четвртак, 24.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:43

За пруге планирано око 1,3 милијарде евра

Највеће инвестиције, које ове године почињу да се граде, јесу брза пруга Нови Сад – Суботица и електрификација на потесу Ниш–Димитровград
Аутор: Маријана Авакумовићсреда, 06.02.2019. у 23:30
Циљ је да се возови крећу брзином од 200 километара на сат (Фото А. Васиљевић)

Вредност пројеката на железничкој инфраструктури, који ће ове године почети да се раде, износи око 1,3 милијарде евра, што је око шест пута више него што је претходне године уложено у модернизацију пруга. Колико новца ће бити употребљено од онога што је обезбеђено, остаје да се види на крају године.

 Највећа инвестиција је модернизација пруге Београд– Будимпешта на којој би возови требало да се крећу брзином од 200 километара на сат. Изградња деонице од Новог Сада до Суботице требало би да почне крајем године, најављују у предузећу „Инфраструктура железница Србије”.

 За тих 108 километара потписан је комерцијални уговор вредан 943 милиона евра, а градиће је исти кинески конзорцијум који већ гради и део између Београда и Старе Пазове. Деоницу између Старе Пазове и Новог Сада граде „Руске железнице”.

Ове године очекује се и убрзање радова на започетим деоницама од Београда до Новог Сада, јер је планирани рок за њихов завршетак 2021. година, за шта би требало да буде утрошено око седам милијарди динара или између 50 и 60 милиона евра.

Следећи велики пројекат је обнова, модернизација и електрификација постојеће пруге Ниш–Димитровград и изградња нове обилазнице око Ниша. Вредност пројекта је око 268,3 милиона евра.

Новац су дали ЕИБ 134 милиона евра, донаторска средства Инвестиционог фонда за западни Балкан износе 73 милиона евра, Национално кофинансирање је 61,3 милиона евра. У „Инфраструктури железница Србије” кажу да је у току експропријација, а за ову годину најављују почетак радови на обнови дела пруге од Сићева до Димитровграда.

Фискални савет је у више наврата истицао да је железничка инфраструктура у лошем стању и да се у њу мора више улагати.  Посебан проблем је то што чак две трећине свих пруга у Србији није електрификовано, укључујући ту и трасу Ниш–Димитровград (део железничког Коридора 10), због чега се за погон возова користе фосилна горива.

– За развој железничког саобраћаја у Србији и успешније пословање железничких предузећа пресудно је унапређење тренутно лошег стања железничке инфраструктуре, јер то је темељ на ком се може градити ефикаснија и поузданија услуга у овој области. У последњих неколико година дошло је до повећања улагања у железничку инфраструктуру. Само у 2018. инвестиције у изградњу и рехабилитацију пруга су преко 200 милиона евра. Међутим, то још увек није довољно – наводи Фискални савет у „Мишљењу на фискалну стратегију 2019–2021”.

Они често у својим извештајима скрећу пажњу да је више од 90 одсто пруга у Србији једноколосечно (укључујући и главне железничке коридоре). На више од половине мреже брзина возова мања је од 60 километара на сат (брзине од преко 100 километара на сат могуће су на мање од пет одсто пруга).

– То негативно утиче на пријемчивост железничког саобраћаја за превоз путника и робе. Једноколосечне пруге онемогућавају истовремено двосмерно саобраћање возова, а њихово споро кретање чини овај вид саобраћаја неконкурентним у поређењу са друмским превозом. Да би се возом из Београда стигло до Ниша (раздаљина око 240 километара) потребно је пет до шест сати, што је чак два пута дуже у односу на аутомобилски саобраћај. Притом, упитна је и поузданост овог вида превоза пошто услед застарелости електротехничких постројења (просечна старост 45 година) и сигнално-сигурносних и телекомуникационих уређаја неретко долази и до непредвидивих прекида у раду, што доводи до застоја у саобраћају и додатно продужава ионако предуго време путовања – наводи Фискални савет.

Међутим, из „Инфраструктуре железница Србије” најављују за ову годину рехабилитацију електротехнике инфраструктуре на Коридору 10 у вредности од 4,4 милиона евра.

У овогодишњем плану је и обнова 59 километара пруге Јајинци – Мала Крсна. Кредит од 39,2 милиона евра узет је од ЕБРД. Радови би требало да почну у јуну и да трају 15 месеци. На списку је и модернизација пруге Ниш–Брестовац, а вредност радова је 62,7 милиона евра.

– Прошле године започели смо обнову регионалних пруга у Србији и финансирамо је из сопствених извора. Радови који ће бити реализовани током 2018. и 2019. по обиму су већи него што је то укупно на српским пругама урађено за последњих 30 година – наводе у овом предузећу.

Прошле године уложили су око 23,5 милијарди динара и обновили 260 километара регионалних пруга, као што су Шабац–Лозница, Нови Сад – Зрењанин а у току су радови на још 40 километара Панчево–Орловат и Мала Крсна – Пожаревац.

Ове године планирају да обнове укупно 318 километара регионалних пруга и то Ниш–Зајечар, Лапово–Краљево, Суботица–Сента....


Коментари3
17536
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Bojan
a Beograd Bar Stalno se priča a zaboravlja koliko ljudi živi na toj trasi Čela zapadna Srbija
Милан Топалов
" а у току су радови на још 40 километара Панчево–Орловат" ЗАР НИСУ РЕКЛИ "ДА ЈЕ ТА ПРУГА РЕМОНТОВАНА" И "ДА ЈЕ БРЗИНА ПОВЕЋАНА СА 30 НА 60 КМ/Ч., КАО И ОСОВИНСКО ОПТЕРЕЋЕЊЕ, НА 22,5 ТОНЕ/ОСОВИНИ", И "ДА НЕЋЕ БИТИ ПРЕКИДА ТЕРЕТНОГ САОБРАЋАЈА, ИЗМЕЂУ БГ И НС, ЗБОГ ТОГА", "ДОК ТРАЈУ РАДОВИ НА БРЗОЈ ПРУЗИ"!!!??? "ПРЕКИНУЋЕ(ВЕЋ СУ ПРЕКИНУЛИ!?) САОБРАЋАЈ ПУТНИЧКИХ ВОЗОВА"!? КО КОГА ОВДЕ.....!!!??? Прекор из Баната!
Sinisa Stojcic
Lepo je to sto se ulaze u infrastrukturu zeleznice. Visestruko ce se vratiti, ali koristim ovde da podsetim da postoji kraj u Srbiji, u kome nikada nije izgradjena zeleznicka infrastruktura zbog svog polozaja i prirodnog hidroplovidbenog potencijala. To je najlepsi kraj u Srbiji od Kladova-Donjeg Milanovca-Golupca pa preko V. Gradista do Beograda, a moglo bi i do Budimpeste. "Bela"putnicka flota bi sa tri puta manje ulaganja povratila sjaj "dunavskoj zeleznici", i zato apelujem na nadlezne da pored izgradnje zeleznicke infrastrukture sagledaju mogucnost i obnovu putnickog saobracaja

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља