijim temama. Umesto toga on je postao tribina za razmenu trivijalnih emocija. Na radost onih koji drhte od bauka konstruktivne polemike i, u ime demokratije, teraju javnost da se strojevim korakom vrati u totalitarno jednoumlje.
Miki
Nije bas istina, ali oni vole da se hvale da je tako zbog berze. Vecina tih naloga su lazni ili neki ljudi imaju po nekoliko naloga.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља