уторак, 22.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 19:28

После одласка Хонде, Британци страхују и за „Нисан” и „Тојоту”

Јапанска аутомобилска индустрија има своје погоне на Острву још од времена Маргарет Тачер, али се пословна клима мења са брегзитом
Аутор: Тања Вујићчетвртак, 21.02.2019. у 20:00
„Хондина“ фабрика у Свиндону биће затворена за две године (Фото Бета/АП)

Први пут за 71 годину постојања фирме, јапанска „Хонда” одлучила је ових дана да затвори један свој погон за производњу аутомобила, и то у Свиндону на југу Велике Британије. Најављени катанац на „Хондину” испоставу у покрајини Велс почетком 2021. године значи да најмање острвских 7.000 радника (половина у погону, остатак међу локалним снабдевачима делова и опреме) чека неизвесна радна будућност. Хондин „гудбај” у Свиндону истовремено је први случај затварања фабрике аутомобила у Великој Британији од 2007. Пре 12 година, уочи избијања највеће глобалне финансијске кризе од Другог светског рата, француски „Пежо” дигао је руке од погона монтаже у Ковентрију. Објављујући „реквијем за Свиндон”, Такахиро Хачиго, извршни директор „Хонде”, казао је да ауто-џин жели да се више посвети инвестицијама у развој производње електричних возила, посебно ближе кући у Азији. При том у образложењу није било речи о  драстичном паду производње модела „сивик” (који се склапа у Велсу), са 250.000 возила, уочи финансијске кризе 2008, на 161.000 возила лане.

Истовремено, Хачиго није образложио зашто се „Хонда” баш сада, четрдесетак дана пре још недефинисаног изласка Велике Британије из ЕУ, одлучила да најави одлазак. У међувремену, британска јавност увелико спекулише да ли су убрзани преговори Лондона и Брисела око брегзита утицали на тајминг „Хондине” објаве. Што се америчког „Форда” тиче, централа у Детроиту била је недавно више него јасна: уколико излазак Острва из ЕУ буде хаотичан (без уређеног договора са Бриселом), западни ауто-џин могао би да затвори два своја погона у Великој Британији, извештава лондонски „Фајненшал тајмс”.

Истовремено Острвљани стрепе и шта би, после случаја „Свиндон”, сада могло да падне на памет „Тојоти” и „Нисану”, који од времена Маргарет Тачер такође имају ауто-погоне с оне стране Ламанша. У међувремену, „Јагуар Ленд ровер” пустио је вест да би могао ускоро да отпусти око 4.500 радника, и то већином у Великој Британији.

Прво повлачење јапанских ауто-произвођача из Велике Британије догађа се иначе у нарочито нелагодном моменту за произвођаче бензинских и дизел возила на Западу. Наиме, европски (а посебно немачки), али и амерички произвођачи аутомобила и ауто-делова са стрепњом ишчекују одлуку 45. председника САД о увођењу нових царина (можда чак и 25 одсто) на увозне аутомобиле, делове, компоненте итд. Истовремено, док ауто-бизнис с обе стране Атлантика увелико процењује могуће губитке профита и масовна отпуштања – због евентуалних нових царина Вашингтона – ауто-произвођачи Запада суочавају се истовремено са драматичним падом продаје њихових возила у Кини, највећем светском ауто-тржишту.

Колико у јануару, амерички и европски произвођачи возила забележили су 18 одсто мању продају својих возила у Кини него лане у исто времене, пренела је јуче агенција Блумберг. Годишња продаја кола у Кини – због успоравања привредног раста и бројних неизвесности на тржишту друге највеће економије света – опала је лане први пут у последњих 20 година, саопштило је кинеско Удружење произвођача аутомобила (CAAM). Доајени аутомобилске индустрије на Западу ових дана саопштили су пословне резултате на тржишту Азијског тигра: продаја „Фордових” модела пала је тамо у 2018. за трећину, „Џенерал моторс” је забележио пад од 10 одсто, док је

„Фолксваген” пријавио пад од три одсто.

„Очекујемо да ће у фебруару продаја кола пасти још оштрије”, поручује Ху Хаидонг, помоћник генералног секретара CAAM.

Да зауставе стрмоглав пад тражње и продаје западних ауто-модела у Кини, амерички и европски произвођачи још су далеко од стратегије заједничког наступа. Тако, на пример, амерички „Форд” најављује да ће кинеском тржишту ове године понудити чак 20 нових модела возила. У међувремену, две најјаче економије Европе: Немачка и Француска ових дана уочавају да њихове фирме у глобалној трци за профите имају посла са конкуренцијом коју увелико подржава државни механизам.

Након недавног „вета” Европске комисије (6. фебруара) на покушај немачког „Сименса” и француског „Алстома” да здруже послове, Париз и Берлин поднели су ове седмице Бриселу заједнички предлог о ревизији правилника о конкурентности ЕУ. Немачка канцеларка Ангела Меркел најавила је да ће тему конкурентности европског бизниса у глобалној арени ставити на дневни ред самита лидера ЕУ у марту. 


Коментари11
66991
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dejan Ranđelović
Ovo je čist primer da tarife, trgovinske barijere i protekcionizam ne funkcionišu jer uvozni proizvodi postaju skuplji što znači da manje ljudi može da ih priušti što opet znači da se proda manji broj jedinica tog proizvoda što znači manji profit za kompanije nakon čega te kompanije vrše otpuštanje radnika kako bi smanjile troškove. To je lančana reakcija. Svetu je potrebno što manje tarifa, barijera i što više slobodne trgovine. Donald Tramp svojim suludim protekcionističkim manevrima vrši dekonstrukciju globalne ekonomije.
Mile
Konačno dobra vijest. Kupio sam Toyotu koja se za Europsko tržište proizvodi u UK. Nije problem konstrukcija vozila već to da su svi dijelovi proizvedeni u UK vrlo loše kvalitete. To je bilo najveće smeće od automobila koje sam vozio. Nakon tri godine sam bio sretan što sam ga prodao.
Sasa Trajkovic
Svaka glupost puno košta... na ovaj ili onaj način Britanci će morati da plate. Ne razumem samo krokodilke suze u Briselu koji treba da slavi zbog odlaska Britanije jer ona osim formalnog nikada nije pripadala EU bili su ekspozitura SAD a Trojanski konj u srcu Evrope.
Veljko
Pogledajmo to ovako: Kina već uveliko proizvodi automobile vrhunskog kvaliteta, a i njihovo tržište je već prilično zasićeno, tako da uopšte ne čudi pad prodaje iz EU. Pored toga tu je i Japan ispod nosa, sa svojim oprobanim kvalitetom.
Veljko
to Kineski automobili Ja sam ovde dao svoje mišljenje, što i tebi predlažem. Ako nemaš nikakvo mišljenje o temi onda ćuti.
Препоручујем 1
Kineski automobili
Navedite neke od tih kineskih automobila visokog kvaliteta.
Препоручујем 23
Jovan
Ovo je prilika za nas! Nasi politicari hitno da stupe u kontakt sa svim firmama koje trenutno proizvode bilo sta za evropsko trziste a nalaze se na teritoriji Britanije i da im objasni da bi dolaskom imali pristup ne samo evropskom nego i ruskom trzistu. Krasti britancima jednu po jednu kompaniju! To bi takodje bila lepa osveta za sve sto su nam uradili.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља