петак, 15.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:48

„Актор” и „Терна” пријављени због лошег насипа на Коридору 10

Подизвођачи радова пресавили табак и пожалили се ресорном министарству због радова на деоници која се наставља на ону са попуцалим асфалтом
Аутор: Маријана Авакумовићчетвртак, 28.02.2019. у 23:00
(Фото Актор.гр)

Свим причама о градњи Коридора 10 готово да не би имало шта да се дода, да нас увек не изненади неко неочекивано откриће. Овог пута су подизвођачи радова, који граде источни крак Коридора 10, пресавили табак и пожалили се ресорном министарству да главни извођачи грчке фирме „Актор” и „Терна”, уграђују лош материјал на ауто-путу према граници са Бугарском, између тунела „Банцарево” и Црвене Реке. То је суседна деоница, то јест она се надовезује на деоницу од Просека до поменутог тунела, на којој је летос попуцао асфалт, а јавност је сасвим случајно то све сазнала пре неколико дана.

Зорана Михајловић, потпредседница владе и министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, изјавила је ће то министарство проверити све и у вези са тврдњама појединих подизвођача да су грчке фирме заправо уграђивале камен сумњивог квалитета.

– Када коридор буде завршeн и пуштен, још најмање четири, пет или више месеци трајаће провера сваког документа и сваке ствари, свега што је уграђено на коридору или поред њега, са било којом компанијом – поручила је Михајловићева.

Шта ће конкретно министарство предузети и да ли ће поднети кривичне пријаве против грчких фирми, као што је учинило у случају деонице Уб– Лајковац, на којој је такође због уградње лошег материјала пукао асфалт и 2,5 километра ауто-пута се поново гради?

У министарству кажу да су на основу представки о неквалитетном уграђивању материјала реаговале републичка грађевинска инспекција и инспектор за државне путеве. Урадили су инспекцијски надзор и контролисали атестну документацију за позајмиште са кога је коришћен материјал.

– Одговарајућа решења инспектора биће донета пошто се инвеститор, у овом случају „Коридори Србије”, изјасне о записницима из надзора – кажу у министарству.

Они подсећају да стручни надзор, шпанска „Ептиса“ и лабораторије на терену имају обавезу да контролишу квалитет израде материјала за изградњу целокупног насипа на поменутој деоници. Указују такође да су „Коридори Србије” надлежни за избор извођача и за надзор на овом пројекту.

Како се заиста радило јавност је пре две године сазнала из извештаја радне групе Министарства грађевинарства о изградњи источног крака Коридора 10 на коме је ангажован „Актор“. Објавио га је Велимир Илић, бивши министар и несуђени директор „Коридора”. Бура се брзо утишала. Епилога није било, мада материјала за покретање одговорности није мањкало. Према том извештају „Коридори” нису контролисали динамику радова и кажњавали извођача због непоштовања уговора, већ су му одобравали додатне трошкове. У извештају је констатовано да су „Коридори Србије” супротно свакој логици грчкој фирми одобрили додатних 10 милиона евра за одштетне захтеве, а око 13 милиона евра су им платили за додатне авансе. Констатовано је да је необично да „Коридори” са „Актором” нису раскинули уговор и наплатили пенале за кашњење.

На ауто-путу према граници са Бугарском „Актор” је био ангажован на четири деонице, што је укупно 48 километара, док је „Терна” радила на две. Да заједно саграде ауто-пут и мостове између Просека и Црвене Реке имали су рок 720 дана и он је истекао 5. марта 2014. Са закашњењем, траса од Просека до тунела „Банцарево” завршена је у септембру 2016. али није пуштена у саобраћај јер још није опремљен тунел. У међувремену на некоришћеној деоници пукло је 150 метара асфалта. Док део, за који подизвођачи тврде да се уграђује лош материјал, између „Банцарева” и Црвене Реке и после четири године још нису завршили. Рок им је прва половина 2019.

„Актор” је 2015. саградио и 12,7 километара између Црвене Реке и Чифлика, а деоница је пуштена у саобраћај у јулу 2017. И ту су прилично каснили, јер им је рок за завршетак истекао у априлу 2013. Ова грчка фирма такође гради део између Станичења и Пирота, од чега је већи део, односно 14,8 километара, већ завршен, али је преостало да у првом кварталу ове године заврше преосталих 1,8 километара. „Актор” је саградио и обилазницу око Димитровграда, а „Терна” је градила тунеле и цела деоница је крајем 2017. пуштена у саобраћај. Извођачи су за кашњење углавном изговор налазили у лошим пројектима и недовршеној експропријацији.

Из централа грчких фирми, „Актора” и „Терне”, јуче нисмо добили одговор на питање да ли су уграђивали лош материјал, зашто је попуцао асфалт и зашто касне са завршетком деоница за које су задужени на Коридору 10. 

„Коридори” тврде да извођач није уграђивао лош материјал

Поводом притужби подизвођача да су грчки извођачи користили неодговарајући материјал на деоници Банцарево – Црвена Река у „Коридорима Србије” кажу да је после констатације надзора, шпанске „Ептисе”, да постоји мањак расположивог материјал за градњу насипа, извођач започео експлоатацију подобног материјала са суседних парцела, такозваног позајмишта Миладиновић.

– С обзиром на то да је коришћен искључиво за изградњу насипа, а не за горње носеће слојеве, тај материјал не треба да буде каменог порекла. Као такав подобан је за изградњу насипа, а у ту сврху је једино коришћен – тврде у „Коридорима”.

Као разлог кашњења на завршетку деонице Просек – Црвена Река наводе појаву непредвиђених геомеханичких услова на косинама, које су захтевале допуну документације и додатне мере обезбеђења. На овој деоници постоји 41 косина. Радове су додатно успорили појава воде, неповољни геолошки услови, нерешени имовински односи.

„Коридори” наводе да је грчки извођач за четири деонице, на којима је био ангажован, упослио чак 33 подизвођача.


Коментари19
bf548
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Boja
Министарка је морала још много раније да иде са функције због толиких промашаја! Не може она да криви друге и да се вади на подизвођаче већ она је одговорна јер није организовала писао како треба. У целом свету је тако да главни одговорни иде у случају неуспеха а на коридорима је било много таквих неуспеха
Тендер
Ето шта значи упропастити наше грађевинске фирме које су пре 30 година имали референтно ИМЕ, знање и искуства код нас и широм света. Канцерогеном приватизацијом никоше неке ћеркице са квази стручњацима, отворише се јавни намештени тендери који убацише непознате фирме из иностранства да се уче и вежбају на нашим просторима. Где је одноворност оних који им дадоше посао. Па није најјефтинија понуда понуда која је приоритетна за посао !!!!! Где вам је памет!
Rade
Nekad je jedna firma iz Srbije sa kompletnom mehanizacijom i ljudstvom gradila puteve, mostove. Sad posao dobije Grk,Bugarin,Kinez i angažuje 33 sitna preduzetnika za radove.I niko stručan, svako kraducka,jedan gorivo i pesak,drugi kamen i metal a treći zgrće lovu i podmićuje Babićem i slične.
Ненад
Треба да се контролишу јавни радови, али шта је са улицама у Београду које су рађене пре неколико - кратко времена , а испуцале , рупе и искривљен асвалт.
Zoran
Opsta pljacka na delu.Ko zna koliko se kilometara autoputa moglo sagraditi da se nije kralo.Ali,ne krade onaj radnik koji upravlja bagerom ili vozi kamion.Zna se ko krade,pardon,kraducka.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља