четвртак, 19.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 07:36

Сваки корак по паметном тепиху производи струју

Аутор: Драгана Јокић-Стаменковићуторак, 18.12.2018. у 20:00
Жељко Поповић и Владимир Винцан (Фото Жељко Поповић)

Тискајући се у предновогодишњој гужви на улазу у популарни тржни центар девојка у свој мобилни телефон изговара име омиљеног модног бренда и на тепиху који подсећа на огромни лед екран појављују се стрелице које је воде до радње у којој ће пронаћи маркиране „крпице” чије је име изговорила у микрофон који час раније. Истовремено, радник обезбеђења телефоном позива у помоћ паметни тепих тражећи информацију колико се купаца тренутно налази у објекту, како би могао да упути колеге ка најпрометнијим локацијама. Ова футуристичка визија могла би да постане стварност пред дочек 2020. године, уколико две младе академске главе успеју да своју идеју преточе у бизнис. Јер управо су на оваквој замисли Жељко Поповић и Владимир Винцан, студенти четврте године новосадског Факултета техничких наука (ФТН), направили пројекат паметни тепих „SmartWalk”, који је недавно у у Научно-технолошком парку Београд проглашен за најбољу студентску идеју у 2018. години.

То национално такмичење академаца организовано је у оквиру пројекта „Еразмус плус”, програма Европске уније, и у њему је учествовало десет финалних тимова са седам високообразовних установа у Србији. Суштина победничке идеје двојице студената енергетике, електронике и телекомуникација на ФТН-у је у претварању механичке енергије човековог хода у електричну енергију. Како објашњава Жељко Поповић, паметни тепих направиће крајем јануара и поставити га на улазу на факултет на којем студирају.

– Ових дана испитујемо могућност да први тепих који направимо поставимо симболично испред ФТН-а. Тепих изгледа као велики лед екран, а ход по њему користио би се за пуњење батерија којима би се напајали мањи електронски уређаји, сијалице, лед панели и траке. Зато је могуће уградити га у тржни центар и користити као што је најављено на почетку ове приче. Наше паметне тепихе постављали бисмо на местима са великим фреквенцијама људи, односно на локацијама којима прође најмање хиљаду особа дневно – објашњава Жељко и додаје да са Владимиром чини идеалан тим, јер је он специјалиста за хардвер, док Винцан обавља програмерски део послова.

Њихова подлога могла би се уграђивати и на шеталишта, тргове, аутобуске станице, улазе у болнице, биоскопе, или на музичке фестивале, као што је „Егзит”, где би „SmartWalk” прекрио земљану подлогу. Поповић не крије да је подлога која функционише према сличном принципу уграђена у један од аеродромских терминала у Великој Британији, али ова наших студената имала би много више функција.

– Постоји неколико начина на које се механичка енергија човековог хода може претворити у електричну. Ми смо желели да створимо нешто што одговара нашем поднебљу и што је овде исплативо. У средњој школи смо се упознали са функционисањем такозваних пиезо елемента који детектују покрете и електрицитет који настаје када, на пример, згазимо на неко место. Њих смо искористили у осмишљавању наше верзије паметног тепиха и у томе смо јединствени – истиче двадесетдвогодишњак.

Тржни центар или арена прекривени паметним тепихом у сваком тренутку би тачно бројали колико људи по њима хода и у случају пожара, на пример, могли би сваког понаособ уз помоћ светлећих стрелица у поду да одведу до најближег излаза. Поред реклама којима би привлачио купце до прве радње, овај тепих успут би могао да обавља анализу људских навика при кретању у оквиру локација које покрива.

Праве и роботе и музичке кутије

Поповић и Винцан су окосница факултетског тима роботичара са којим је новосадски ФТН прошле године освојио четврто место на европском студентском такмичењу у Француској. Већ неко време са петнаестак колега праве новог робота са којим ће и за 2018. годину пробати да добију неко од одличја. Такмичење у роботици за ову сезону се, по обичају, организује тек средином наредне године.

Поред свих обавеза на факултету, Жељко Поповић има и мало стартап предузеће у коме своја знања користи за производњу модерних музичких кутија. Украшава их по жељи купаца, а у складу са захтевом будућег власника кутија при отварању може да репродукује било коју мелодију или глас.


Коментари4
bbb13
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Zoran
Eto, momci uspeli da vam naprave masinu tako da ma kakve korake pravili u zivotu, imate car.
liki
Bravo momci! Nisu ameri bez veze napravili spot o Srbiji! Hvale nase istaknute naucnike koji su karijeru izgradili u SADeu i ujedno pozivaju nase mlade da odu odavde i izume ostvare kod njih. Ostaje nada da necete otici odavde i da ce vam ova nasa drzava pruziti dobre uslove za vas rad! jos jednom - bravo!
Dado
Bravo momci, svaka čast!
Zoran
Bolje napravite nesto da dok sedite na stolici u kaficu pravi struju. To sa hodanjem slabo ce da ucarite nesto.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља