субота, 04.07.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 25.01.2019. у 22:00 Маријана Авакумовић

Литијумске батерије – светски адут Србије

Пројекат „Јадар” развија компанија „Рио Тинто”, која већ разговара са Кинезима о сарадњи а шанса је да баш ми снабдевамо свет том робом будућности
Минерал јадарит у рукама геолога (Фото Рио Тинто)

У Европи и целом свету на делу је револуција у ауто-индустрији, јер се прелази са дизел мотора на електромоторе, а Србија по свему судећи намерава да ухвати корак са тим трендом. Председник Србије Александар Вучић поручио је са светског економског форума, који се дешава у монденском швајцарском скијалишту Давос, да би Кинези могли да направе фабрику електричних возила у западној Србији, на потезу од Пријепоља до Крупња, где се налази руда јадарит која садржи велику количину литијума потребног за прављење батерија за електровозила.

Највреднији рударски ресурс Србије је налазиште литијума у Јадарском басену, код Лознице. Када почне експлоатација руде јадарит, што се очекује за неколико година, претпоставља се да ће одатле моћи да се добију количине литијума које би задовољиле 10 одсто светских потреба. Пројекат „Јадар” развија компанија „Рио Тинто” која, према речима председника Србије, већ разговара са Кинезима о сарадњи. Вучић је у Давосу разговарао са шефовима „Рио Тинта” Жан-Себастијаном Жаком и Симон Нивен.

– Обавестили су ме да ствари иду добро, а ја сам их молио да се убрзају. Објаснили су да лако ураде рударски посао, али им остаје чак 26 корака да би одвојили литијум од камена и свега тога што је извучено из земље. То је технолошки компликован процес, али раде на томе – рекао је Вучић.

Немачка канцеларка Ангела Меркел рекла је у Давосу да је слаба тачка немачке ауто-индустрије то што када се пређе на електрични аутомобил, нико ни у Немачкој ни у ЕУ не може да направи батерију – све то се прави на Далеком истоку.

– То je један од проблемa које има „Рио Тинто”, не знају како батерија треба да изгледа. Од огромног је значаја тај литијум у јадариту, на западу Србије, недалеко од Лознице. Од 2024. тамо ће моћи да ради ко зна колико људи и ко зна шта све можемо да извучемо из тога. Ако они буду направили партнерски однос са Кинезима, то би значило да ће се тамо направити велика фабрика аутобуса на електрични погон, комбија, аутомобила и других возила. Ту је Србија у огромној предности у односу на друге земље – објаснио је Вучић.

Пре ове вести о изградњи фабрике у западној Србији објављено је да кинеска групација „Јинлонг” треба средином ове године да преузме „Икарбус” у коме ће, поред постојећег производног програма, развити и производњу електричних аутобуса. Незванично је могло да се чује да планирају тик поред земунске фабрике да саграде фабрику батерија. Кинески „Јинлонг” је иначе један од највећих светских произвођача батерија за електровозила. У Кини око 200 фабрика склапа неки вид електричних возила, јер је њихов план да се саобраћај у тој земљи убудуће заснива само на возилима са нултом емисијом издувних гасова.

Петар Петровић, професор Машинског факултета у Београду, каже да  будућност јесте у електричним возилима. Сматра да „Икарбус” не треба продавати, већ само довести професионални менаџмент и поверити му управљање.

– Не знам шта ће Кинези ново донети. Видео сам њихове фабрике електровозила. „Икарбус” ништа не заостаје и он може да производи електричне аутобусе. Његова технологија је базирана на Мановој технологији, има одличне инжењере и има све услове да буде регионални произвођач аутобуса – каже Петровић.

Док би изградња фабрике батерија, према речима нашег саговорника била паметан подухват.

– Производња батерија донела би корист Србији у смислу да не будемо само извор руде, коју ће неко да извезе и на њој добро заради, већ да продајемо производе и стварамо додату вредност. Није проблем направити батерију, већ пронаћи литијум – каже Петровић.

Раде Јеленковић, професор Рударско-геолошког факултета, каже да се званично не зна колико литијума има у Србији. „Рио Тинто”, који истражује Јадарски басен, још није завршио елаборат о минералним ресурсима који треба да садржи податак о количини и квалитету руде јадарит, као и који део може профитабилно да се експлоатише. Тек када буду предали тај документ држава ће знати са чим располаже. Али, неки подаци већ постоје. „Рио Тинто” је у годишњем извештају за 2016. годину објавио да су званичне резерве минерала јадарит процењене на 136 милиона тона.

Коментари7
f0a2b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Jovan Aleksic
Srbija konacno koristi svoje snage, prednosti i kapacitete da bi se razvijala. Razmislja se o buducnosti, posle godina, decenija bez vizije. Elektricna vozila su buducnost, i smetaju samo Americi i njenim botovima - sto i nije nikakva tajna kad se zna da je bas Amerika poslednjih nekoliko godina naglo povecala proizvodnju nafte i gasa (starih, prljavih, fosilnih goriva), i nastoji posto-poto da ih prodaje po svetu kako bi zaradila novac i povratila moc.
miki mali
Ko ima i malo znanja vezanog za autoindustriju, elektricna vozila i baterije videce iz govora naseg preCednika da on licno o tome ne zna ama bas nista, a ocigledno ni njegovi savetnici, koji su mu napisali ovakv govor. Pocev od toga da proizvodnja baterija i automobila neme nikakve kontaktne tacke do toga da posedovanje rude na svojoj teritoriji ne znacci i novac. U najboljem slucaju mi bi mogli da pravimo baterije u Srbiji, ali je to malo verovatno jer se fabrike prave trenutno u Zapadnoj Evropi, pa ce pre biti da cemo njima da prodajemo rudu. U najgorem slucaju, koji je i izvesniji, Srbija ce samo da ubira mizernu rudnu rentu jer smo rudnu dali strancima da je koristi.
Draskone
Prerada rude metala je najprljavija industrija na svetu.
Aleksandar Mihailović
Mora da postoji sveobuhvatna analiza sa pokazateljima koristi i štetnosti po ekonomiju, ekologiju i kompletnu prirodu, zaštitu ljudi, ali i jako precizna računica. Ovako kako rade srpske vlasti od svetske šanse neće biti ništa, sve što se ovde bude proizvodilo će se po damping cenama izvoziti matičnim firmama "investitora" i onda prodavati po pravim cenama na svetskom tržištu, što je već praksa u Srbiji, posebno kada su subvencionirane firme u pitanju. Ako je sveobuhvatnom analizom zaključeno da je posao jako isplativ našim investicijama, kupljenoim tehnologijom i dobro plaćenim stručnjacima, treba da stvorimo domaću proizvodnju a ne da dozvolimo bilo kome agresivnu eksploataciju i ostavljanje Srbiji dugova, ekoloških zagađenja i poremećaj odnosa u prirodi i kompletne klimatografije na tom prostoru, dok bi se taj neko na račun građana Srbije obogatio. U svakom slučaju, nikome se besplatno ne sme dati koncesija nad jadaritom i proizvodnjom litijuma, ni domaćim investitorima.
Maja Medić
Da li su građani pristali da se sravne planine, uništi živa priroda i otruje sva voda? Zašto taj litijum ne proizvodi ostatak sveta koji ionako ima tih 90% rezervi?Elekrični automobili se prave vrhunskom tehnologijom, vrhunskim stručnjacima pa je bolje da mi na tim planinama podižemo skijališta i sportske terene za mlade stručnjake koji će praviti automobile a baterije neka uvezu. Mnogo je važnija pamet od baterija, a i bolje se plaća. Afrika je prepuna svih mogućih rudnih blaga ali se ne bogate afrički narodi od toga.
Zoran
Argentina, Bolivija, Cile, Kina, Amerika su najbogatiji i to bas datim redom. Poenta je sto ce litijum brzo da nestane u svetu ako neko nesto ne otkrije novo kako bi se dobio litijum. Jedino Japan kaze da nesto nasao, ali to jos nije zazivelo, a kad ce ne znamo. Nema leba od baterija, videcete.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља