недеља, 29.11.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 24.12.2018. у 23:30 Д. Алексић

Крагујевачким трамвајем у престоничку трамвајску прошлост

Идеја је да шинска возила поново протутње од Славије до Калемегдана, али и преко реке до Земуна
Превоз будућности ићи ће преко шина (Фото: Р. Крстинић)

Из Блока 45 преко Моста на Ади до Бановог брда новоустановљеном трамвајском линијом завршавате са обавезама због којих сте дошли на брдо, а онда хватате „дванаестицу” до Ресавске. Ту преседате на трамвај број један, произведен у Крагујевцу и недавно испоручен Београду. „Јединицом” идете до Калемегдана где треба да се нађете са пријатељима. После дружења у недоумици сте да ли прво да хватате трамвај и одете до мајке у Земун или да овим превозним средством скокнете до Вишњичког поља код сестре.

Ово путовање трамвајским шинама на линијама које су међусобно одлично повезане, у трамвајима домаће производње, за Београђане тренутно изгледа незамисливо. Али, ако заживе бројне најаве надлежних које се тичу трамвајског превоза у престоници све ово требало би да постане реалност врло брзо, већ за неколико година.

Најближа тој реалности је нова трамвајска линија од Бановог брда и Раковице до Новог Београда управо преко Моста на Ади. Предуслов за њено оспособљавање јесте да се заврши постављање шина преко најрепрезентативнијег престоничког моста за шта је као рок одређен јун.

Овај мост у то време, привремено ће постати и главна трамвајска саобраћајница преко реке, јер је за следећу годину најављен и почетак радова на новом лучном савском мосту који ће наследити зелени Стари савски. Како је стари тренутно једини преко кога реку прелазе трамваји, после почетка радова на његовом наследнику Мост на Ади мораће да преузме све трамваје које тренутно прелазе преко Саве. Једина недоумица, пошто надлежни још нису објавили план предстојећег преусмеравања трамваја са једног на други мост, јесте каква ће тачно бити траса трамваја 7, 9, 11 и 13.

Ако не о краткорочним плановима, градски оци конкретније тренутно причају о дугорочним који се тичу будућег трамвајског крвотока у престоници. Нова-стара линија, о чијем враћању на градску мапу се прича већ две године, требало би да буде јединица од Славије до Калемегдана. Јасно је да би пре њене ренесансе морале да се у Улици краља Милана, на Теразијама, Коларчевој, Васиној па све до саме тврђаве поставе шине, али и да се набаве нови трамваји. Све то осим великих новчаних издвајања захтеваће и доста времена јер пре уградње шина и куповине нових возила, биће потребно да се распишу и тендери за те послове.

О набавци нових трамваја у скоријој будућности мораће да се озбиљно размишља не само због најаве васкрсавања „јединице”. Да су Београду потребна нова шинска возила упућује тренутна слике са градских улица. Њима Београђане превози доста старих (неки и по пола века) и прилично нередовних трамваја.

Трећи разлог је и најава заменика градоначелника Горана Весића да град планира да додатно шири трамвајску мрежу односно да ова врста возила поново иде ка Земуну, али и ка Вишњичком пољу. До Земуна, до Другог светског рата, трамваји су већ ишли, али када је срушен велелепни Мост краља Александра после тога никада више није обновљена трамвајска веза између старог дела града и Земуна. Ако би трамваји заиста поново прошпартали преко Саве ка Земуну, највероватније да би се онда један трамвајски крак одвајао са новог лучног савског моста код Старог сајмишта и Ушћа ка том делу града. Већа је непознаница траса будућег трамваја ка Вишњичком пољу.

Не зна се када би све ове најаве могле тачно да се остваре на градским улицама и да трамвајска мрежа Београда коначно продише пуним плућима, али зна се да би у њеном опоравку могли да учествују трамваји са ознаком „Made in Serbia”.

Надлежни у граду и републици минулих дана указали су да би било добро да српска престоница убудуће купује „Сименсове” трамваје који ће се производити у Крагујевцу. Остаје нада да ће производња трамваја у срцу Шумадије брзо заживети како житељи и гости престонице не би дочекали да их возе трамваји стари шездесет и седамдесет година.

Много звучних најава, мало промена на терену

Најаве надлежних у вези са ширењем трамвајске мреже треба ипак узети са дозом резерве. Јер пре скоро три и по године градски оци су у Скупштини града изнели амбициозан план о драстичној промени крвотока јавног превоза у престоници. Међу великим променама била је и прича о мрежи трамвајских линија. Предложени план, који би се спроводио по фазама, предвиђао је најпре сужавање круга двојке код Правног факултета, повратак трамваја 11, увођење линије четири од Таша до Бањице. Дугорочне измене предвиђале су пренумерацију после које би трамваји, у непрекинутом низу, носили ознаке од један до 12. Замисао је била да се уведу линије од Миријевског венца до Видиковца, од Бежанијске косе до Видиковца, од Калемегдана до овог дела Раковице, од Миријевског венца до Бежанијске косе, али и од Калемегдана до Студентског града. Линија један, према тадашњем плану, повезивала би Калемегдан и Бањицу, а најављено је било и повезивање тврђаве са Устаничком и преко Трга републике. У тим плановима линија за Земун се није наводила.

Од свега овога једино је трамвај 11 враћен на шине, а најава сужења круга „двојке” само је изазвала негодовање и међусобну препирку „изворних” Београђана и „придошлица” у главни град.

Изостало је и „освежавање” чешких трамваја за које су у претходне три године у више наврата најављивали градски челници да ће добити климу, интернет и бројаче путника.

Коментари21
0eebb
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Minja
Ideja da se prekopavaju centralne ulice da bi se postavile sine za tramvaj u 21 veku je toliko besmislena da ne mogu da verujem da se o njoj ozbijno rasoravlja. Pa kako je rekao 'artiljerac', covek koji je saobracajni inzenejr, njih niko ne konsultuje. Da dodam da i ja zivim u Resavskoj, tj. sada u kanjonu resavskom, gde su nabili tramvaje pa kad se dva poredjaju na stanici ne moze da se izadje iz dvorisnih garaza zgrada na tom porezu (od kralja Milana do Bulevara). Zamislite sad tu situaciju u Kraja Milana, stanica preko puta BVeogradjanke i sva tramvaja blokiraju protok iz Resavske, itd. Znaci, treba stvarno da se upitamo ko su ti ljudi koji predlazu ovakve gluposti? I zasto ih trpimo! Mora da se raspise referendum po ovom pitanju koje se tice nas koji tu zivimo.
mihajlo
To sto pricate je cista glupost!Metro se nikad ne zavrsava on se stalno gradi i prosiruje!!!
mihajlo
Zato sto niko ne pita Gradjevinske inzenjere smera putevi,železnice i aerodromi koji su u manjini i nisu politicki obojeni kao Saobracajni inzenjeri koji "broje saobracaj" i to im je glavno merilo za buduce trase metroa ili tramvaja koje guraju od 80-tih godina na čelu sa Vukanom Vučićem koji je uništio Beograd svojim lakim i jeftinim resenjima!!!
артиљерац
Уз најдужније поштовање ви причате глупости.Ја сам саобраћајни инжењер,вероватно дуже него што ви имате година,од 1985,Није наш посао "бројање" саобраћаја.Али то вама објашњавати је сизифов посао.Узмите грађевинце,да сами раде тај посао,па ћете брзо видети на шта ће личити Београд.Они ИЗВОДЕ радове,ми дајемо УСЛОВЕ. Иначе,НИКАДА,па ни за трамвај за Нови Београд и кроз Ресавску (у којој станујем) није консултована СТРУКА,саобраћајни инжењери. Трамвај је заслуга Радоја Стефановића,комунистичког градског челника,из 80-их.
Tramvaj, kiša,sneg"Metro"?ali trgovina
Sve to na maketi - u zatvorenom prostoru dok se odlučioci o ovoj vrsti prevoza (logično je) voze svojim ili službenim (svejedno je kojim , kakvim ) automobilima - dok ne padne kiša ili sneg a onda nastaje pravi "krkljanac " sa dugotrajnim "puzanjem i klackanjem " vozila . Nebo nad asfaltom je i tako premreženo žicama od "Moskve " do "Slavije " a izgleda da bi problem bila i nova vrsta premrežavanja za drugu nekompatibolnu vrstu trola koju nose tramvaji pa ,makar oni bili i "Simensovi iz Kragujevca. Zašto grad ne bi išao pod zemlju od Trga rebublike do Slavije umesto očajno spore i prostorno zatrpavajuće "skalamerije". Čak ni asfaltni tunel negde oko Trga Republike -do Slavije ne bi bio loše (iako je jasno da je preskupo ) rešenje .Kilometari i za centar , presporih tramvajskih šina - ne mogu da zamene 50 metara metroa koji bi bar počeo da se gradi . Ljudi hoće i savremeni prevoz.
ivan bošković
Jbt, to skoro ko metro, samo da nema semafora, zaglavljenih automobila i palih grana na šinama, da ima uvek struje...

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља