петак, 18.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:18

Небески летач и сеоски хроничар

Богољуб Вишњић, пилот у пензији, за четири деценије је укњижио 18.000 сати летења на авионима и 600 сати на једрилицама, а недавно се, у 90. години, монографијом одужио родном селу
Аутор: Димитрије Буквићнедеља, 10.02.2019. у 20:30
Богољуб Вишњић за ко­ман­да­ма Јатовог ави­о­на (Фо­то лич­на ар­хи­ва )

За четири деценије летачког стажа, Богољуб – Боћа Вишњић је управљао бројним типовима летелица – од спортских и пољопривредних авиона до „џамбо џета”. Овај пилот у пензији, рођен 1928. године, летео је, између осталог, изнад ратних зона, возећи пилиће из Беча у Техеран. У тренуцима опасности је искакао из једрилице с падобраном и слетао у траву надомак стокхолмског аеродрома, а доживео је и да му младунче мајмуна постане „копилот”.

На све то, недавно је приредио монографију о родном селу Брајковцу код Лазаревца, и то у – 90. години.

Летопис завичаја
У монографији „Да се никад не заборави”, Богољуб Вишњић је исписао историју родног села Брајковца. Из те публикације се могу дознати бројне занимљивости о овом живописном насељу – од тога да је у њему рођен Узун Мирко Апостоловић, до чињенице да је из тамошњег мајдана вађен камен за београдску Мостарску петљу. Сажимајући Боћин труд, академик Матија Бећковић је у уводној речи констатовао да је Вишњићева монографија „лична карта, тапија, крштеница, читуља за сваку кућу у Брајковцу”.

Ишчекујући да му репортери „Политике” поставе питања, обратио нам се ваздухопловном командом на течном енглеском: „Your controls”. И потом испричао да је све почело у детињству, кад је био фасциниран посматрањем птица. По окончању основне школе у Брајковцу и средње економске у Београду, уз партизански стаж у току рата, уписује пилотску школу у Руми. Од те 1948. до пензионисања 1990. године укњижио је 18.000 сати летења на разним авионима и 600 сати на једрилицама.

„Најкраћи лет ми је трајао девет секунди, на београдском аеродрому Лисичји јарак, а најдужи 12 сати и десет минута, од Мексико Ситија до Београда”, каже Вишњић.

По окончању школовања, педесетих година, највише је летео на једрилици. Једну је чак и шлепао у ваздуху, после потписивања Балканског пакта 1953. између СФРЈ, Турске и Грчке. Тада је спортским авионом одшлепао једрилицу панчевачке „Утве” – југословенски дар турској авијацији. Транспорт је трајао 32 сата.

Будући да је у војсци завршио и курс пољопривредне авијације, најпре се професионално опробао у том ресору. На првом лету је добио задатак да из једномоторног „јункерса 35” ДДТ-јем попрска Дедиње, уочи посете цара Етиопије Хајле Селасија Титу. У путничку авијацију је прешао 1959. године, да би у Јату остао до пензије. Путнике је превозио у свим временским условима – дању, ноћу, по ветру, магли, киши...

Једна од најкритичнијих ситуација му се десила на лету од Дубровника до Стокхолма, седамдесетих година. Из Јата су одлучили да том приликом уобичајени ДЦ-9 замене „боингом 707”, због већег капацитета. Међутим, контролор у Стокхолму, подразумевајући да стиже ДЦ-9, упутио је авион на писту подесну за тај тип авиона, али – исувише кратку за „боинга”.

„Схвативши шта се дешава, копилоту сам поверио управљање, а ја сам залегао на папучице кочница. Успели смо да скренемо с писте на траву, где је било довољно места да се зауставимо. Само је гума страдала. Тад сам оседео”, каже Боћа.

Летео је Боћа и у јеку ирачко-иранског рата, превозећи живе пилиће за Техеран, у пратњи иранских борбених авиона. Такође, транспортовао је неколико товара намештаја из Венеције и педесетак торти из Париза у Централноафричку Републику, за потребе устоличења Жан-Беделе Бокасе. У сећању му је и транспорт 70 живих бикова из СФРЈ у Јемен, за тамошњу војску.

„Бикове је убацивао Бразилац специјално ангажован за ту прилику а из авиона су избачена скоро сва седишта. Неколико дана пре тога је био земљотрес у Јемену, па је Црвени крст спаковао две-три тоне лекова и ћебади као хуманитарну помоћ. Планирано је да се укрца и једна наша представница дипломатског кора која би их уручила. Али, видевши да постоје само два седишта и да ће летети са 70 бикова, одустала је, а мене су овластили да уручим помоћ”, кроз смех прича Боћа.

Можда и најживописнији лет му је био кад је из Диселдорфа за потребе Института „Торлак” превозио младунце мајмуна.

„У авиону смо били само копилот и ја, па смо оставили отворена врата кабина. Одједном, на улазу у пилотску кабину смо видели мајмуна који се ослободио из кавеза. Гледао ме је право у очи. Само што не пита сме ли да уђе. Поставили смо га да седи с нама. Све време је радознало гледао у инструменте”, каже Вишњић.

(Фо­то А. Ва­си­ље­вић)

Кад једрилица јури пилота

Приликом лета једрилицом 1953. године, Богољуб Вишњић је био принуђен да посегне за падобраном, јер је летелица упала у ковит.

„Искочио сам са 1.500 метара, а падобран ми се отворио тек на око 350 метара. До тог тренутка, једрилица се све време обрушавала на земљу недалеко од мене, као да ме јури. Приземљио сам се двестотинак метара даље од места где је пала, у село Шарлинци код Лесковца”, каже Вишњић.

Све то је видела сељанка која је недалеко одатле чувала стоку. Ревносно је дојавила локалним челницима да је „пао авион без мотор”. Хитро је послата патрола која је ухапсила Боћу. Пошто у селу није било притвора, закључали су га у магазу с кукурузом. На крају, показало се да Боћа није никакав шпијун или какав сличан сумњивац.


Коментари8
71fa0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Milutin
Moj komsija leteo 42 godine i skupio preko 17.000 sati na preko 16 tipova aviona, i niko ne zna za njega. Skroman covek.
Milan
Kako se zove komšija i gde je leteo?
Препоручујем 0
mirjana
Bivši PILOT,JATa,nije izjavio da je "pilotirao 747 svoje kompanije"!Moguće je da je nečiji "džambo džet "ipak pilotirao!
Милан
Свака част деда Боћи. Жив биo joш cto гoдинa.
[Петар Јакшић
Јуна месеца 1972 .имао сам част да летим са Каравелом ЈАТА заМоскву.Лет је најављен за 11 сати,али је авион из Дубровника каснио.Полетели смо у 13 сати.По полетању саопштен је састав посаде уз уобичајен аплауз путника.Након слетања на Аеродром Шереметјево купио сам лист "Известију" и схватио зашто је лет каснио.Један од наслова је гласио:"Разгромљена усташка терористичка група на Радуши".У свом _Дневнику забележио сам да је капетан посаде био пилот Вишњић.Од свег срца честитам г Вишњићу плодан и ствралаштвом испуњен живот.
Nekadašnji pilot JAT-a
Svaka čast ovoj starini -ali on nikada nije mogao da u JAT-u upravlja "Džambo džetom" -jednostavno jer taj tip aviona, Boing 747, popularno nazvan Džambo džet- JAT nikada nije imao! Najveći JAT-ov širokotrupni avion je bio DC 10 firme Mc Donnel-Douglas koji je leteo na transkontinentalnim linijama. Proizvođen je od 1968. do 1988. u oko 446 komada i nije bio baš omiljen među letačima širom planete jer je imao više tehn. nedostataka. Konkurent Boeing sa svojim 747 "Džamo džetom" građen je od 1968. do danas u više verzija u oko 1550 primeraka uz stalno tehn. usavršavanje. Najveća verzija je mogla da primi oko 650 putnika, DC 10 u najvećoj verziji maksimalno oko 450. 747 se proizvodi i danas. U JAT-u su kolale priče da je navodno za Josipa Broza tebalo da bude kupljen "pravi" Džambo džet ali je sve ostalo na pričama jer bi to bila preskupa i neisplativa investicija!
Sinisa Visnjic
Postovani gospodine, nije nigde ni napisano u ovom članku da je Boeing 747 bio iz JAT-ove flote. Vi ste potpuno u pravu da je JAT imao samo DC-10.
Препоручујем 4

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља