среда, 27.05.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
субота, 23.02.2019. у 22:00 Маријана Авакумовић

Зашто у Србији пуца асфалт

Вирус фушераја на ауто-путевима шири се Србијом
(Фото Танјуг/З. Жестић)

Вирус У1 се из Уба проширио и на Просек. Ово је интерна шала међу грађевинцима за пукотине које су се најпре појавиле на некоришћеном ауто-путу Уб–Лајковац, а потом на ауто-путу Просек–Банцарево, којим се такође још ниједан аутомобил није провозао. После деонице на Коридору 11, која се испочетка гради у дужини од 2,5 километара јер је асфалт попуцао због уградње лошег материјала, пре неколико дана јавност је случајно сазнала да је асфалт оштећен и у дужини од 150 метара на источном краку Коридора 10.

Зашто у Србији пуца асфалт, и то на завршеним и још неотвореним деоницама коридора 10 и 11, као и ко је за то одговоран, питања су која се сама намећу.

Милутин Игњатовић, директор Саобраћајног института ЦИП, сматра да је надзорни орган најодговорнији за пуцање асфалта на Коридору 10.

– Незнање и неискуство су главни кривци што се оштећења појављују на тек изграђеним ауто-путевима. Надзорни орган није довољно стручан. Овако нешто не сме да се дешава у 21. веку. Извођач хоће и да профушери и да смуља, али надзорни орган је тај који ће да га спречи и да га натера да ради по пројекту и угради материјал који је предвиђен – каже Игњатовић.

Он тврди да су пројекти у реду, да пролазе кроз државну ревизорску комисију, али сви проблеми, према његовом мишљењу, настају на релацији извођач радова – надзорни орган.

Горан Родић, потпредседник Грађевинско-инжењерске коморе, такође сматра да је пропуст начинио надзорни орган, у овом случају шпанска „Ептиса”.

– Ситуација је идентична оној која се догодила на Коридору 11. Али нико не диже толику фрку, јер је део између Просека и Банцарева градила грчка „Терна”, а Уб–Лајковац српске фирме, па је некако лакше ударити на домаће. Уграђен је материјал лошег квалитета, а надзор то није контролисао. Одговоран је и инвеститор, „Коридори Србије”. Шта су они радили и ко ће да плати све пропусте – каже Родић и наглашава да су процедуре сасвим јасне и добро се зна ко је за шта задужен, али се то често не поштује.

Зоран Ђорђевић, директор консултантске куће „Ју билд”, каже да му делује да се код нас ради по принципу – прекрстимо се и почнимо, па како буде. Наводи неколико могућности због чега асфалт пуца. Прва је због оптерећења, што овде није случај, будући да ауто-пут није коришћен. Друга је лош квалитет асфалта. Трећа – да неки слој испод асфалта није добро урађен. Четврта, проблем са земљиштем за који нико није знао да постоји.

Незнање и неискуство су главни кривци што се оштећења појављују на тек изграђеним ауто-путевима, каже Милутин Игњатовић, директор ЦИП-a (Фото А. Васиљевић)

– Нисам видео како изгледају пукотине, али ако је асфалт пукао на само 150 метара вероватно је испод постојао неки слој земље који раније није могао да буде уочен. Јер, да је реч о лоше уграђеном асфалту пукотине би се простирале на неколико километара – сматра Ђорђевић.

Он каже да, уколико се испостави да је реч о уградњи лошег материјала, штету покрива извођач радова, јер је он положио гаранцију за добро извршење посла. А ако се испостави да је проблем са земљиштем на који нико није рачунао, ризик сноси инвеститор. Ђорђевић подсећа да је гарантни рок за ауто-путеве две године, а за мостове 10 година.

Занимљиво је да су „Јужне вести” почетком ове недеље објавиле да између железничког и моста на Нишави, недалеко од уласка на источни крак Коридора 10 код Просека, закрпе вијугају преко попуцалог асфалта. Скинуте су и заштитне ограде. Тек потом су „Коридори Србије”, који имају улогу инвеститора на Коридору 10, саопштили да су се између Просека и Банцарева још у јуну прошле године појавиле пукотине и грчка „Терна” је 5. фебруара почела да поправља тих 150 метара ауто-пута. Инвеститор и надзорни орган наложили су извођачу да обави истраживање и да предлог за поправку пута. „Терна” је то и учинила, ангажујући Институт за путеве. Од „Коридора Србије” и „Ептисе” потом су добили инструкцију да замене целокупни насип и ураде поново све слојеве коловозне конструкције.

Овај део пута званично је завршен још 2016, али возила њиме не пролазе јер нису завршени планирани тунели. „Коридори Србије” обећавају да ће све бити завршено до пуштања целе деонице у саобраћај.

Слично је било и на деоници ауто-пута Уб–Лајковац, која је саграђена 2014. године, али се због пукотина на асфалту 2,5 километра ауто-пута гради испочетка. Због тога касни и отварање већ завршених деоница између Уба и Љига, а министарка Зорана Михајловић је пре два дана рекла да није задовољна како напредују ти накнадни радови. Њено министарство је поднело кривичне пријаве против извођача „Планума” и „Путева Ужице” због употребе лошег материјала, уградње глине и других пропуста у раду. Ту су уочени и пропусти инвеститора, непостојање надзорног органа неколико месеци, потписани велики број анекса за накнадне радове и низ неправилности.

Коментари47
c69de
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dragoljub
Ne moze da podese pivljane rovcane i ostale perice iz kontrole leta.
Вукашин Јеленић
Београдпуту прети катанац,а СТРАБАГ (Швабо) ради лошу квалитету да би до године добио опет посао да поправи пут.Крађа на нивоу коју је открио Тиле за време живота,пример Параћинске стакларе која није добила посао амбалаже за Раденску,зато што су посао усмеравали наши издајници према Аустрији.
zlatan
UZroke neznam ali znam posledice. Posledice su porazne. Imam utisak da se krade na vise nivoa. Da kradu svi osim sirotih radnika koji rade ono sto im narede. Pre svega podloga puta je ne adekvatna. Debljina asfalta 1-2 cm I naravno da ce da propadne za par meseci.
Aleksandar
Pa puca asfalt i na gradskim ulicama. Jednu istu rupu popravljaju po četiri puta za tri meseca. Pitanje je samo koliko je para ministar uzeo kad je dovodio izvođače, nadzorni organ se tu nije pitao. Sad nesmetano da granja izvođača jer ostaće bez posla. Dakle sve je u provizije i kod Mile.
Andreja Analiticar Belosvetski
U Srbiji ne puca stvarno asfal, vec puca neznanje onih koji su to uradili. Asfalt nece politiku, vec samo znalacki rad. Bez toga nema dobrog Auto-Puta. Eto zasto puca asfalt. Svi koji su politizirali, morace u zatvor.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља