субота, 23.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 11:31

Где се крије „Салватор Мунди”

Да Винчијевој слици, продатој на аукцији за 450 милиона долара и на коју чека Лувр Абу Даби, нагло се изгубио траг. Где је, код кога је, ко је прави власник...
Аутор: Мирјана Аксентијевићпетак, 01.02.2019. у 18:00
Леонардо да Винчи, Салватор Мунди (Фото Викимедија комонс)

Специјално за „Политику”
Абу Даби – Мистерија око чувене слике „Салватор Мунди” ренесансног генија Леонарда да Винчија, старој пет стотина година, никако да се разреши до краја. И таман кад је, после силних медијских нагађања, објављено да ће „Спаситељ света” моћи да се види поред „Портрета непознате жене” („La Bella Ferroniere”) са истим потписом италијанског мајстора у тек отвореном Лувру Абу Даби, слици се губи сваки траг. Где је, код кога је, ко је прави власник, је ли преплаћена на аукцији, у каквом је стању слика после рестаурације, само су нека од питања на која одговора још нема, осим кратке поруке „да ће јавност бити благовремено обавештена”. На Твитеру, на три језика (арапском, француском и енглеском), слично као и онај пут из Музеја, када је директор Мануел Рабате свечано најавио да „долази Да Винчијев ’Салватор Мунди’”. И како се то обично догађа у недостатку правовремених информација, у оптицају су сада разне спекулације уз подсећања на неке изјаве релевантних експерата. Међу најинтригантнијим памти се она коју је дао уметнички критичар Џери Салц из „Њујорк магазина”, баш у време рекордне продаје слике на аукцији „Кристи” како „уметнички свет шапуће о подвали”. Слике, продаје, власника… није доречено.

А причу о енигматичном Исусу Христу (у гримизно-плавичастој одори, како држи куглу у једној руци док подигнутом десном благосиља), једном од двадесетак сачуваних Да Винчијевих слика, јавност је сазнала још 1958. године када је продата за само 60 долара. Убрзо, појавиле су се неке сумње, а потом и све гласнија говоркања, да нема говора о оригиналу, већ да се ради о доброј копији коју је по свему судећи направио извесни Бернардино Луини, један од Да Винчијевих следбеника.

Извесно време, тачније годинама, критичари су дизали обрве или сумњичаво вртели главом кад год се, неким поводом, помињала слика, тврдоглаво укрштајући копља – „јесте оригинал, није оригинал”. Тачка на расправу међу уметничким светом коначно је стављена по завршеној стручној анализи бројних експерата не само из Метрополитен музеја у Њујорку. И дилеме од тада више нема. „Салватор Мунди” је Леонардово дело. У међувремену, слика је поправљена и освежена (2007) да би десет година касније стављена на аукцију чувене куће „Кристи” у Њујорку. Њен тадашњи власник, руски милијардер, бизнисмен и власник фудбалског клуба „АС Монако” Дмитриј Риболовљев, како наводе неки медији, слику је својевремено купио преко извесног швајцарског дилера уметничких предмета. Јордански дневник писао је да је руски тајкун те 2013. године слику платио 127,5 милиона долара жалећи се касније да ју је преплатио!?

Са поменуте аукције, два су детаља брзином звука доспела у етар. „Салватор Мунди” продат је за 450 милиона долара, после „краћег телефонског рата између два анонимна понуђача” и тако је потучен последњи рекорд од 179,4 милиона долара за слику „Алжирка” Пабла Пикаса пре само четири године. Друго, идентитет купца-победника први је открио „Њујорк тајмс”. Ради се о мало познатом саудијском принцу, Бадеру бин Абдулаху бин Мухамеду бин Фараху ел Сауду, блиском краљевској кући, тачније крунисаном принцу Мухамеду бин Салману. Дакле, о човеку, непознатом у уметничким круговима колекционара, који купује слику имиџа Исуса Хриса, а долази из земље у којој се осим ислама не „практикује” ниједна друга религија.

Лувр Абу Даби још чека „Спаситеља света” (Фото М. Аксентијевић)

Игра погађања ко је прави власник Да Винчијевог „Спаситеља” све се чешће вукла по медијима. Писано је да је принц Бадер „само играо улогу купца”, док је главни саудијски принц Мухамед бин Салман. Бадер је, кажу, одговорио „Њујорк тајмсу” писмом на арапском да им „извештај врви од нетачности”, да би потом „Гардијан” устао у одбрану колега наводећи да принц „експлицитно није порицао да је купио слику”.

Француски магазин „Le Journal du Dimanche” („Недељне новине”), пак, писао је да иза поменуте куповине стоје две фирме, као део финансијског аранжмана у који је укључено неколико музеја и да ће, највероватније, Да Винчијева слика бити позајмљена или продата Лувру Абу Даби.

Најновији обрт у овој причи настао је оног трена када се у трагању за „истином” умешала политика. Неки мисле да је „Салватор Мунди” постао напросто само пион у много већој геополитичкој игри раширеној по Блиском истоку. Саудијска Арабија и Уједињени Арапски Емирати, са престоницом у Абу Дабију, ојачали су своје везе, а обе су, у једном тренутку, прекинуле дипломатске односе са Катаром.

С друге стране, саудијског принца Мухамеда бин Салмана није баш упутно много излагати јавности, не само због радикалних потеза које је повукао у својој земљи, већ и непријатности везаних за убиство саудијског новинара Џамала Кашогија.

Руски тајкун Риболовљев, који је у Монаку доживео да га испитују о корупцији, неки су брже-боље повезали са Доналдом Трампом. Да ли само зато што је за 95 милиона долара од америчког председника купио кућу у Палм Бичу пре десет година? Тек Бела кућа је одмах реаговала и демантовала да Трамп има било какав стални контакт са Русом.

Као што многи који уђу у Лувр у Паризу и одмах трче у онај део где се, издвојена на посебном зиду, са свих страна добро види загонетна „Мона Лиза”, и ја сам тако чекала на први сусрет са Да Винчијевим делом „Салватор Мунди” чим Лувр Абу Даби отвори своја врата за јавност. Грандиозно и прелепо здање, по замисли француског архитекте Жана Нувела (добитника Прицкерове награде за архитектуру), подигнуто на острву Садијат, при улазу у престоницу УАЕ, и у које је ушло за годину дана више од милион посетилаца, и без те слике оставља снажан утисак. Изложених више од 600 предмета, артефакта и скулптура од којих је 300 позајмљено, води вас кроз историју и религију великог дела света.

Лувр Абу Даби једини је који носи име чувеног музеја ван Француске. Уз домаћина, вођу УАЕ шеика Мухамеда бин Заједа ел Нахјана, председник Француске Емануел Маркон је био међу првима који је 8. новембра 2017. ушао у блештави храм уметности рекавши да је „овај музеј мост између цивилизација”.


Коментари5
49146
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Vranje
Za 450 miliona mogao je da nahrani celu Afriku, a ne da bulji u neku sliku na zidu...bolestan narod..
Tina
Taj , ko je kupio tako skupu sliku , bas me zanima sra ce sa njom.Da je kasnije proda po jos vecoj ceni ili kao ruska carica Katarina Velika koja je drzala gomilu predivnih slika u Ermitazu zahtevajuci "da samo ona i misevi uzivaju da ih gledaju"....Sebicno, bas
Citac
Dobra prica...mix kulture i politike.
Vlajko
Kako li se gazda slike razljutio kada je shvatio koliko je platio Rusu. Jasna je i ta sprega predsednika i tajkuna. Sjajno vodjena priča. Hvala Politici online....mi koji živimo daleko
Tanja
Konacno da nas obavestite sta se dogadja sa tom slikom legendarnog umetnika. Clanak je odlican, pun informacija i samo nam ostaje da nagadjamo da nije ipak rec o tome da je slika lazna. ...pa onaj ko ju je kupio kipti od besa

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља