четвртак, 24.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:43
ПРОНАЛАСЦИ

Аутомобил на пару

Прва возила на улицама метропола, у 18. веку, покретала је пара
Аутор: Р. М.уторак, 12.02.2019. у 18:40
Парни аутомобил Николе Жозефа Кињоа у музеју у Паризу (Фотографије Википедија)

Данас их има најразличитијих: великих и малих, од лимузина до спортских варијанти, породичних, тркачких... Тешко је замислити модерног човека без аутомобила, макар старог неколико деценија. Аутомобилска индустрија је у прошлом веку толико брзо напредовала да је последњих деценија 20. века ушла у групу најразвијенијих.

Модерне варијанте аутомобила, међутим, изгледом уопште не одговарају првим четвороточкашима, конструисаним пре скоро два века. Аутомобили који су се пре скоро два века појавили на улицама у свега неколико метропола у свету били су на парни погон. Прво овакво возило на четири точка провозано је Паризом, а конструисао га је француски истраживач Никола Жозеф Кињо.

У наредних сто година израђен је велики број пројеката и направљени су различити типови аутомобила. Сви ови четвороточкаши били су као лађе, незграпни и изгледом су подсећали више на тракторе него на данашње аутомобиле. Нека од ових возила личила су чак и на данашње аутобусе.

Све до половине 19. века већину аутомобила покретала је пара, а од 1862. године забележени су први покушаји да се направи аутомобил који покреће мотор са унутрашњим сагоревањем.

„Мерцедесов” патент из 1885. године

Творцем модерне верзије аутомобила сматра се Карл Бенц из Манхајма, који је први, 1880. године, продао возило које је радило на сопствени погон. Наредних пет година Бенц је радио на разним експериментима. Тако је покушавао да помоћу трицикла са два седишта и малог бензинског мотора конструише возило које ће се кретати сопственом снагом. После више година рада на овим пројектима створио је снажно возило на три точка и продао га 1887. године. Бенц је почео да производи и двотактне моторе које је уграђивао у аутомобиле.

Иначе, у то време они који су себи могли да приуште аутомобил морали су по њега у Париз или Манхајм, пошто су возила прављена само у овим градовима.

Последње деценије 19. века нестабилног троточкаша заменио је аутомобил са четири точка. Овај ауто је био једноставан и поуздан.

У прошлом веку, развојем технологије и напретком аутомобилске индустрије, конструисан је и четворотактни, јачи мотор, који и данас покреће многобројне аутомобиле широм света.

Средином прошлог века и у деценијама које су уследиле, створени су типови нових аутомобила који су по снази и брзини били далеко испред својих претходника.

Данас је у свету на десетине аутомобилских компанија које производе аутомобиле.


Коментари1
008e1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Zoran
Pa sve ide na paru danas.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља