понедељак, 18.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 11:53

Без једног одговора на питање да ли је фетус особа

Аутор: Јелена Чалијапонедељак, 24.12.2018. у 21:30
Ни лекари ни црква немају право да одлучују у име жена (Фото Д. Јевремовић)

За београдског надбискупа Станислава Хочевара, као великодостојника Католичке цркве, абортус је неприхватљив. За професорку докторку Мирославу Гојнић Дугалић, гинеколога Клинике за гинекологију и акушерство Клиничког центра Србије, неприхватљива је реч „убиство” за абортус који се обавља из оправданих медицинских разлога. До краја дебате под називом „Да ли је фетус особа?”, одржане пре неколико дана у Институту друштвених наука у Београду у организацији Центра за биоетичке студије, надбискуп и докторка остали су при својим ставовима, али су дискусију завршили сложивши се да су и свештеници и лекари заједно у служби живота. Говорећи о свом позиву, о ономе шта налаже медицински кодекс, а шта каже доктрина Католичке цркве, у вези са многим питањима на ову тему сложили су се – да се не слажу.

У раду с пацијентима, докторка Гојнић Дугалић, начелница Одељења за патологију трудноће и редовна професорка на Медицинском факултету, рекла је да, где год постоје могућности, настоји да се трудноћа изнесе.

– Лекар мора да тежи ка добру, а самим тим и ка томе да у случају животне угрожености због трудноће спасава живот пацијента који је пред њим – истакла је др Гојнић Дугалић.

Католичка црква има развијено учење на подручју биоетике и за њу живот почиње зачећем и траје до природне смрти, навео је надбискуп Хочевар. Како је истакао, само је Бог господар живота, јер човеку је живот дат од Бога: нико се није сам родио, ни сам себе донео на свет, нити зна свој смртни тренутак.

– Због тога човек не треба да се ставља у улогу Творца, који једини даје и одузима живот. Данас се много говори о важности подизања наталитета, али ни наталитет не треба да гледамо као пуке бројке. Деца треба да се рађају као плод љубави мушкарца и жене. И не треба само Министарство финансија да помаже у томе, да се новцем подстиче рађање, јер неће нас новац спасавати, већ љубав и одговорно родитељство – рекао је надбискуп Хочевар.

Са овом његовом констатацијом сложила се и докторка Гојнић Дугалић и додала да је од оних гинеколога који веома инсистирају на томе да жена треба да рађа. Докторка и надбискуп имали су различито мишљење о томе треба ли прекинути трудноћу која је настала као последица силовања.

– Није добар пут да једну агресију која се већ десила лечимо другом агресијом. Жена која роди и у тој трауматичној ситуацији биће касније радоснија што је спасла један живот, што га се није одрекла, јер то и јесте суштина мајчинског звања: да буде у служби живота, а не смрти. У томе, наравно, цело друштво треба да јој помогне. И Црква, свакако. Часним сестрама које су у Африци претрпеле силовање Црква је саветовала да одрже ту трудноћу и помагала им у томе – рекао је надбискуп Хочевар.

Питање како третирати трудноћу која је последица агресије над женом није тако једноставно и доноси са собом још мноштво потпитања, истакла је докторка Гојнић Дугалић.

– Лекар може жени да саветује да одржи такву трудноћу, али не можете да пренебрегнете друга озбиљна питања: колико је то оставило трајне трауме, како ће та трудноћа бити изнета и колико ће последица оставити по жену, да ли ће мајка прихватити такво своје потомство, да ли ће то дете бити остављено и напуштено и како ће расти – навела је докторка.

Учесници дебате на крају разговора сложили су се у још једном: да нико, ни Црква, ни лекари, нема право да одлучује у име другог. Лекар је ту да предочи све медицинске аспекте, а свештеник учење Цркве. Коначна одлука, међутим, остаје на сваком човеку – да одлучи по својој савести и преузме одговорност за то.


Коментари32
f2415
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

regniromus
Nadbiskup protivureči samome sebi, govoreći o plodu ljubavi žene i muškarca. Koji plod ljubavi se rađa silovanjem? Licemerje na kvadrat! Zna li on kako se oseća silovana žena? Umesto da se jadnicama pripomogne, crkva bi da im još stane na žulj... Muka mi je, pfuj! Muka mi je od bića koja nemaju pojma šta znači roditi i stvoriti porodicu, a savete znaju deliti. Neka se ostave tema koje ne poznaju i koje ih se ne tiču; već neko napomenu da crkva nikad ne staje iza ljudi koji se imaju boriti sa obolelom decom, zato nek se ne meša. Crkva ne stoji, uostalom, ni iza koga od nas u nevolji, samo je tu da "marne" lovu od vernika. Hvala medicini i medicinarima do Sunca i nazad. Da je do popova i crkve... Ne smem ni da zamislim.
p
regniromus, kad neko ima, prema bilo čemu, veliku mržnju, ili veliku ljubav, taj ne može pravilno i ispravno rasuđivati. Posebno mržnja zaslepljuje, tako da od ne čovek ima najviše štete. Mržnja je otrov, a on, zna se, razara.
Препоручујем 4
Стеван Марковић -Париз
Svi mi SVAKI dan unistavamo zivot i to BEZ IKAKVIH MORALNIH PROBLEMA. Ovde nije rec o ŽIVOTU već o ĆOVEKU. Da li je fetus osoba, ličnost, da li je već ČOVEK? Kad postane čovek?
Бела
Жалосно је да у дебати није није учествовао представник Српске православне цркве.Учињен је велики поропуст било да позив није упућен или да није прихваћен, што је мање вероватно.
Расправа
Не може се рећи да је жалосно. Ипак је то тешка реч. Али, било би корисно да је учествовао и претставник СПЦ. Мада, ове две цркве по том питању имају истоветан став.
Препоручујем 2
Dragan Pik-lon
S'obzirom da postoji i predporodjajna psihologija .Onda je fetus ljudsko bice u punom smislu te reci.Treba zabraniti pobocaj zdrave dece.Ako majke ne zele da ga rode,zbog manjka ljubavi prema ocu ili iz bilo kojih drugih razloga,treba im pomoci da donesu zivot na svet i odma ga dati na usvajanje parovima koji ne mogu imati decu.Medjutim u ekstremnim slucajevima kao sto je to silovanje nebi trebalo se mesati u odluku majke.Treba joj samo predociti sve kosekvense za da i za ne.Ustalom(nazalost)ta deca bez izuzetnog napora strucnjaka i familije postaju isto ono sto im je i bioloski otac-silovatelji.Zbog manjaka ljubavi,to jest prezira,pre svega majke oni od malih nogu uce da ljubav od druge osobe moraju oteti,platiti ili ukrasti.Sve varijante su pogubne za stvaranje humanog bica.Tacno je da novac ne moze pobediti ljubav.Ali ne zaboravimo da on ne skodi i moze postaci natalitet.Sa novcem ne mozemo kupiti srecu ali mozemo otkupiti nesrecu.To je dovoljno za kvalitetan i smislen zivot...!!!
Regniromus
Ta nemojte kaz'ti!!! Da nakon silovanja rodi, te onda da da na usvajanje?! Sreća, te takvi ne donose zakone i ništa se ne pitaju. Sreća Tvoja u tome da Politika objavljuje ovakve komentare tipa "odma", "nebi", "postaći", a da nema "kosekvensi"!!!!!!
Препоручујем 6
Žena
@Majka troje dece Inače je bilo mnogo bolje kada su majke to postajale sa 15 godina, tada nije bilo nikakvih deformiteta? Još jedno pitanje, zašto samo troje dece? Što niste rodili 15-oro? Žena treba da rađa dok može, ako već podržavate teoriju o voljnom neabortusu.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља