субота, 19.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 12:03

Бројне законске препреке за комби превознике

Они морају да имају возачку дозволу за аутобус, возило не сме да буде старије од пет година и морају да имају тахограф, а овај трећи услов, како тврде, не могу да испуне
Аутор: М. Авакумовићсреда, 20.02.2019. у 21:44
Недавни протест на улицама Новог Београда (Фото Танјуг/Р. Прелић)

Да би комбијем допремали робу и путнике превозници морају да поседују возачку дозволу за аутобус, возило не сме да им буде старије од пет година и морају да имају уграђен дигитални тахограф. Ову обавезу наметнуо је нови закон о превозу путника у друмском саобраћају, који, како тврде превозници, избацује мале играче са тржишта превоза.

Игор Љубинковић, из Удружења комби превозника, који нису протестовали претходних дана са колегама из других удружења, каже да нова правила и нови пропис захтевају прилагођавање.

– Уместо досадашње Б категорије за возаче комбија се тражи Д1 категорија. Полагање испита изискује време од око две године и нема где да се полаже. Овакве промене требало је раније најавити јер нам је потребно време да се прилагодимо и да спроведемо у дело оно што се од нас тражи – каже Љубинковић.

Илија Џикић, из Удружења за комби превоз путника, слаже се да превозницима није дато довољно времена да се прилагоде. Он каже да је бесмислено наметнута обавеза поседовања дигиталног тахографа јер произвођачи возила не дозвољавају накнадну уградњу у своја возила.

– Произвођачи неће да признају гаранцију ако се накнадно угради тахограф, који кошта око хиљаду и више евра. Министарство је писало „Мерцедесу”, видећемо шта ће одговорити. По захтеву купца они уграђују тахографе када се наручује ново возило, али не признају гаранцију када се накнадно уграђују у већ купљена возила – објашњава Џикић.

Оба „Политикина” саговорника кажу да нису учествовали у креирању овог закона, напомињући да у Србији има око хиљаду регистрованих фирми које се баве комби превозом. Они уверавају да се на овај начин укида комби превоз, јер просто не могу да испуне услове који им се намећу.

– Велика удружења превозника желе да мали буду истиснути из посла – каже Љубинковић.

Џикић додаје да се нико још није регистровао по новим правилима. То је сигнал да нешто мора да се мења. Представници његовог удружења, своје незадовољство исказивали су недавним протестима на улици. После тога састали су се са надлежнима из ресорног министарства и предочили им проблеме.

Питање основаности примедби на Закон о безбедности саобраћаја око категорија возачких дозвола и услова за њихово стицање је у надлежности МУП, кажу у Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре. Чињеница је, кажу, да садашња решења и услови за категорије возачких дозвола, који су прописани ЗОБС-ом, не уважавају чињеницу да у Србији и ЕУ постоји мањак возача. На нивоу ЕУ тај мањак износи око 150.000 недостајућих возача.

– У складу са досадашњом праксом укључивања представника транспортне привреде у процес припреме законских прописа, министарство ће у дијалогу са представницима комби превозника и „лимо сервиса” још једном размотрити оправданост примедби које се односе на могућност примене појединих одредаба закона, у циљу избегавања неоправданих трошкова привредним друштвима, како би се кроз предстојеће техничке измене закона пронашла адекватна решења, којима ће се истовремено олакшати испуњавање прописаних услова за ову врсту превоза, не искључујући прописану употребу тахографа – наводе у министарству.

Подсетили су да Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре заступа став, који је прихваћен у ЕУ, да се путничким возилом не може обављати јавни превоз путника, ни међународни, ни унутрашњи. По прописима ЕУ, међуградски и међународни превоз путника може да се обавља само аутобусима и уз поседовање регистрованог реда вожње и међународне дозволе у међународном превозу, а у унутрашњем међуградском превозу и регистрован и усаглашен ред вожње.

– Ванлинијски превоз путника путничким аутомобилом, са осам или девет седишта, није дозвољен од 2011. године, и ти услови нису промењени ни после доношења Закона о превозу путника у друмском саобраћаја 2015, као ни каснијим изменама овог закона. У поступку уређења делатности превоза путника, министарство је прошлогодишњим изменама закона, први пут након 2011, створило законску могућност да се путничким возилима са 7+1 и 8+1 седишта такође могу превозити путници али кроз пружање услуге „лимо сервиса”, под посебно прописаним условима – кажу у министарству.

Овим изменама хтели су да стану на пут распрострањеној пракси да се, под привидом регистрације „лимо сервиса”, која је раније била регулисана Законом о туризму, нелегално превозе путници путничким возилима.


Коментари17
46a81
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Zarko
Dve probne voznje u zadnjih mesec dana,u dve poznate agencije.Sve kategorije,vozacko iskustvo preko 20 godina,razne licence.Prva voznja do Zagreba (8 sati sa kupljenjem putnika,2 sata odmor i nazad 8,5 sati).Druga Bg-Budimpesta-Bratislava-Budimpesta-Bg bez odmora osim par kratkih stajanki na pumpama da se nalivam guaranom.Ustao u 4h,krenuo u 10 do 6 sa voznjom,vratio kombi u 23h.Samo ustanite u 4,sedite u stolicu i gledajte tv do 23h...Svaka cast ljudima koji se voze ovim kombijima...
Dejan
Vozaci u agencijama voze po 16 sati,a ne retko I po 20 I vise ako voze za Nemacku.Svima glava u torbi.Stavljanje tahografa je nesto najbolje sto moze biti doneseno od zakona.
Bolero
Da ne veruje covek!? Pa upravo ti kombiji su osnovno sredstvo za rad svakog preduzetnika! U Srbiji ima ± 1.000.000 ( jedan milion!!!) "nezaposlenih", koji zvanicno ne rade i ne placaju poreze, upravo zbog ovakvih reterdirano infantilnih budalastina i parazitskog ophodjenja prema malim preduzimacima! Cuj ti ovo, : Moras da imas vozacku za autobus(!?) , da bi vozio kombi u koji ti koristi za alat, radna sredstva i materijal za; Moleraj, vodo instalaciju, struju, keramiku, pekaru, mesaru, ..... !?!? Koji idiot je smislio ovo trebalo bi ga odma pravno preispitati! Zaista, ovakav bezobrazluk i amaterizam prevazilazi bas svaku meru!
Zoran
Evo poslao sam detetu sad link na ovu vest. Reko: Da bi s eu Srbiji vozio ovakav auto kao nas, sa 8, 9 sedista, treba da imas polozeno za AUTOBUS.:)
Jovan
Jasno mi je da drzava hoce da oporezuje i kontrolise kombi prevoznike ali mi nikako nije jasno da nekome u njij padne na pamet da menja medjunarodnu kategorizaciju vozackih dozvola !? Ovo je prosto neverovatno. Sta sve diletanti u ovoj zemlji nec sebi dozvoliti ...
Ivan Ivanovic
Jovane tako vam je kad umesto strucnih ljudi koji bi trebali da se bave ovom problematikom imate korumpiran kartel koji radi u korist malog broja ljudi sa novcem a na stetu onih koji od toga zive. Zaista nam treba potpuni restart na svim nivoima.
Препоручујем 6

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља