субота, 16.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:39

Резервних делова има само док траје гаранција

Док у Србији и Хрватској закон не обавезује трговце да обезбеде делове и после истека гарантног рока, у појединим земљама овај рок продужен је на пет или шест година
Аутор: Јелица Антељ / Ивана Албуновићсреда, 06.02.2019. у 23:30
(Фото Пиксабеј)

Покварио вам се усисивач коме је гаранција тек истекла и морате да замените филтер. Иако је овај модел пре две године био последња реч технике, па је у складу с тиме био и скупљи, шансе да набавите резервни део су мале. По важећим прописима, трговци су дужни да за сваки уређај обезбеде сервис и потребне делове само док траје гаранција, односно две године. После тога купац може да се ослони само на добро снабдевен сервис, али је и то питање пошто због хиперпродукције и нових модела који стално стижу ни они немају толике лагере и обично су специјализовани само за један бренд.

И у Хрватској је недавно урађено слично истраживање. Прописи су исти као и у Србији и обавезују трговца да само док траје гаранција (две године) морају да набаве резервне делове за уређаје.

Рок заобезбеђивање резервних делова у другим земљама
Велика Британија
шест година
Шкотска
пет година
Грчка
пет година
Румунија
пет година
Португалија
пет година
Словенија
три године након истека минималне двогодишње гаранције
Хрватска
док траје гаранција
(две године)
Србија
док траје гаранција
(две године)

Чак и Закон о заштити потрошача, који се бави питањем гаранција, дефинише овај проблем на исти начин, нигде се не помиње шта с уређајем који је и даље релативно нов, а не може да се поправи. Како показује ово истраживање на суседном тржишту, многе друге европске земље ранијих година су трговце и произвођаче натерале да гаранцију и обавезу обезбеђивања резервних делова прошире на век трајања уређаја, који је углавном дужи од уобичајених годину до две дана (најчешће износи пет година).

У Грчкој и Румунији , на пример, трговци и произвођачи резервне делове морају да обезбеде у очекиваном року трајања уређаја од пет година, а слично је и у Португалији, у којем потрошачи имају право на ову врсту услуге и после истека гаранције. Иначе, чак и у Словенији потрошачи имају право на резервне делове за купљене уређаје још три године после истека гаранције. У Великој Британији гаранција на уређаје законски је прописана на минималних шест, а у Шкотској пет година, колико су произвођачи дужни да осигурају све резервне и друге делове без којих уређаји не могу да раде.

Зоран Николић из Националне асоцијације потрошача Србије каже да је ово велики проблем за купце јер практично после истекла гаранције трговац нема обавезу да их снабдева деловима, а још горе је то што делова нема на тржишту, па не могу ни да их сами набаве.

– Европска комисија је недавно најавила усвајање Директиве о продужењу века трајања техничких уређаја, што ће значити и обавезу обезбеђивања резервних делова у периоду дужем од трајања гаранције. Ова вест је управо указала да је Европа детектовала проблем који очигледно имају купци широм Европе. Доношење такве директиве би решило проблеме потрошача којима се намеће пракса да бацају уређаје чим се покваре јер немају други избор, а добро је и то што би доношење овакве директиве и Србију обавезало да се прилагоди тим прописима – каже Николић и додаје да купци имају могућност да бирају производе оних трговаца који нуде продужене гаранције.

Колико је технологија напредовала и колико брзо се на полицама смењују производи показује пример мобилних телефона на нашем тржишту. Све више се уочава да је много већи проблем што за телефоне који су још у гаранцији нема пратеће опреме (заштитно стакло, маске, батерије), а трговци то једноставно објашњавају тиме што су модели „застарели” или нису популарни. 


Коментари8
1703b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Slamkamenac
Tako ja to kad se nista u zemlji ne proizvodi vec je sve iz uvoza...proizvodjaci imaju obavezu da podrzavaju proizvod rezervnim delovima 7 godina po prestanku proizvodnje, to sto trgovci nece da zaglave novac u rezervne delove je razumljivo dokle god zakon ne natyera. Glavno pitanje je zasto je zakon takav kakav je? Mozda zato sto je i pravljen pod budnim okom trgovaca i njihovog lobija? Inace tehnologija se menja ali ne tako brzo...najveci broj proizvoda je u stvari prepakovana stara tehnologija po nalogu marketinga...isto ili slicno iznutra, malo drugacije spolja. Sve sem telefona...
Armani
Panta sd , bravo za komentar ! Pogotovo je problem izrazen kod jeftine plastike iz Kine koja se kratko koristi i baca gde ko stigne. Uzas !
Мата Лабор
Да ли ви то прејудицирате да Шкотска није део Велике Британије?
Marko Lopušina
Trgovci su čudo. Uđem u "Ušće" i kupim aparat za brijanje u uglednoj radnji. Prodavac kaže da je na baterije i da se puni dva sata. Takav mi treba jer često putujem. Kad dođem kući, upustvo kaže - puni se 16 sati prvi put, a potom 8 sati svaki put. I najvažnije - punjač ne radi. Vratim im aparat a trgovci kažu: - Da ga niste možda oštetitli ? Prodali mi neispravnu robu, još me maltretiraju da sam ga navodno odštetio: - A što bih oštetito svoju robu, koju sam platio ? Slagali me za punjenje baterije. I nikom ništa: - Evo vam vaše pare ! - rekoše i ja pobegoh iz firmirane prodavnice elektronske robe u "Ušću".
Marina
Nikakav problem. Mi smo u Srbiji dovoljno bogati, plate su nam odlicne pa nam uopste nije problem da pratimo razvoj tehnologije i kupujemo nove uredjaje posle dve godine. Jos ako ti se iste godine pokvare dva ili tri uredjaja, bog da te vidi.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Економија /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља