петак, 20.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 07:41
ФЕНОМЕНИ „БУБА”

Ауто „деце цвећа”

Мали, здепасти „Фолксвагенов” модел рођен у Немачкој уочи Другог светског рата шездесетих је постао икона хипи покрета, симбол америчке поп-културе, али сад је његова судбина запечаћена
Аутор: Александра Мијалковићнедеља, 24.02.2019. у 10:40
Фото Пиксабеј

Још само пет месеци остало је до дана када ће престати производња „фолксвагена”, увелико познатијег као „буба”, једног је од најпопуларнијих аутомобила свих времена. Произвођач је најавио септембра прошле године. Судбина малог „народног аута” је запечаћена.

Позната прича о његовом настанку враћа нас у доба Адолфа Хитлера, који се одушевио визијом Фердинанда Поршеа и затражио „практично и приступачно возило за немачку средњу класу”. После више експерименталних модела, маја 1938. је добио то што је замислио. Масовна производња у новој фабрици почела је септембра наредне године, истог месеца кад је букнуо рат, па је тако више хиљада људи, који су откупили свој ауто штедњом „на маркице”, остало празних руку.

Још дуго после завршетка Другог светског рата и нестанка нацизма мали, здепасти ауто необичног дизајна, који подсећа на бубу, будио је непријатне асоцијације на овај ужасни период у историји човечанства, али – парадоксално, ироничном игром судбине – упркос томе је постао симбол једног сасвим другачијег раздобља, оног које памтимо по „деци цвећа”, уздизању љубави и мира, хипи покрету.

„Хоћемо ли се икада отарасити ове бубе? Никад!” – гласи чувена „Фолксвагенова” реклама из 1965. године, која је на неки начин учинила свој први производ најомиљенијим страним аутомобилом у САД и једно обично моторно возило претворила у икону америчке, а онда и међународне контракултуре, или поп-културе.

„Буба” је дуго држала свој култни статус широм света. Нема, такорећи, тог авангардног уметника који се није сликао за њеним управљачем или је овековечио у својим делима. „Дизни” је снимио филм о малом фолксвагену под именом „Херби”, ауто се појављивао у небројеним серијама, стриповима, часописима... Клубови љубитеља „бубе” множили су се по планети готово једнако брзо као да је реч о правом инсекту.

Током времена појављивали су се нови, савременији модели „бубе”, производња је из Немачке „пресељена” преко океана, па је најпродаванији „Фолксвагенов” ауто у Европу почео да стиже, након 1978, из Мексика, све до средине осамдесетих година прошлог века.

Иако је слава овог аута постепено опадала након „лудих шездесетих”, и даље је било много оних који су желели управо њега, као неку врсту животног става. Кад је 1998. представљена „нова буба”, генерација „бејби-бумера”, а иза њих „генерација икс” – похрлиле су да је набаве.

Будућност припада електричним и самовозећим аутомобилима, тврде стручњаци. Али „буба” на издисају поново постаје симбол, овога пута нечег много већег од њене металне каросерије – целог једног столећа транспорта какав је некада био, и времена „љубави и мира” које се више неће вратити.

 


Коментари9
c1acf
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

milan
Mnogi aktuelni modeli automobila danas dobijaju elektro motore i mocne baterije koje daju svakog dana sve vecu i vecu autonomiju kretanja. Zasto Folksvagenu bubi nije ugađen elektricni pogon ???????
Vladimir
Nije li original ustvari Tatra iz 1932, model V570 (potom 77 pa 87)? Moguce je naci na web-u da je VW posle rata platio Tatri odstetu.
dobra veza za "bubu"
Vogosca kod Sarajeva "TAS". Na VW 1200 i 1300 cekalo se sest mjeseci (ako si imao "dobru vezu").
Zoran
Deca cveca...izgubljeni u vremenu i prostoru.
Dragan Jovic
Nije Hitler bio kum bubi Izgled mu je dao to ime A da su Nemci imali najveci profit na proizvodnji tog folksvagena jesu Ali to je drugo Ipak Nemci su Nemci A sta je hlela autor ovog teksta to ipak ostaje nejasno
Боривоје Банковић
"Буба" није име, већ је надимак, као "фића" или "кец". Хитлер је кумовао имену "фолксваген" - народна кола. Аутор текста је хтела да каже да престаје производња нове верзије и осврнула се на историју старе.
Препоручујем 18

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља