петак, 26.04.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:11

Договор о ауто-путу задовољио жеље и Бањалуке и Сарајева

Закључак да ће се ауто-пут између престоница БиХ и Србије градити преко Тузле и Бијељине, али и преко Рогатице до Вишеграда, уз конекцију ка Горажду, иде на руку свим странама
Аутор: Младен Кременовићчетвртак, 28.02.2019. у 21:00
Србија и БиХ важе за најгоре повезане земље региона (Фото: ЈП „Аутоцесте Федерације БиХ”)

Од нашег сталног дописника
Бањалука – „Сада су Турци на потезу”, неке су од реакције штампе на договор о траси ауто-пута Београд–Сарајево коју су, уз посредовање председавајућег Председништва БиХ Милорада Додика, утаначили представници два ентитета. Тим договором су, како се на први утисак може закључити, уважене идеје и примедбе свих страна око којих се спорило минуле две године. Траса треба да иде од Раче и Бијељине, преко Брчког до Лончара и онда ка Тузли и Жепчу до Сарајева. Ту почиње друга траса која би ишла преко Пала и Рогатице до Вишеграда (РС) уз конекцију ка Горажду (ФБиХ). Том трасом кроз Србију би се до Београда настављало преко Ужица и Пожеге.

У прегрштима идеја које су се око овог ауто-пута вртеле, првобитни раскорак није постојао само између Београда, Сарајева и Бањалуке. И поједини градоначелници опонирали су неретко и властима сопственог ентитета. Почетна идеја Анкаре, а потом и Београда, била је изградња једне трасе. Али један пут био је узак за две визије у два ентитета.

Прва превирања настала су услед дилеме око тога да ли је боље да траса иде краћим путем преко Вишеграда – што је тражила Бањалука, а то је и Београд видео као најлогичније решење. Или је пак упутније, што је био други предлог, да рута полази од Сарајева преко Тузле ка северу БиХ до Брчког и Бијељине. После варница у БиХ, из Београда је поручено да Србија прихвата и спремна је да учествује у свакој траси око које се договоре у БиХ, упркос уверењу да су Вишеград и Вардиште најлогичнија тачка спајања пута. Њиме би се, сем што би се зближио исток РС са Београдом, и Рашка област приближила Сарајеву.

За РС ствари су отпочетка биле јасне. Позивали су се на давно донете стратешке документе који предвиђају везу између Пала и Вишеграда, преко Рогатице и Сокоца. Но, не хајући за то, Влада Федерације БиХ подржала је правац преко Тузле, Брчког и Бијељине, након сусрета премијера Фадила Новалића са начелницима те три општине.  Представници тих средина су лобирали за правац преко Бијељине. Чак је и Младен Босић из СДС-а, иначе пореклом из Брчког, иницирао декларацију у парламенту БиХ којом се заговара траса преко Брчког и Бијељине, против које су били посланици Додикове странке. Неки су приметили да та траса олакшава и започето повезивање Бањалуке и Београда.

Изгледало је да су шансе за договор све мање, јер нико није показивао намеру да одступи. Онда је после једног од састанака представника Турске, Србије и БиХ, у јануару минуле године, саопштено да су Турци прихватили да се граде – обе трасе.

Тада је настала идеја о „кружном прстену”, која је била прихватљива за све и којој су убрзо почели да проналазе добре стране. Јер, како се наводило, сем што би повезала две најгоре повезане земље региона, она би удахнула живот у многе мање средине које би се нашле дуж деонице између Београда и Сарајева.

Нови проблем је, међутим, онда настао на деоници преко Вишеграда. У Сарајеву нису прихватали да та траса иде кроз РС, тражећи да се усмери преко Горажда. Али, у том случају би заобишла Рогатицу и Соколац, за шта у Бањалуци нису хтели ни да чују. Већ око годину дана нико није одступао од својих ставова.

Последњим договором предвиђено је да ту ауто-пут иде рутом која је дефинисана стратешким документима РС, то јест преко Рогатице до Вишеграда – додуше вероватно само у профилу брзог пута – али да се направи и конекција према Горажду. У неким реакцијама наводи се да ће у наредном периоду предмет интересовања бити „који ће се крак први градити”. Преостало је да свој став да Турска и да одреди на који начин планира подржати овај „посао века”.


Коментари7
88ad0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

SEMIR RAMADANOVIC
Zadovoljio je politicare iz Sarajeva I Banja Luke a ne zitelje!!
Sapcanka
Ovi u BIH bi da im kroz svaki gradic ide autoput! A to povlaci da i mi malo dodamo... Otkad mi cekamo da se napravi autoput Ruma-Sabac-Loznica ali sve ostaje na pricama. neka tamo rade sta hoce ali neka od nas ne traze pare, sto su se navikli u poslednje vreme..
pozz
generalno podrzavam nove puteve ali mi nije jasno koga ce da povezuju? ti krajevi su opusteli unazad 10 god
стефан ћоровић
Неће повезивати села већ Средњу Европу и Блиски Исток.
Препоручујем 5
Vesa D
..čovek će imati jedinstvenu priliku da sve te predele kroz koje bude prošao auto -put sa oduševljenjem posmatra prirodu koja je jedinstvena svojom lepotom dal lepota šuma, dal lepota livada i bašča ,kosina i uvala, miris vazduha što iz sve snage opija ..Biće zasigurno smilinom svako se voziti ..
miki
Mozda za jedno 20 godina
Препоручујем 12
Cika Ljuba
Samo da se neko brdo ne uznemiri pa obrusi na put.
Препоручујем 11

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља