субота, 19.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 11:50

Које Бошњаке Турци више воле

Муамер Зукорлић је више пута истицао да неки људи у верској управи и дипломатији Турске криво тумаче и спроводе политику Реџепа Тајипа Ердогана
Аутор: Славка Бакрачевићуторак, 19.02.2019. у 23:30
Дочек за турског председника у Новом Пазару 2017. године (EPA-EFE/Ђорђе Савић)

Волим Турску, волим Турке, али оштро осуђујем и одлучно одбацујем понашање Дијанета (Управе за верске послове Турске) према Исламској заједници. Овим речима се председник Странке правде и помирења (СПП) Муамер Зукорлић, иначе заштитно лице Исламске заједнице у Србији (ИЗуС) , огласио на „Фејсбуку” после недавног устоличења муфтије санџачког у оквиру  Исламске заједнице Србије (ИЗС). Зукорлић је позвао председника Турске Реџепа Тајипа Ердогана, и „уважену браћу” из Дијанета и Министарства иностраних послова ове земље да „ако нас волите барем пола као што ми волимо вас, зауставите оне који у ваше име разбијају нашу исламску заједницу”.

Ова Зукорлићева објава уследила је након што је представник Амбасаде Турске у Србији присуствовао недавној свечаности у Тутину  поводом избора новопазарског имама Сенада Халитовића за санџачког муфтију у ИЗС-у и пренео честитке и поздраве председника Дијанета  Али Ербаше овој верској  заједници муслимана у Србији. И представник канцеларије Владе Србије за односе са црквама и верским заједницама Гаврило Грбан својим присуством и обраћањем означио је  подршку државе Србије овој верској заједници.

Скупу у тутинској џамији Султан Фатих поред врховног поглавара ИЗС-а реис-ул- улеме Сеада Насуфовића, присуствовали су и челници владајућих партија у Новом Пазару, Тутину и Сјеници – Угљанинове СДА Санџака и Санџачке демократске партије чији оснивач је Расим Љајић. Најчешће помињана реч, поред молитви Алаху, била је помирење и уједињење муслиманских верника на овом простору уз истицање значаја турске подршке. Али ова подршка очигледно изазвала је још дубљи раздор између две верске заједнице муслимана у Србији.

У Исламској заједници у Србији,  на чијем челу је муфтија Мевлуд Дудић, званичних  ставова о избору санџачког муфтије у „паралелној” исламској заједници нема. Али у медијима блиским Зукорлићу и овој верској заједници догађај у Тутину назива се лакрдијом. Портал „Санџакпрес” подсећа да је Сенад Халитовић напустио „легалну и легитимну исламску заједницу која има контролу над 90 одсто џамија у Новом Пазару”. Тврди се да се све већи број џемата (верника окупљених око једне џамије) враћа у састав ИЗуС-а под окриљем Ријасета Исламске заједнице у БиХ, као и да је догађај у Тутину „последњи покушај спасавања параверске творевине”.

Муамер Зукорлић је поручио да је Халитовић „само још једна карикатура у рукама истих структура које су 2007. године организовале агресију на Исламску заједницу, (када се из ИЗуС-а издвојио ИЗС), а које ни после 12 година нису успеле у својој нечасној намери”. У медијима наклоњеним Зукорлићу и ИЗуС-у подсећа се да је Дијанет пре две године подржао формирање Иницијативе за помирење исламских заједница, што је протумачено као покушај стварања треће заједнице и да је финансијски  помагао и „параверску творевину” са Насуфовићем на челу.

„С обзиром да одређене структуре Дијанета у Турској практикују политику ’поклапања’ исламских заједница на Балкану, не марећи за интегритет Ријасета ИЗ у БиХ, они су донели одлуку да те две групе споје у једну”, наводе ови медији. А програмски координатор НВО „Форум 10” Фахрудин Кладничанин сматра да је значајнија подршка из Анкаре него она из Сарајева.

Дочек Реџепа Тајипа Ердогана у Новом Пазару пре две године показао је да турски председник међу Бошњацима у Србији има неподељену подршку. Зато овај потез Управе за верске послове Турске изазива оштре реакције, јер су Турци наводно  изабрали коју страну верски подељених муслимана подржавају. Са друге стране, локалне власти и ИЗС подсећају колико су  Турска, њен Дијанет али и развојна агенција Тика уложили у овај крај, колико је ђака и студената отишло на бесплатно школовање у Турску, чека се да дођу Турци и почну  договорену реконструкцију пута Нови Пазар –Тутин и реализацију низа других пројеката договорених приликом Ердоганове посете Србији.

И тада, као и у свим другим приликама истицано је да су Бошњаци  овог краја мост који спаја Србију и Турску. Шта Бошњаци виде у Турској и осећају за ту земљу види се и приликом спортских сусрета када често навијају за њене клубове. Ипак, Муамер Зукорлић је више пута истицао да неки људи у Дијанету и у Министарству иностраних послова криво тумаче и спроводе Ердоганову политику.


Коментари38
8c143
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Зорица Аврамовић
@Игор Г. Србин говори српским језиком, а не наметнутим бошњачким, слави крсну славу, Божић, Ускрс, одлази у православни храм да се помоли господу Богу, крсти се, не клања... Дакле, ако је неко продао веру за вечеру, он је продао и свој часни крст, своју веру, свој језик, своје порекло, своје претке, историју, оставштину културну и сваку другу лепоту, која одвајкада краси српски род...Дакле, он више није и никако не може да се осећа као Србин, нити да буде Србин! Тачка!
Јован К.
Зорице, Не би требало да будемо сувише категорични и крути. Најважније је како се појединац осећа и изјашњава о својој националној и верској припадности. Не заборавите да је верска припадност (опредељење), у суштини, личне природе и да је то једна (од четири) компонента у одређивању националне припадности. Не ради се само о муслиманима, него и другима (адвентистима, протестантима, будистима, ...), или атеистима. По том питању морамо да будемо врло пажљиви, јер не може један Србин да не признаје другом Србину право да се осећа Србином.
Препоручујем 3
Miloš
Tako je Zorice! Ne može biti Srbin bilo ko, kosook ili da priča španski.
Препоручујем 3
Славиша Гавриловић
У Турској живи доста бивших становника из БиХ и Рашке области. Нисам нигдје успио да прочитам да ли Турска признаје Бошњаке који живе у Турској као посебну скупину или не. Знам по кошаркашима да су доласком у Турску мијењали презиме, па бих по томе рекао да Турска не признаје Бошњаке. Ако је тако зашто би их Срби признавали.
Јован К.
@mr .. Национална свест и нације су се формирали у Капитализму. Друга је ствар што се догађало у време СФРЈ.
Препоручујем 2
ralence
Турске власти не признају ниједну другу нацију или националност у Турској сем Турске. 25 милиона Курда у Турској немају право да званично пишу и говоре или да се школују на Курдском језику. Немају своја национална права. Јермени и Грци као Хришћани суи данас прогањани и имају пуно проблема да оправљају или врате своје Цркве које су им отете .Бошњаци који живе у Турској су сви променили своја презимена да изгледају као Турска и нимало нису заинтересовани да се њихова деца школују на Српском или “Бошњачком “језику. Толико о њиховој љубави за Босну или Рашку Област. Лако су њихови стари продали веру за вечеру а ови данас лако продају Нацију и културу за Турску државу који толико воле.
Препоручујем 2
Прикажи још одговора
Dragan Pik-lon
Islamska "vera'' je vise politika nego vera.U svakom slucaju je u zavadi sa najvaznijim kosmickim postulatom-Lj u b a v l j u...!!!
ljudi kao ovce u toru
Stvarno su ljudi, idioti, sto kaze u svojim vrlo hrabrim tekstovima novinar "Slobodne Dalmacije", novinar bez dlake na jeziku, Ante Tomic... Kao "stado ovaca" narod nasjeda i nasjeda na religiju, a odakle krecu nacionalizam i kao religijski izgovor - ratovi. Kao nas posljednji, bratoubilacki... Ljudi reaguju kao ovce u toru!
Siromasi u duši
Srbi iz BiH kao svoj glavni grad ne vide Sarajevo, već Banju Luku. Pozdrav

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља