уторак, 15.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 00:36

Како се ослободити вишка килограма

После зимске празничне трпезе треба смањити количину оброка, изоставити слаткише и газиране напитке и повећати физичку активност
Аутор: Дејана Ивановићчетвртак, 31.01.2019. у 12:00
(Фотографије Ансплеш)

После зимске празничне трпезе треба смањити количину оброка, изоставити слаткише и газиране напитке и повећати физичку активностХрана која се припрема за празнике, тако честе у зимским месецима, има велику енергетску густину јер садржи много масти, шећера и соли. Празнични оброци су праћени повећаним уносом безалкохолних заслађених напитака и алкохола, објашњава дијетотерапеут др Будимка Новаковић, професорка на Медицинском факултету у Новом Саду.

„У Србији 58 одсто одраслог становништва има прекомерну телесну масу, најчешће оболевамо од високог крвног притиска који представља ризик за настанак кардиоваскуларних и цереброваскуларних болести. Али чак и они који имају оваквих проблема уживају у празничним оброцима не мислећи на могуће здравствене последице”, наглашава наша саговорница.

Након уживања у празничним данима, које је праћено физичком неактивношћу, многи су незадовољни због повећања обима струка и по ко зна који пут обећавају себи промене у начину исхране.

„Последице празновања су погоршање обољења која већ постоје, повећање вредности шећера и масти у крви, крвног притиска до акутних стања као што су срчани и мождани удар. Након празника све чешће се поставља дијагноза дијабетеса, високог крвног притиска и других обољења код особа које су сматрале да су здраве”, напомиње Новаковићева.

Да би се последице уживања у празничним јелима ублажиле треба смањити количину оброка, изоставити слаткише из исхране, не треба додавати со током припреме јела. Прерађевине од меса и туршију треба избегавати, а заслађене напитке и алкохол у потпуности заменити водом. Сирово поврће, мање количине воћа, намирнице од целог зрна и нискомасни млечни производи ваљало би да се користе у исхрани након празника.

„Ове препоруке треба да буду праћене свакодневном физичком активношћу која мора бити примерена здравственом стању сваке особе. Савет је контрола здравственог стања нарочито за особе које већ имају одређено обољење”, наводи наша саговорница.

Она објашњава да је последњих десетак година избор намирница разноврстан у свим годишњим добима тако да се не може говорити о „сезонским намирницама”. „Нутритивна обележја зимске исхране у нашем региону су пуно масти, соли и шећера – дакле превише енергије. Прерађевине од меса карактеристичне за зимску исхрану имају већу количину засићених масти и соли, поврће из туршије као и кисели купус садрже много соли, али ни количина шећера није ниска. Прерађевине од воћа имају знатну количину шећера”, напомиње Будимка Новаковић и додаје да се морају мењати навике у исхрани: „Нема летње и зимске исхране јер одавно највећи број људи ради седећи посао у топлим просторијама и нема потребе за намирницама које су некада чиниле зимску исхрану у нашим крајевима”.

Избегавајте брзе дијете

Брзе дијете и изглађивање се не препоручују, јер њихови ефекти не могу дуже да трају и праћене су брзим повратком килограма, а често и оштећењем здравља. Дуготрајно претеривање у количини и врсти узимања хране не може се решити за недељу дана, каже др Будимка Новаковић.

„Најбоље решење је разговор са дијетотерапеутом. Ако то није могуће, поновићу савет: смањити количину хране, потпуно изоставити из исхране слаткише, со, прерађевине од меса и високо прерађене намирнице, не узимати алкохол и заслађене напитке. Храна која може да се једе у сировом облику је најбољи избор”, наглашава наша саговорница.


Коментари1
1b02e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Amir Čamdžić
Kako ja održajem težinu. Ne jedem po 24 sata u sedmici, najčešće subotom i nedeljom.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља