среда, 16.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:56

Амфилохије: За СПЦ Васељенска патријаршија више није главна

петак, 04.01.2019. у 13:01
Митрополит Амфилохије (Фото Д. Јевремовић)

ПОДГОРИЦА – Митрополит црногорско приморски Амфилохије поручио је да аутокефалност православне цркве у Украјини неће утицати на статус цркве у Црној Гори, али и да, након најновије одлуке цариградског патријарха, Васељенска патријаршија за Српску православну цркву више „апсолутно није” врховна црквена власт.

Митрополит је у интервјуу за ТВ Вијести рекао да је током недавног сусрета васељенском патријарху Вартоломеју предочио одлуке Сабора СПЦ, који није сагласан са његовом одлуком да украјинској цркви да аутокефалност.

Амфилохије је испричао да васељенског патријарха познаје још кад је био ђакон, те да је с њим студирао у Риму, али да то што, како је рекао, он сада ради у Украјини „није апсолутно адекватно са духом цркве православне”, јер тиме разара то вековно јединство међу православним црквама.

„И са те стране, наша црква и многе друге патријаршије не прихватамо такав један став, ја сам му то отворено рекао. Надам се, ипак, и многи теолози у Грчкој и архијереји су против тога и његовог садашњег понашања”, рекао је митрополит, преноси Танјуг.

Упитан да ли би овај указ могао да утиче на статус цркве у Црној Гори, Амфилохије је истакао да то нема „апсолутно никакве везе са статусом цркве у Црној Гори”.

„Друго је питање независна Црна Гора, друго је аутокефална црква. То је потпуно друга прича”, истиче митрополит.

А на питање да ли је Васељенска патријаршија за СПЦ и даље врховна црквена власт, митрополит каже: „Апсолутно није”.

Он објашњава да само у Католичкој цркви постоји врховна власт, те да је то римски папа.

„У православној цркви то је борба православља 10 векова да је сваки епископ власт. И с те стране, ту је погрешио васељенски патријарх што се сад умешао у живот руске цркве”, казао је митрополит Амфилохије и додао да му стога с правом приговарају улогу папе.

У Цркви православној, каже, нема папе, нити је било и она је због тога остала православна.


Коментари38
a31f6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ace Nestorovski
Ja bih podsetio Anfilohija na jednu od bozjih zapovedi a to je-ne cini onome nesto sto ti ne bi voleo da on cini tebi!Konkretno u ovom slucaju-zasto bi vaseljenski patrijarh branio odvajanje Ukrajinske crkve od Ruske kada su se stvorili uslovi za to!Ili konkretnije-zasto bi bilo greh da SPC prizna avtokefalnost Makedonskoj i Crnogorskoj crkvi kada su se stvorili uslovi za to i kada narod trazi to.Sta SPC gubi sa tim i kakva sila moze da spreci to.Evo i drugu stranu te medalje-zna li SPC kakve posledice ima njena odluka o nepriznavanju na svakodnevni zivot ovih naroda i kakav antagonizam proizvodi.Kanoni su napisan ko zna kada,napisao ih covek i oni se menjaju po potrebi,nisu Biblija.
Volja za vlašću ili... ?
Vaseljeski patrijarh je prema dostupnim otvorenim izvorima kao i svaki državljanin Turske služio vojsku . Šta više on je rezervni oficir njene armije . To uopšte ne znači da je on pod efektivnom komandom , još manje uticajem predsednika Turske ali može da znači da nije nesklon vlasti i da nekog dodira sa nekim centrima vojne moći- nije nemoguće da ima . S obzirom na značaj svog osnovnog zvanja on je bez sunmje maksimalan igrač na "šahovskoj tabli sveta "- ako se setimo takve definicije pokojnog Bžežinskog .
Marko Planinica
Razumijem šta bi želio Amfilohije,ali sam siguran da će se vratiti autokefalnost Crnogorskoj crkvi.Možda bi i bilo drugačije,ali je taj nepomenik crnogorski narod nazivao najpogrdnijim imenima,blatio istoriju Crne Gore,njen jezik.Svakako da je to imalo i negativan odnos i prema Crkvi koju predstavlja on.Sa takvim popom neće crnogorci.
fjodor
Treba dati autokefalnost Bosanskoj , Hrvatskoj, Crnogorskoj i Makedonskoj pravoslavnoj crkvi.
Препоручујем 1
Леон Давидовић
Ове године навршава се осам векова од независности СПЦ. Од 1204. године и цар и патријар налазили су се у Никеји и тамо је свети Сава тражио независност, а вероватно су прилике биле такве да је независност СПЦ одговарала и једном и другом. После добијања аутокефалност Васиљенска патријаршија је за СПЦ имала само симболично значење и помињата је у молитвама. Дакле и данас би Цариградска патријаршија могла дати независност неком ко се жели одвојити од области које су под њеном јурисдикцијом. Али у овом случају Цариградски патријарх је отишао у туђу област то јест у област у којој су се противканонски одвојили од Московске патријаршије. Таква одлука може се сматрати само једностраном одлуком Цариградске патријаршије и ту одлуку не мора подржати ни једна друга православна црква јер су све независне у погледу одлучивања по том питању. Сасвим је друга ствар ако нису независне због неких политичких разлога то јест ако би неко био под нечијим политичким утицајем.
Стефан Петковић
Осим ако су Амери уценили Цариград планом "Истанбул 1955" који би се поново догодио - Цариград је заиста дебело застранио.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља