уторак, 26.01.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 20.02.2019. у 20:00 Тања Вујић

Брисел прихвата дијалог о ауто-царинама са САД

Ако би Трампова администрација ипак увела нове дажбине на увоз европских возила, унија би суспендовала разговоре са Вашингтоном
Не­мач­ка ауто­мо­бил­ска ин­ду­стри­ја могла би да буде глав­на жр­тва Трампових тарифа: „Пор­ше­о­ва” фа­бри­ка (Фо­то EPA/Ro­nald Wit­tek)

Са 21 гласом „за” и 17 „против”, Комитет за међународну трговину Европског парламента (ЕП) усвојио је јуче необавезујућу резолуцију којом препоручује Бриселу да почне нову рунду трговинских преговора са Вашингтоном о нижим царинама на индустријске робе, пренео је Ројтерс. Будући преговори Америке и ЕУ требало би да снизе растућу напетост која влада између ЕУ и Трампове администрације. Трговински односи трансатлантских партнера ових дана на ниским су гранама.

У понедељак је Европска комисија (ЕК) упозорила Вашингтон да ће „одлучно узвратити” уколико амерички председник Доналд Трамп уведе нове царине на аутомобиле из увоза, од можда чак и 25 одсто. Тренутно царине на увоз страних возила у САД износе 2,5 одсто, а у ЕУ 10 одсто.

Упозорење ЕК уследило је након што је у Вилбур Рос, амерички министар трговине, предао председнику Трампу поверљиви извештај о томе да ли увоз аутомобила представља претњу по безбедност САД. Шеф Беле куће има сада законску могућност да 90 дана вага одлуку о ауто-царинама, а затим још 15 дана да се – каква год да буде – дотична одлука спроведе.

Уколико 45. амерички председник оствари своју претњу да ће увести царине на увоз аутомобила, ауто-делова, као и на компоненте и технологије за нова енергетска возила, „немачка аутомобилска индустрија биће главна жртва”, оцењује лондонски „Фајненшел тајмс”.

Трампова претња царинама од плус 25 одсто снизила би немачки ауто-извоз за 7,7 одсто, односно за 18,4 милијарде евра, израчунао је утицајни Ифо институт из Минхена. По истој рачуници, 60 одсто целокупне штете коју би царине нанеле европској ауто-индустрији осетила би привреда Немачке.

Не чуди стога што је канцеларка Ангела Меркел још прошлог петка, на почетку конференције у Минхену, скренула пажњу глобалне димензије немачке аутомобилске индустрије.

„Поносни смо на наша кола… и тако треба да буде. Највећа фабрика БМВ је у Јужној Каролини. Није у Баварској, већ у Јужној Каролини. Фабрика у Јужној Каролини испоручује возила у Кину. Ако та кола произведена у Јужној Каролини, као и она произведена у Баварској, изненада представљају претњу за националну безбедност САД, онда нас то застрашује”, поручила је Меркелова.

Трампова одлука о евентуалним новим царинама на страна возила за сада је загонетка. Судећи према речима Штефана Зајберта, портпарола немачке канцеларке, у Берлину слуте лоше вести. „Колико смо чули, (извештај) садржи оцену да увоз возила из Европе представља претњу националној безбедности САД”.

У  неизвесности која ће потрајати скоро три пуна месеца, представници аутомобилских индустрија САД, ЕУ и Немачке нижу процене да би нове америчке царине имале разорне привредне последице на обе обале Атлантика. Амерички центар за истраживања у аутомобилистици  прогнозирао је да би царине од 25 одсто на страна кола довеле до губитка скоро 370.000 радних места у Америци уз пад продаје кола од 1,3 милиона годишње. Немачко удружење аутомобилске индустрије (ВДА) могућност да европска кола и делови представљају претњу националној безбедности Америке сматрају „несхватљивом”. Немачке ауто-компаније отвориле су преко 300 фабрика у САД, створиле преко 113.0000 радних места и постале највећи извозник аутомобила у земљи. Све то јача САД и никако не може бити безбедносни проблем”, наводи ВДА.

Упркос овим показатељима, политички посматрачи са обе стране Атлантика данас верују да ће председник Трамп – као и у претходним случајевима „Челик” и „Алуминијум” – засигурно увести неке нове царине на страна кола.

„Волим царине, али волим их и када преговарају”, изјавио је Доналд Трамп прошлог петка.

У међувремену, Трампова администрација истиче да претња новим царинама у принципу има за циљ да издејствује концесије у ЕУ и Јапану који обилато снабдевају америчко тржиште возилима, док домаћа производња бележи пад тражње.

Колико ће овакав преговарачки стил имати ефеката у случају ЕУ, тешко је предвидети. Док шеф Беле куће буде вагао одлуку о новим ауто-царинама, дакле у следећих стотинак дана, одлазећа политичка управа ЕУ у Бриселу и Стразбуру спремаће се за мајске парламентарне изборе.

Када би могла почети нова рунда трговинског дијалога Брисела и Вашингтона – неизвесно је. Већ у петак, у Букурешту, министри трговине ЕУ изјасниће се о најновијем предлогу формата трговинских преговора са САД. Коме се више жури да „испегла” напетост око могућих америчких ауто-царина, јасније је ако се зна да избори за нову политичку управу ЕУ почињу од маја. 

Коментари0
91745
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља