петак, 13.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 11:57

„Фијат“ највећи извозник и са преполовљеном производњом

Радници се враћају на посао после двомесечне паузе, надају се новом моделу, али не ове, већ следеће године
Аутор: Бране Карталовићсреда, 16.01.2019. у 21:00
(Фото Б. Карталовић)

Крагујевац –Данас се око 2.400 радника компаније „Фијат-Крајслер аутомобили Србија“ (ФКАС) враћа на посао, са надом да ће, не ове, већ следеће године у крагујевачкој фабрици бити покренута производња новог модела.

Тржиште се већ заситило модела „500-Л“, чија је серијска производња почела у јесен 2012. Минуле године у Крагујевцу је произведено свега око 60.000 овог аутомобила, дупло мање него 2013. године када је „велики фића“ кренуо пут „Фијатове“ мреже дистрибутера широм света. Прве године извоза, „Фијатова“ фабрика у Србији је направила око 120.000 „500-Л“ и пласманом на страна тржишта остварила обрт од 1,5 милијарди евра. Прошле године је извозни промет био око 700 милиона евра.

Упркос томе што је преполовила производњу, компанија ФКАС је и даље наш највећи извозник. Додуше, једва коју хиљаду евра испред смедеревске железаре коју сада воде Кинези.

Са новим моделом, „Фијат“ би од наредне године поново могао бити далеко испред свих великих српских извозника. Ако се са новим моделом дуплира производња и достигну резултати из 2013, наш спољнотрговински биланс би 2020. године могао бити и најбољи откако смо, с почетком овог века, ушли у транзициони период, мењајући слику српске привреде која је од социјалистичког самоуправљања и друштвене својине, с тешком муком, корачала ка корпоративном управљању и доминацији приватне својине. Наравно, под условом да наш привредни раст не угрозе компликовани политички процеси.

Према писању неких италијанских часописа специјализованих за извештавање о аутомобилској индустрији, у Крагујевцу би 2020. године требало да буде покренута производња једног робуснијег четвороточкаша који припада категорији СУВ теренаца, данас најпопуларнијих породичних возила. Покојни генерални директор групације „Фијат-Крајслер“ Серђо Маркионе помињао је и могућност производње једног хибридног возила на Балкану, али изгледа да ново руководство компаније, са Мајком Менлијем на челу, има другачије планове.

Уговор са „Фијатом“ из 2008. године и даље је тајна. С тога се не може тачно рећи како би се финансирала производња новог модела у крагујевачкој фабрици, у којој наша држава има мањински удео од 33 одсто, док „Фијат“ располаже са 67 одсто капитала. Судећи по различитим интерпретацијама уговора од пре 10 година, чије се затамњене клаузуле и даље крију од очију јавности, изгледа да у компанији ФКАС једино власничка структура није спорна, док је све остало проблематично.

На свечаности уприличеној поводом почетка производње рестилизоване верзије „500-Л“, маја 2017, председник Александар Вучић је за „Политику“ рекао како не може да гарантује, али да се нада и да очекује да ће Влада Србије склопити нови уговор са „Фијатом“ до краја 2018. године, када је истицао рок важења уговора из 2008. После се испоставило да „Фијат“ у Србији може да остане још пет година и без потписивања новог уговора. Под којим условима – са већ договореним субвенцијама или без њих – није објашњено.

У међувремену, „Фијат“ је у Крагујевцу угасио једну – трећу радничку смену, па се од средине 2016. године, када се то десило, у фабрици ради у две смене, које производе 410 аутомобила дневно. Од тада је долазило и до честих обустава производње, пре свега због смањене потражње за већ времешним аутомобилом „500-Л“, али и због великог штрајка „Фијатових“ радника, који је лета 2017. године потресао Србију.

Ово је, уз подсећања да је у обнову старих „Заставиних“ погона и набавку модерних машина уложено око 1,3 милијарде евра, кратак преглед десетогодишњег боравка „Фијата“ у Србији. Можда највећа мана овом „послу столећа“ лежи у томе што није покренута домаћа производња аутоделова. „Фијат“ је у Крагујевац довео своје проверене добављача из иностранства, а најважнији делове аутомобила – мотор и шасију – и даље увози из Италије. А било је речи да ће домаћи произвођачи правити 80 одсто делова за „великог фићу“.


Коментари12
e2fcd
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

vrnjačka Banja ognjeni mačak
Ne znam kako šrafciger industrija može opstati? Većina delova se uvozi i sklapa u Kragujevcu
Vladislav
Da lì vi uopšte shvatate i vidite da smo mi mala ekonomija, malo tržište. Mi kao malo tržište nismo u mogućnosti da kao Kinezi ucenimo zapadne kompanije, da nam daju licence i jednak udeo u vlasništvu, a da zauzvrat mi njima damo pravo učešća na tržištu. Jugoslavija je dobijala licence, tehnologije, ali znamo zašto ih je dobijala. Da se mi graničimo sa Severnom Korejom ili Rusijom, verovatno bi Zapad ulagao još više i u naš razvoj.
Beogradjanin Schwabenländle
Не, није тачно. Имате у близини доказе да постоје и позитивни примери; Маџарска, Румунија и Чешка чија Шкода обара све рекорде у матичној кући Фолксвагена највећег произвођача аутомобила на свету.
Препоручујем 0
Боба
Kaд се сам прогласиш малим и немоћним онда те сви још додатно понижавају. Да смо ми уложили средства која смо дали Фијату за субвенције у Заставу у производњу јефтиних малолитражних домаћих аутомобила које радници који их производе а и већина у Србији могу да купе и даље би имали стотињак хиљада запослених у целом ланцу производње аутомобила. Узгред и даље покојна Застава има лиценцу на УНО на основу чега је итекако могло да се ради домаће возило. Али ондашњој власти је требала политичка реклама и тако добисмо пар хиљада запослених на рекламирању Фијата и "успеха" треба се питати чега - ефективно неоколонијализма и неолиберализма. Технологија и знање и даље постоји, макар и пензионисаних стручњака. Кина је доводила пензионисане немачке стручњаке својевремено ради трансфера знања. То је пут а не продаја робовске радне снаге.
Препоручујем 16
Милош Петровић
I najveći uvoznik!
Branko P
Usreci nas Madja Dinkic, radna snaga dzabe, takse se ne placaju kao i drugo pa moze FIAT moze.
Боба
Tako је то када своју аутоиндустрију предате странцима и питате се да ле ће сутра отићи јер им се не исплати више. Узгред уз овакве приче се увек заборавља да урачуна увоз Фијата и извоз профита у Италију. Будући да се огромна већина делова - најважнији склопови као и мотор, увози реална слика је сасвим другачија. Кинези су довели и странце али су направили своју аутоиндустрију и раст остварили управо са њом и трансфером технологије а не продајући искључиво јефтину радну снагу. Да ли ћемо икада доћи памети зависи од тога и да ли ћемо икада поново имати инжењере у власти а не само правнике који очигледно мало знају о производњи али добро знају да се рекламирају.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља