петак, 18.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 08:45

Интернет трговина огрезла у преварама

Аутор: Ивана Албуновићсреда, 27.02.2019. у 23:00
Чак 60 одсто веб-сајтова крши европске прописе о заштити потрошача, објавила Европска комисија (Фото EPA/Wu Hong)

Последња вест из Брисела ни најмање не иде у прилог промоцији интернет трговине, јер анализе показују да чак 60 одсто веб-сајтова крши европске прописе о заштити потрошача.

Према саопштењу Европске комисије, од укупно 560 сајтова који су били под лупом истраживача више од половине је на неки начин обмањивало купце.

Извештаје су доставила национална тела за заштиту потрошача из земаља чланица Европске уније, а неправилности се претежно односе на презентовање цена и посебних понуда, објављено је на званичном сајту Комисије.

– Куповина на интернету отвара многе могућности за потрошаче. Међутим, на више од половине интернет страница пронађене су неправилности, пре свега у погледу начина оглашавања цена и попуста – наводи Вера Јурова, европска комесарка за правосуђе, заштиту потрошача и равноправност полова. Додаје да се то мора спречити, јер доводи у заблуду потрошаче који на крају плате вишу цену него што су намеравали, преноси Танјуг.

– Запрепашћена сам великим бројем веб-сајтова на којима су уочени ови проблеми, за које се надам да су ненамерни. Онлајн трговци морају у потпуности да поштују прописе ЕУ о заштити потрошача. Национална тела за заштиту потрошача ће, уз помоћ комисије, предузети потребне мере за заустављање таквих непоштених пословних пракси – поручила је Јурова.

Регулатори за заштиту потрошача сумњају да код више од 31 одсто веб-сајтова који нуде попусте, специјалне понуде нису истините или сматрају да је снижена цена нејасно израчуната. На 211 интернет страница крајња цена при плаћању била је виша од почетне понуђене цене, а 39 одсто онлајн трговаца није пружило на сајту одговарајуће информације о додатним неизбежним трошковима испоруке, методама плаћања, накнадама за резервације и другим сличним доплатама.

По закону ЕУ о заштити потрошача трговци морају да прикажу цене са свим обавезним трошковима, а ако ти трошкови не могу унапред да се израчунају, онда мора јасно да се предочи купцима да они постоје.

Истраживање је, такође, показало да на 59 одсто од 560 прегледаних интернет сајтова трговци нису обезбедили линк за лак приступ европској платформи за решавање онлајн спорова (ОДР), што је такође обавезно према законодавству ЕУ. Платформа ОДР омогућава потрошачима и трговцима да реше спорове без одласка на суд.

На готово 30 одсто веб-сајтова су утврђене неправилности у навођењу информација о праву потрошача на одустајање од куповине. Према закону ЕУ, потрошачи при куповини на интернету морају јасно да буду обавештени о свом праву на одустајање.

Да је слично истраживање рађено и у Србији вероватно је да би резултати били још алармантнији. Осим што је велики део интернет трговине у сивој зони, ни званични онлајн трговци не чине много да купце информишу о њиховим правима. Према домаћим прописима, интернет продаја сврстава се у „куповину на даљину”, што значи да потрошач има право да у року од 14 дана одустане од куповине из било ког разлога и захтева да му новац буде враћен.

Такође, постоји могућност да купац (када је то договорио продавац, односно пошиљалац са оператером) при пријему робе отвори пошиљку у присуству поштара. Ако није добио оно што је поручио има право да робу не преузме и врати је трговцу.

У Србији више око 1,6 милиона људи купује онлајн, показују подаци за 2017, а електронска трговина у последњих пет година бележи стални раст. Из министарства трговине често апелују на грађане да пре него што наруче робу путем неког портала, информишу и провере да ли је трговац регистрован у Србији или је реч о страним платформама. Велика је разлика у законском смислу у остваривању права. Они који  купују од трговца регистрованих у Србији могу да очекују да ће бити заштићена. Међутим, када робу наручују преко онлајн платформи које нису регистроване, онда је реч о преварама, па им једино преостаје да случај пријаве МУП-у, пре свега Одељењу за високотехнлошки криминал.


Коментари19
890c7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Petar
Internet trgovina je ionako propala zadnjih nekoliko godina. Samo se gleda a retko se kupuje. Kada se kupuje, samo se gleda da je sto jeftinije, ako moze dzabe. Jad i beda, sve u svemu.
Stevan
Već 5 godina kupujem stvari sa AliExpresa i Kupinda (molim administratora da ovo obriše ukoliko smatra da je reklama), i na taj način sam uštedeo i 2 trećine novca koje bih ovde dao preprodavcima koji kupuju sa istih tih sajtova, nikada mi se nije desilo da me neko prevari, jer sam kupovao od proverenih prodavaca koji nemaju negativne ocene i komentare, i čak se jednom desilo da sam ja, nenamerno, zahvaljujući srpskoj carini, koja je zadržala sat na carini iz samo njima znanih razloga više od mesec dana, prevario prodavca jer sam tražio od AliEkspresa da mi refundira novac, što je i učinjeno, a posle mesec i nešto mi je sat od 10 dolara stigao na adresu... Kao što u realnoj situaciji nećete dati novac za knjigu nekom na ulici ko Vam obeća da će Vam kasnije istu doneti, tako ni na našim sajtovima za prodaju i kupovinu nećete kupiti knjigu od nekog ko nije proveren i ima negativne ocene...a i nekupujem sa sajtova koji nemaju zaštitu za kupca. Potrebna nam je sistemska edukacija.
Doris
Kupci su sami krivi. Važno im je da je jeftino i ne provjeravaju ko im prodaje robu. Kupujem sve preko interneta i još nikada nisam bila prevarena. Kao prvo provjerim firmu tj. pogledam impresum, a onda prelistam po internetu iskustvo kupaca. Kupovati po prodavnicama je postao pakao. Prodavci su užasno nametljivi i agresivni postali, jer prodaja u prodavnicama je sve manja, a mnogi prodavci zarađuju na procentu prodate robe. Njihovi argumenti da prodaju robu nisu više ono što su bili. Kad donesem robu kući i probam je vidim da mi ne stoji, a prodato je prodato. Prodavac mora robu uzeti natrag samo ako je sa greškom. Naručenu robu preko interneta provjerim, probam u miru, imam 14 dana vremena, da li ću je zadržati ili ne. Novac dobijem uvijek nazad u roku 3 do 30 dana. Živim na zapadu i naručujem iz cijele Evrope. Još nikada ne imadoh problema. U prodavnicama životnih namirnica često nedostaje cijena na polici ili je pod taj code neka druga roba i cijena. Tek na kasi može se vidjeti.
Jelena
Nisu kupci uvek krivi. Ima naivnih ali to sto kupac ima pozitivne ocene ne mora nista da znaci, pogotovo ako kupujete robu na kineskim sajtovima i na nasim. Mnogo se laze. I ja uvek proverim ocene prodavca i predmeta pa sam bila prevarena kako god. Recimo, kupila sam preko ebay-a naocare koje kad su stigle nisu bile kako treba, ali posto su bile jeftine nisam se zalila prosto takav je kvalitet. Ostavila sam im 3 ili 4 zvezdice (od 5), nebitno uz neki neutralan komentar, a oni su mi poslali poruku da ce da mi refundiraju novac ako im dam 5 zvezdica jer im to znači. Prvo, lažne recenzije, drugo kupuju ocene i ko zna sta sve ne. A od prodavca koji mi je bio proveren, od kog sam već kupovala i sve je uvek bilo ok, dobila sam prilikom jedne kupovine predmet koji nisam narucila. Doduse, refundirao mi je novac i to 60% sto nije fer, posle duzeg vremena. O ostalima bolje da ne pričam. Na nasim sajtovima ne kupujem, bolji su mi i kinezi. Znaci, nema pravila.
Препоручујем 0
Joca Dopisnik Belosvetski
Po svetu se preko interneta dobijaju i cigle u mesto muzickih istrumenata, zapakovanih u jastucicima. Treba narod da prestane da korisi internet sve dok se ne smiri situacija.
Stevan
Ako kupujete muzički instrument od firme koja se bavi prodajom cigli onda ćete verovatno ciglu i dobiti! Pre kupovine prvo vidite od koga kupujete po broju pozitivnih ili negativnih ocena i komentara za datog prodavca, sigurnosti datog sajta pa tek onda kupujete.
Препоручујем 6
Dragan Pik-lon
Logicno.Svi svetski kriminalci su u istom sokaku-na internetu.Ne moraju da putuju do Trsta ili Venecije da bi dzeparili,sada mogu da otvore svoj sajt.Koji je za dlaku u jajetu drugaciji od sajta neke banke.Umesto da pare od trgovine idu preko banke,ulaze direktno u njihove dzepove.Ako se tu dodaju klasicne fore-falsifikovana licna karta,na osnovu koje otvore lazni racun koji je u etru mesec dana,toliko im treba da poberu kajmak i odu na nove sajtove.Medjutim,pohlepi nema kraja.Njima je hleb bez motike najsladji.Zato ulaze u tesku zavisnost i brzo propadaju.Postaju prosjaci pre nego sto im policija udje u trag.To je zato sto je svaki kriminalac devijantan i ima problema sa ljubavlju.Bolje reci,svojim kriminalnim aktivnostima zele kupiti malo ljubavi.E,bas to je sukob izmedju civilizacija.Izmedju pecine i 21.veka.Bas to-sto su hteli,ne mogu ostvariti ni u snu.Zato ponekad treba i Djavolu zapaliti svecu.....!!!
Stevan
Potrebno je sistematska edukacija građana u opštoj kulturi kupovine preko interneta i od koga smem kupiti a od koga ne. To što ste Vi napisali da kriminalci otvaraju sajtove je možda tačno, ali ko Vas tera da kupujete sa neproverenih sajtova od neproverenih ljudi? Da li ćete inače svoj novac dati na ulici nekome ko Vam je obećao da će Vam doneti cipele ili ćete ući u prodavnicu cipela koja nije juče otvorena i za koju ste čuli od prijatelja da imaju odlične cipele i kupiti iste? E, istim sistemom se služimo i na internetu kod kupovine bilo čega.
Препоручујем 3

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља