понедељак, 21.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:05

Аутобусе нема ко да вози

Прошле године су, у просеку, сваког месеца из „Суботицатранса” одлазила три возача, а упражњена места тешко се попуњавају
Аутор: Александра Исаковсреда, 20.02.2019. у 23:30
Суботица је територијално веома разуђена, са шпицевима у превозу познатим сваком граду (Фото А. Исаков)

Суботица – Кад се спомену проблеми у пословању градског аутобуског превозника, увек се у први мах помисли на недостатак возила и њихову дотрајалост. Међутим, надлежнима у „Суботицатрансу” последњих година главобољу задају –људи, то јест недостатак возача.

Градски превозник објавио је да у четвртак, 14. фебруара мора да скрати и укине одређени број полазака, укупно 40 у градском и приградском саобраћају, због великог броја возача који су на боловању.

– То није коначно стање, ситуација се из сата у сат мења, и бојим се да нас исто чека и наредне седмице. Ми сада први пут радимо без возача у резерви, до сада смо увек имали једну „резерву” уколико се нешто догоди током дана на линијама – казао је тада за „Политику” инжињер Милан Васовић, извршни директор за саобраћај у „Суботицатрансу”.

У међувремену ситуација се погоршавала, почетком седмице одједном је од укупно 144 возача оболело 73 – приложили су медицинску документацију и отворено им је боловање. Да ли је то грип ударио баш на возаче градског превозника изазивајући праву епидемију у овом предузећу, или је, како јавност све више сумња, посреди незванична обустава рада међу онима без којих „Суботицатранс” заиста не може, а при томе имају примања између 30.000 и 40.000 динара?

Проблеми са недостатком возача последњих неколико година отежавају организацију градског и приградског саобраћаја у Суботици и околини. Уредба владе о забрани запошљавања предузеће је затекла са 20 возача мање од потребног броја. Извршни директор каже да су због тога морали да смање ванлинијски превоз јер нису могли да дозволе да има проблема у превозу ђака до школа, или запослених у Индустријској зони.

Суботица је територијално веома разуђена, са шпицевима у превозу познатим сваком граду, који захтевају максимално ангажовање, а свакодневну организацију посла непрестано је отежавала чињеница да је готово сваког месеца предузеће у просеку остајало без три возача.

– У 2018. години фирму су напустила 36 возача, од тога су 33 отишла у иностранство. Два радника су се пензионисала, али смо искористили законску могућност и вратили их да раде по уговору. Од возача који су отишли у иностранство, само један се одлучио да се врати на овај посао – набраја Васовић.

У предузећу страхују и да ће са почетком примене одредбе Закона о безбедности саобраћаја, и добијањем сертификата за стручну оспособљеност, званог „код 95” и његовим уписивање у возачку књижицу, то у ствари значити и нову „брзу линију” за одлазак возача.

Због тога је на интернет страници „Суботицатранса” стално отворен конкурс за пријем нових возача. Предузеће је, да би поспешило интересовање одлучило и да финансијски учествује у обуци за добијање Де категорије. С обзиром на то да полагање тог испита кошта око 100.000 динара, што је знатан износ за некога ко би тек да заснује радни однос, јавно предузеће сноси део трошкова, уз обавезу да будући возач најмање наредне две године проведе у „Суботицатрансу” и врати део уложеног.

– Управо је једна од група завршила обуку, и очекујемо упис нове, али се и тај извор нових запослених слабо попуњава, у једној групи је тек до четворо или петоро заинтересованих – каже Васовић.

Градско веће одобрило је „Суботицатрансу” да подигне кредит од 12 милиона евра како би купили 10 нових аутобуса, али при садашњој ситуацији остаје питање да ли ће имати ко да их вози.


Коментари19
9381f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

буки
12 милиона еура за 10 аутобуса?!?!? Сваки по 1,2милиона еура? Ја се искрено надам да је ово нека штампарска грешка, (можда су динари, или једна нула више) а ако није, онда нама нема помоћи и у Србији ће остати само лопови.
Zoran
Koliko neko treba da plati dozvolu za sve kategorije i koliko treba da radi da bi je isplatio sa tom platom.
Dejan
Pored ovoliko vozačkih škola nema vozača? Ranije maltene nije ni bilo škola ali su ih u vojsci obučavali. Zašto sada država ne dotira obuku za vozače zainteresovanima? Ali neke crne misli mi se javljaju. Setih se da je određena ministarka tvrdila da će od migranata iz Pakistana da pravi nove Srbe i da će možda voziti autobuse. Ovako se veštački napravi frka sa prevozom, pakistanski migranti se pojave kao spasioci a ministarka kao anđeo...i kako da je ne voliš ?
gile
Mora da je neka greska jer pretrazih dosta sajtova gde se prodaju autobusi. Najskuplji koji nadjoh bese 85.000 evra i to 2008. godiste. Dugi su tu do 50.000 evra. Dobro,korisceni su. Ali da li je neko povezao ocni zivac sa mozgom i zakljucio da kod ovih jedan autobus kosta ,samo da citiram "... подигне кредит од 12 милиона евра како би купили 10 нових аутобуса" !! Ja se izvinjavam,verovatno samnom nesto nije bas ....
Nebojsa
Dakle , kao i uvek neko se ugradi u cenu svega sto se placa iz budzeta. Dal gradskog, pokrajinskog ili republickog uvek se sve placa duplo a u slucaju nabavke gradskih autobusa za Suboticu i nekoliko puta. Za 12 miliona evra moglo bi da se nabavi skoro 60 autobusa. Ovisno o velicini i proizvodjacu 50 komada sigurno jer u proseku kostaju na cesti cca. 200.000€. Evo primera cena bez PDV i drugih nameta za uvozna vozila Temsa MD9LE 110.000€, Autosan Sancity 130.00€, Isuzu Cityport 150.000, Solaris Urbino 200.000€, (MAN Lion City 235.000€). Nas IKARBUS kosta oko 160.000€, ovisno o modelu a ruski autobusi su jos povoljniji. Pa nek su 250.000€ na cesti spremni za rad deset komada bi se u normalnoj drzavi platilo oko 2.5 miliona evra. Gde ide onih deset miliona?!? Strasno, necuveno, nevidjeno....
Препоручујем 17
Subotičanin
Sombor već 17 (sedamnaest) godina nema javni gradski autobuski prevoz, na primer. Od mašala privatizacije Severtransa. A budućem privatniku da se pokupuju autobusi, pa da se lepo transferizuje. Kolika će plata vozača biti u privatnika, ne znam...

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља