недеља, 20.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:55

И брод може да се изгуби

Трампер „Зрењанин” поринут у пулском бродоградилишту је продат, па је променио име и власника и скончао у малој луци у Бангладешу
Аутор: Ђуро Ђукићнедеља, 03.03.2019. у 23:30
(Фо­то­ар­хи­ва Ф. Крч­мар)

Зрењанин – Брод је поринут уз велику помпу – шампањац је разбио народни херој, били су присутни високи државни функционери, поринуће је окупило више хиљада грађана. Пловио је неколико година, а онда му се изгубио траг. Захваљујући модерним истраживачима ипак се сазнало шта се догодило великом пловилу.

У потрази за интересантним темама зрењанински историчар млађе генерације др Филип Крчмар наишао је на интересантан податак. Листајући локални лист како би обогатио фејсбук страницу „Зрикипедија”, чији је уредник, наишао је на извештај о поринућу брода 1960. године у пулском бродоградилишту „Уљаник”. Реч је о трамперу, пловилу за превоз терета, импресивних карактеристика: 147,4 метра дужине, скоро 19 метара ширине и висине 12 метара; мотора јачине 6.250 коњских снага, носивости 12.254 тона... Брод је добио име „Зрењанин”, како га је назвала Милка Агбаба Црна, партизанка, народни херој и посланик у Савезном парламенту ондашње ФНРЈ као представница Зрењанинског среза. Свечаност је окупила бројне грађане и функционере из Истре и Баната.

Пошто се брод тог имена није више помињао у нашој јавности, Крчмар се заинтересовао за његову судбину. Осим што је занимљивост о поринућу брода објавио на „Зрикипедији”, која се бави прошлошћу овог дела Баната, успоставио је и контакт са сличним знатижељницима који се у Пули окупљају око истог медија, али на страници „Пула из времена СФРЈ”, и питао их да ли нешто знају о поменутом броду. Они су успели да пронађу новински извештај о његовом поринућу у „Гласу Истре”, сличан оном у овдашњем листу „Зрењанин”. Осим те информације, о накнадном „животу” трампера нигде није било ни речи, ни у завичајној литератури, па ни у каталозима бродоградилишта „Уљаник”.

– Као да је у земљу пропао – вајкао се историчар Крчмар. – Ипак – наставља он – упорнији чланови пулске носталгичне групе дошли су до каталога из којег се види да је „Зрењанин” убрзо по поринућу продат индијском поморском предузећу „Ратнакар компани” из Калкуте. Нови власник дао му је и ново име – „Ратна уша”. На санскриту то значи „Ушин драгуљ”, а пошто је Уша божанство, могло би се рећи да је брод назван „Божанствени драгуљ”. А 1978. брод је опет продат. Запловио је под заставом Малдива и назван је, по једном малдивском острву, „Ханимадо”. Након десетак година пловидбе, на њему је, приликом проласка поред индијске луке Тутикорин, дошло до пожара, који се показао кобним. Брод је потпуно хаварисан, а после две године остаци су одшлепани у луку Читаконг у Бангладешу, где је вероватно исечен и као старо гвожђе доспео на претапање у неку железару.

Против сличне судбине ових година бори се и цело бродоградилиште „Уљаник”. Осим црних вести које из њега долазе, почетком фебруара се појавила порука његових преосталих радника. Они су затражили да се спасе око 200 мачака које су се у њему намножиле и порука је наишла на разумевање. Мачке ће изгледа бити збринуте, али, што се тиче бродоградилишта, неизвесност још траје.


Коментари5
baa46
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

islam hajrudin
Nista specijalno tu nema .Ja sam plovio na brodu koji je sagradjen u Svedskoj za svedsku kompaniju pa je posle prodat svajcarskoj kompaniji pa onda na rezaliste u Turskoj.Mi smo ga nasukali na plazu pokupili suvenire odneli u Svajcarsku i tako.Kompanija se vise ne bavi pomorskim transportom ,nemaju brodove a brodove i posade su prodali po svetu. Brodovi su dobili nova imena i nove call sign i bog te veselio. Nema tu romantike prijatelju.Bilo bi ti dovoljno da ti samo jednom cileanski kuvar zamesi hleb na brodu,sa noktima od 1/4 cola pa da te prodje romantika za sva vremena.
артиљерац
Две су варијанте.Прва,СФРЈ је направила брод("Уљаник") дала му име и онда га за мање паре продала индијцима,јелте ми смо несврстани.Тог брода нема у попису ниједне бродарске компаније из СФРЈ.Друга.Индијци су уредно платили брод,а поринуће,давање имена је било за домаћу употребу. Прослеђен индијцима,име промењено и све је по ПС.Друга варијанта ми је веродостојнија.
RATNA USHA
Meni bi bilo interesantnije saznati kako su proizveli brod i dali mu ime "Zrenjanin" pa ga odmah potom prodali Indijcima?! Cemu ta nostalgija za brodom kome nije bilo sudjeno da nosi jugoslavensku zastavu?! Teretni brod star skoro sest decenija moze samo da zavrsi kao staro gvozdje.
Катарина
Предивно! Одушевљена сам овим дељењем знања. Посветити се истраживању историје свог места и сународника који су обележили те пределе, заиста је за сваку похвалу. Веома инспиративно и рекла бих знање примењено на најбољи могући начин. Нарочито у времену када можемо најбоље видети колико кошта заборављање историје и непоштовање сопствених предака. Браво за др Филипа Крчмара и за оснивање „Зрикипедије”. Предлажем оснивање "Шумадпедије", "Пчињомедије" и тд. Да се покрене револуција историјског знања и да се сви упознамо са историјом наших крајева и да будемо поносни одакле смо дошли и инспирисани да оставимо и ми трага у историји нашег места. Заиста велико БРАВО!
Matan Lekučić
Srećom nije nam se izgubio Zrenjanin u Srbiji, kako da kažem, jpš je na istom mestu da uživamo u njemu

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља