Посетиоци јануарског сајма технике у Лас Вегасу годинама су се пола у шали, пола у збиљи питали зашто на штандовима, ако већ приказују како ће изгледати будућност, нема летећих аутомобила. Све до 2016, када је кинески стартап „Еханг” представио свој модел беспилотне летелице која може да превезе једну особу тридесетак километара брзином од 100 километара на сат. Наредне године је приказана и „Ербасова” визија таксија који проблем саобраћајног метежа решава тако што у критичном тренутку одбаци точкове на посебној станици и за кров качи масивни дрон да га подигне у ваздух.
Док „Ербасова” идеја не постане реалност, а то је по тадашњим проценама за осам година, ових дана је у Лас Вегасу звезда сајма футуристичко возило „Бел нексуса”, фирме која се налази на списку потенцијалних партнера „Убера” да за њих производи летећа возила.
Компанија са великим искуством у производњи хеликоптера представила је прототип малог возила за четири особе и пилота, са шест пропелера, најављујући да пробне вожње планирају за следећу годину. Возило на хибридни погон полетаће вертикално с крова или с лансирне платформе.
Фирма која је деценијама један од водећих произвођача комерцијалних и војних летелица с вертикалним полетањем и слетањем, некада позната као „Бел хеликоптер”, прошле године је променила име у „Бел нексус” и профилисала се као технолошка компанија. Била је једна од првих која се 2017. удружила са „Убером” када је америчка компанија која пружа такси услуге широм света први пут најавила амбициозне планове о флоти летећих таксија. Од тада вредно ради на дизајну и у Лас Вегасу је показала докле се стигло.
Огромне цеви скривају роторе да се путници невични лету хеликоптером не би плашили да ће их брзи краци пропелера повредити. У кабини има места за пет особа укључујући пилота, а укупна тежина празног возила је око 270 килограма.
„Ово није играчка. Овог је летелица којом бисте без размишљања превезли породицу”, рекао је за портал „Верџ” Скот Дренан, директор за иновације у „Бел нексусу”.
Одлучили су се да погон не буде само електрични како би могла да пређе веће раздаљине и понесе више терета. Циљ је да летелица не буде перцепирана само као летећи такси, јер постоји широка могућност примене у логистичким службама па чак и у војсци.
Тренутно најмање 19 компанија ради на летећим аутомобилима, од великих попут „Боинга” и „Ербаса” до малих стартапа као што је „Кити хок”, власништво оснивача „Гугла” Ларија Пејџа.
„Убер” је склопио партнерство са неколико произвођача и тесно сарађује са регулаторним телима како би имао што боље шансе да понуди потпуно функционалну такси службу у ваздуху. У флоти ће бити искључиво електрична возила, што искључује хибридни систем као што је „Бел нексусов”. Без обзира на то, „Убер” је поздравио представљени концепт као важан први корак ка „електричној комерцијалној летећој такси служби”.
Компанија „Терафуђа” у септембру је најавила да ће у току ове године ставити у комерцијалну употребу своје летеће возило које у стилу трансформерса скупља крила тако да лиценцирани пилот може да га лакше паркира у гаражу и одатле по потреби одвезе до најближе писте за полетање.
Америчка управа за авио-саобраћај дала је овој компанији, која је од 2017. у власништву кинеске холдингу групе „Ђили”, специјалну дозволу за тестирање у јулу прошле године. Осам возила паркирано је у хангару у Њу Хемпширу. Изгледа као авион из цртаног филма, али може да пређе 650 километара брзином од 160 километара на сат на максималној висини од око 3.000 метара.
Ако се остваре амбиције јапанске фирме „Картиватор”, која уз подршку „Тојоте” ради на летећем аутомобилу, једна таква летелица биће употребљена приликом паљена олимпијског пламена на свечаном отварању Олимпијских игара у Токију 2020. године.