среда, 16.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 17:28

У припреми пакет мера за „зелени” дизел

Држава је пре три године престала да регресира гориво за пољопривреднике а сада се најављује враћање ове мере
Аутор: Ивана Албуновићуторак, 12.02.2019. у 14:58
Уводе се мере против злоупотребе ове погодности за пољопривреднике (Фото А. Васиљевић)

Да ли ће пољопривредници коначно бити ослобођени акцизе, или дела овог намета, за куповину горива, и на колики број литара регресираног „зеленог” дизела би могли да рачунају још није познато.

Све би могло да буде јасније од четвртка када је председник Србије Александар Вучић најавио да ће Влада Србије донети одлуку о враћању субвенција на гориво за пољопривреднике.

Држава је престала да регресира дизел гориво пре три године. Како сазнајемо, сада је у припреми пакет мера, које би могле делимично да умање трошкове произвођача што би утицало и на раст конкурентности домаће пољопривреде.

Према рачуници аналитичара Чедомира Кеца, пољопривредници само акцизу за дизел гориво годишње плаћају најмање око 5,5 милијарди динара. Ова процена изведена је под претпоставком да се у Србији за радове у пољопривреди, у току једне године, утроши 96.000.000 литара дизел горива. Односно најмање 60 литара по хектару на укупно 1.600.000 хектара обрадиве површине. Незванично се помиње да би мера имала смисла уколико би бар трећина ових количина била регресирана.

Кецо каже да је свака мера, која утиче на побољшање конкурентности пољопривреде, добра али да се још не зна на који начин ће држава регресирати гориво као и када би та мера, ако буде усвојена, могла да заживи. Он не верује да би процедура организационо могла да буде завршена до мајске сетве, тако да очекује да ће пољопривредници вероватно тек од јесени видети користи од ове мере.

– У току је пријава пољопривредних газдинстава, која ће трајати до 30. априла. Тај регистар је од пресудне важности како би се знало ко би имао право на повластице. Да би се мера убрзала једини начин је да буде признато постојеће стање од прошле године – каже наш саговорник и додаје да је чудно што произвођачи не инсистирају на помоћи за куповину минералних ђубрива.

– Таква врста регресије би по мом мишљењу била кориснија. Јер, ако се у биљној производњи придржавате агротехничких мера трошак за ђубриво, у укупним трошковима је много већи. Чак 23 до 25 одсто јер су цене повећане за трећину у односу на прошлу годину. Истовремено трошак за гориво је свега од 12 до 16 одсто – истиче Кецо.

У европским земљама пољопривредници користе „зелени” дизел намењен искључиво за тракторе и плаћају огромне казне уколико га не користе наменски. Гориво намењено пољопривредницима ослобођено је дела намета, маркира се и пољопривредници га купују у количини која им је одобрена. Слично је и у окружењу, Хрватска даје регрес за 150 литара по хектару такозваних осталих култура, а регресирано гориво добија се и по грлу стоке. У Републици Српској пољопривредници добијају 120 литара регресираног горива по хектару. Домаћи произвођачи већ дуго упозоравају да не могу бити конкурентни ако плаћају пуну цену евродизела без икакве регресије.

Министар пољопривреде, Бранислав Недимовић, раније је рекао да се са Министарством финансија разматра начин на који би се произвођачима обезбедило јефтиније гориво. Према тадашњим проценама цена за пољопривреднике могла би да буде нижа за 25 динара. Предуслов за спровођење мере био је регистар који би разграничио „праве” од фиктивних произвођача јер се процењује да се од 660.000 газдинстава уписаних у регистар, реално 380.000 њих бави пољопривредом. Идеја министарства била је да свако ко је уписан у регистар пољопривредних газдинстава може на свакој пумпи уз картице да купује јефтиније гориво.

Пољопривредници очекују литар за 100 динара

Представници пољопривредних удружења у Србији очекују да ће им најављено враћање субвенција за гориво за пољопривреднике, омогућити да дизел добијају по цени не већој од 100 динара по литру, као и да добијају до 100 литара тог горива по хектару.

Представник удружења „Панчевачки ратари”, Јован Његован, рекао је за агенцију Бета да је довољно укинути акцизу на гориво намењено пољопривредницима и омогућити им најмање 100 литара горива по хектару. – То би, уз редуковану обраду, помогло пољопривредницима – казао је Његован, али је изразио сумњу у вези са најавом да ће Влада Србије донети одлуку о субвенционисаном гориву, јер се, како је додао, о томе више пута причало у последње две године, али без конкретних ефеката. Агроекономиста Миладин Шеварлић истакао је да би најбоље било да се гориво намењено пољопривреди подели на такозвани зелени и плави дизел, намењен пољопривредницима, односно за наводњавање и рибарство, а да количине буду сразмерне пољопривредним површинама и структури пољопривредне производње. Сматра да би лоша варијанта била уколико пољопривредници буду морали да купују гориво по тржишним ценама, а онда да чекају рефундацију новца за шест месеци или годину дана.


Коментари1
853ab
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dusan
Uniseno je sve pa i poljoprivreda

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља