среда, 16.01.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 09:58
ИНТЕРВЈУ: ИВАНА ВУЈИЋ, в. д. управника националног театра

Криза не треба да изазива страх

Позвала сам на састанак све представнике синдиката. Није питање имати проблем, већ идеју за његово решење
Аутор: Борка Голубовић-Требјешанинчетвртак, 03.01.2019. у 20:00
(Фото Анђелко Васиљевић)

Прошло је нешто више од месец дана од када је редитељка Ивана Вујић села у Нушићеву столицу као друга жена у историји националног театра која се нашла на челу ове куће.

За ову редитељку ништа у животу није обично, нити једноставно. Редовни је професора режије на Факултету драмских уметности у Београду од 2005. године. На истом факултету, на Катедри за позоришну и радио-режију стекла је академску диплому, а последипломске студије завршила је на париској Сорбони. На сцене Србије, Словеније, Немачке, Италије поставила је до сада више од 80 представа истражујући живот и дело Магдалене Маге Магазиновић, Милоша и Виде Црњански, Фриде Кало…

Важите за уметницу која не поштује правила, не следи ниједну школу, не слуша савете. У каквом стању сте затекли национални театaр? Да ли ће бити радикалних резова који су некада згодни, некада и преко потребни?

Не бих се сложила да не поштујем никаква правила. Била сам међу најбољим студентима, имала највећи просек, али правилима сам можда прилазила на начин на који Црњански прилази стварима, a који је говорио: „Ја ћу увек говорити 'тица, а не птица”. Црњански је био рођени песник. Значи, све што радим, радим у служби позоришта. За мене је част да се налазим као друга жена у историји националног театра на челу ове куће који је својевремено Раша Плаовић називао нашом кућом. Наша кућа представља план нашег националног идентитета, подсећам да је саграђена поред Стамбол капије и стратишта и да њено оснивање значи оно што је значило и оснивање свих европских театара који су настали нешто раније, други нешто касније. Наша позоришна кућа је утолико вреднија јер се овде ради о земљи која је стално била под притисцима, подсетимо да је ово здање током историје и два пута рушено. Први пут у Првом светском рату, други пут и у Другом светском рату.

Који позоришни принцип и коју репертоарску политику ћете заступати?

У 21. веку морамо да се окренемо гледаоцу. Он мора бити неко ко је спреман да размисли, да запита, кога ћемо едуковати, неко ко ће бити наш гледалац следећих 50 година. У збиру наслова које ћемо радити налазе се и Станковићевa „Нечистa крв”, Шекспиров „Сaн летње ноћи”, скрајнута драма Живојина Вукадиновића „Невероватни цилиндер Њ. В. краља Кристијана”, „Центрифугални играч” Тодора Манојловића, наравно дела Данила Киша, заборављене ауторке Биљанe Јовановић… Ова штива и аутори укрстиће своју уметничку поетику са редитељским рукописима Милоша Лолића, Никите Миливојевића, Милана Нешковића, Снежане Тришић…

Волела бих да ми неко нађе да сам члан неке партије. Нисам никада била члан ниједне партије, јер сам све протекле године била посвећена раду и позоришту

Љубав је најважнија реч у уметности. Колико је деликатно вратити љубав међу уметнике будући да смо сведоци једномесечних бурних догађаја који су резултирали сменом Дејана Савића? Колико су овакви догађаји пореметили стваралачку атмосферу у самом националном театру у 150. сезони, односно у овој кући уопште?

Криза увек постoји. Простор кризе је простор промене, он не треба да изазива никакав страх. Затекла сам дивну кућу са дивним људима, сви заједно ћемо је направити бољом заједно са нашом публиком. Уметници су људи који су свој живот посветили трагању за љубављу. Проналажење љубави је комплексна ствар, али трагање за љубављу значи да се опредељујете за добро, да служите добру и да све своје снаге дајете томе. Сваке вечери ова кућа има на стотине гледалаца, на две сцене, бројни уметници све своје потенцијале предају другима у име љубави и тиме покрећу публику која, када изађе са представе, можда и промени своје одлуке. Можда неће напустити Србију, можда ће наставити студирање, можда ће добити неки нови импулс и постати другачији и бољи.

Ако је тако идилично стање у националном театру зашто су онда глумци инсистирали на промени, односно смени Дејана Савића?

Уметници су били у праву, поставивши питања желели су да им буде боље. Њихови захтеви су били на месту. Није било у реду да њихове гардеробе буду у таквом стању, да не постоји поштовања куће од таквог значаја. Народно позориште као кључна кућа културе мора да буде место које ће да повезује остала позоришта у Србији, односно да негује сарадњу са регионом, светом. Национални театар може бити одлична централна установа која ће дигитализацијом представити оно што поседује, од костима, декора и тако извршити размену онога што поседује са кућама у Србији. И неће увек бити проблем новац. Идеја је та која ће нас водити.

Драма Народног позоришта је у последњих неколико сезона остварила значајан репертоарски помак. Каква је ваша естетска процена досадашњих резултата Драме?

Веома пажљиво сам посматрала и прошла кроз овај период проучавајући сва документа. Све представе и Опере, и Балета, и Драме сам поново одгледала. Све што је требало да се помогне и поправи је учињено. Рад ансамбла Драме је био веома солидан, са великим резултатима, али ово је кућа која постиже резултате по карактеристикама свога ансамбла јако много. Наши уметници много гостују, ово је централна кућа која нормално мора да има квалитет који постоји и тај квалитет мора да се настави и подигне на још виши ниво. Настојаћемо да наша стручна младост остане у Београду и Србији.

Љубитељка сте, како волите да кажете, „извођачких глумачких радова”. Да ли иза вас стоје неке политичке струје будући да се до последњег тренутка спекулисало са неколико појединаца који су виђени на место првог човека ове куће?

Волела бих да ми неко нађе да сам члан неке партије. Нисам никада била члан ниједне партије из простог разлога што сам све протекле године била посвећена раду и позоришту. Дакле, и да сам хтела, нисам имала времена да се бавим неким озбиљним партијским радом. Никада нисам била партијски опредељена.

Сведоци смо великог броја запослених уметника у националном театру који годинама нису прешли праг матичне куће. Да ли ћете по том питању правити неке радикалне резове?

И тај проблем покушаћемо да решимо. Наше колеге редитељи који буду радили са драмским уметницима мораће да пронађу своју поделе у кући. За сада нико није вратио улогу. Напротив, имали смо случајеве да се неки уметник разболи уочи представе, па су га колеге, које су биле дежурне замениле без проблема. Вратили смо принцип дежурстава, контролне пробе.

За кратко време сте покренули многе акције у циљу побољшања услова рада уметника, у смислу замене столица, кречења гардероба, хигијене... Међутим, током јесењег протеста апострофирани су проблеми са светлосним парком, енергетиком, аудио и видео-опремом, што захтева озбиљнија улагања. Како видите решење ових проблема?

Већ смо кренули и у решавање тих проблема. Добили смо понуде за побољшање аудитивног система кроз читаву зграду, да то обавештавање буде на већем нивоу, да се стање поправи. Прва фаза решавања проблема је већ урађена, остаје нам да кренемо у радове већ у јануару месецу.

У кући, односно по друштвеним мрежама већ се спекулише да имате озбиљне опоненте. Како помирити незадовољне, бројне синдикате којих у националној кући има много?

Управо сам имала састанке са свим синдикатима. Они су сви били јако задовољни. Позвала сам на састанак све представнике синдиката. Водим записник о свакој ствари коју радим. Ту је записничар који стално ту седи и све бележи. Замолила сам их да са своје стране помогну колико год буду у прилици. Није питање имати проблем, већ идеју за његово решење.

Шта бисте пожелели суграђанима, публици, односно себи у 2019. години?

Да пуно радимо, да се радујемо и да се бескрајно поштујемо.


Коментари3
4dec2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Perica
Caobnjak iz Oza.
Iva
Ne bih bas rekla da je uspeh drame bio solidan ali mozda doticna pokusava da opravda sramotan potez da se Hubacu ne dozvoli da zavrsi sezonu. Ako je upravnica kao sto kaze pogledala opet celokupan repertoar sva tri ansambla, videla je koliko je kriticno stanje u baletu i operi. No ona uprkos tome ostavlja istu osobu da vodi devastirani balet ocekujuci drugacije rezultate. Meni vec to dovoljno. Dalje kaze da ce reditelji morati da nadju odgovarajucu podelu unutar ansambla NP. Pa to je prestrasno! Da li treba pozoriste hermeticki zatvoriti i ne dozvoliti reditelju da bira ako vidi da nekom drugom van ansabla bolje pristaje uloga? Pa onda je ona reditelj i ne znam ko ce to sa integritetom dopustiti. Ivana je osrednji reditelj a sad vidim lose poteze i kao upravnice drame. Steta.
може да бидне
Криза увек изазива страх, страх за голу егзистенцију!!!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља