петак, 22.01.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 03.03.2019. у 21:22 Дејан Алексић
ИЗАЗОВИ ЗА ГСП „БЕОГРАД” У 2019.

Куповина аутобуса, сређивање погона и борба са кредитима

У набавци нових 210 до 230 возила, за која ће кредит бити узет код неке од комерцијалних банака, учествоваће и највећи градски превозник са 10 милиона евра
(Фото Р. Крстинић)

Када путници у јавном превозу на почетку зимског реда вожње 1. септембра буду кренули у школу, на посао, пијацу... многе њих у разним деловима града требало би да дочека више од 200 ганц нових аутобуса. Да би се сви они до тада нашли на улицама главног града, престонички парламент би сутра требало да усвоји ребаланс буџета у коме ће једна од главних ставки бити кредит од 35 милиона евра за набавку нових аутобуса за ГСП „Београд”. Многе је изненадило што овако важна ставка није била обрачуната у буџету када се он и усвајао крајем децембра, али, како су минуле недеље навели градски челници, чекало се да се види колики ће бити приходи на почетку године и да ли ће градска каса моћи да трпи ово кредитно задужење.

У плану пријем нових возача
ГСП је на крају 2018. године имао 5.915 запослених, од тога је на линијском превозу било 2.911 возача. Ове године, како се истиче, у плану је одлазак 274 возача аутобуса, 46 возача трамваја и 15 возача тролејбуса, али и запошљавање 347 њихових нових колега. 

Куповина нових 210 до 230 аутобуса, за која ће кредит бити узет код неке од комерцијалних банака, неће се финансирати само из тог извора, већ ће учествовати и највећи градски превозник са 10 милиона евра. ГСП, који је уз „Сава центар” један од два престоничка губиташа, град дотира, али превозник има и сопствене приходе из којих ће издвојити новац за куповину аутобуса.

Издвајању за нова возила ипак ће, осим прихода ГСП-а, допринети још једна одлука која ће сутра бити усвојена – она која се тиче увећања основног капитала овог предузећа. Донедавно је тај капитал износио око 26,6 милијарди динара, а онда је Скупштина града у децембру изгласала његово увећање за милијарду и по. На сутрашњој седници основни капитал ГСП-а требало би да буде увећан за још 4,2 милијарде динара и убудуће ће износити око 32,4 милијарде. Како је наведено у образложењу, ово је учињено да би се побољшао финансијски положај предузећа докапитализацијом оснивачког улога, а све „ради набавке нових аутобуса, а ради обезбеђивања материјалних услова за несметано обављање делатности предузећа”.

За дугорочан опоравак ГСП-а ово је тек једна у низу ставки на том путу. Како стоји у ребалансу програма пословања који сутра треба да буде усвојен, и ове године ГСП ће се суочавати са отплатом великих кредита као што је онај за набавку „солариса”, али и са другим расходима. Однос пројектованих прихода и расхода у највећем градском превознику требало би да буде губитак од 2,5 милијарде динара.

Деведесет седам тролејбуса старо је девет година  (Фото Д. Јевремовић)

Предузеће користи позајмице одобрене од „Београдског водовода”, „Инфостан технологија” и „Београдских електрана” укупно 980 милиона динара. А како је и даље присутан проблем са ликвидношћу услед недовољних средстава из прихода од основне делатности, наставиће са коришћењем позајмица и у 2019, само је један од изазова који стоји у ребалансу програма пословања. Када је реч о приходима, како стоји у пројекцији за 2019, највећи део њих се очекује од градског превоза и то 13,18 милијарди динара.

Да би се ГСП што пре финансијски колико-толико стабилизовао, градски оци планирају да у току ове године пооштре и мере које се тичу куповине и овере карата. Један од корака који томе треба да допринесе је дисциплиновање послодаваца – да доказују да је новац намењен за јавни превоз за то и заиста потрошен. Како је раније најављено, прва би пример у томе требало да дају градска предузећа. За сада се само чека да се види како ће то бити и спроведено у дело.

Друга најављена мера је оштрија контрола овере карата, али и будућа обавеза возача да и они, сем контролора, то прате. Возачи ће, како је недавно указано, ускоро морати да се навикну и на унифицирани изглед, односно једнообразне униформе. Ова промена требало би да заживи међу првима у току 2019. 

Пет трамваја одлази у пензију  (Фото Д. Јевремовић)

Следи и расходовање возила

Када се детаљније погледа у „крвну слику” возног парка ГСП-а, уочава се да је у њему много аутобуса чији је просек година већи од оптималног. Чак 309 њих премашило је 11 година, а на раст просечне старости утицало је и то што у 2018. нису куповани нови аутобуси.

Још драстичнија разлика је са трамвајима. Укупан просек ових возила, која годинама, од набавке КАФ-ових трамваја, нису обнављана, јесте 33 године, али највећи број њих стар је у просеку 38 година. Знатно боља ситуација је са тролејбусима међу којима је чак 97 њих старо девет година. Али, укупан просек година свих возила од 15,7 година указује да је много њих премашило оптималан век.

За ову годину планиран је расход пет трамваја, али и 56 аутобуса. Како стоји у ребалансу, план је да на крају 2019. буде 1.375 возила у возном парку ГСП-а, односно 203 трамваја и 37 трамвајских приколица, 118 тролејбуса, 5 електробуса и 1.012 аутобуса.

Нова контактна мрежа, ремонт возила и нове линије

Како би се унапредио рад ГСП-а, за ову годину планирано је и више улагања у погоне, саобраћајну мрежу, мрежу линија, стање возила... У плану је ремонт 52 аутобуса, ремонт шасије и оплате 12 тролејбуса, као и кочионог система трамваја „шпанаца”. Планирана је и набавка два туристичка аутобуса и три електрична која ће бити намењена за пешачку зону.

Једна од новина, извесно, од лета биће и увођење нових трамвајских линија преко Моста на Ади. За те потребе нису купљени нови трамваји. Они ће се добити привременим укидањем трамвајских линија у току предстојећих радова на саобраћајницама. Како би се поспешило коришћење трамваја, надлежни у граду у сарадњи са ГСП-ом планирају и да убрзају ову врсту саобраћаја тако што ће се на улицама, прилагођавањем сигнализације, дати предност трамвајима у односу на остале учеснике у саобраћају.  У плану за 2019. је и постављање оптичког кабла на стубове контактне мреже на Славији, Бранковом мосту, Новом Београду и Мостару.

Осим великих реконструкција више централних улица које су важне за јавни превоз, а које су надлежни у граду још раније најавили, како стоји у ребалансу програма пословања ГСП-а, намера је да се ове године замене и трамвајски колосеци од Цветкове пијаце до окретнице „Бели метал”, али и да се ради на колосецима у Улици Јурија Гагарина. Мењаће се и контактни вод у Немањиној, Устаничкој, Чингријиној, Војислава Илића, Димитрија Туцовића, Јурија Гагарина, као и у погону „Дорћол”, а прошириваће се и паркинг простор у погону „Нови Београд”. Планирана је и санација просторија ГСП-овог сектора за исхрану и смештај.

Возни парк

1.167 возних јединица

   245 трамваја (207 вучних возила и 38 приколица)

   118 тролејбуса (97 соло и 21 зглобни)

   799 аутобуса (309 соло и 490 зглобних)

       5 електробуса

стање у децембру

Просечна старост

    33  године – трамваји

    10  година – тролејбуси

    10  година – аутобуси

15,7  година – укупан просек

Породица градског превоза

аутобуси

54  одсто „Икарбус”

25  одсто „Соларис”

11  одсто „Ман”

  9  одсто „Мерцедес Бенц”

тролејбуси

89  одсто „Белкомунмаш”

  7  одсто „Тролза”

  4  одсто „Хајгер чериот”

трамваји

53  одсто КТ 4

35  одсто „Диваг”

12  одсто КАФ

Коментари5
d0a3f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Даре
Odakle vodovodu, toplanama i infostanu pare da "pozajmljuju" GSBu. Da li to znači da svi plaćamo prevoz i kroz cenu vode, grejanja i svega ostalog iz info stana.
Чини Ирон О. Птичар
Чему ли ће служити оптички контактни каблови на Бранковом мосту?
Seljober
Pogledajte samo dubinu propasti ovog preduzeca, unicifirani vozaci a autobusi pola ofarbani u crveno pola u zuto. Uzimaju novi kredit a stari jos otplatili nisu.
Radoš
Kada će se napraviti nova tramvajska okretnica iz Bloka 72 . Saobraćajni institut ,, CIP '' je uradio detaljni projekat još 2012 god. Istina , bila je predviđena površinska metro linija , ali je još lakše napraviti tramvajsku prugu . Na tom potezu živi više od 5 000 stanovnika , koji imaju samo jednu liniju gradskog prevoza , autobus 89 . Koji ide u velikim razmacima , i neki do njega pešače i po 2 kilometra .
тројка
"...прилагођавањем сигнализације, дати предност трамвајима у односу на остале учеснике у саобраћају". Паметно. Само је питање зашто не буду до краја паметни ако искрено желе да убрзају трамваје па да лепо укину поједине станице на линији три. 15 година редовно користим тај трамвај и тврдим да има бар 3 стајалишта где скоро нико никада не улази нити излази. Једна је станицу пре базе жандармерије (ка центру). Друга код сада бивше бенз пумпе при уласку у Топчидер. Трећа код Господарске механе. Невероватно је да се нико не сети да то укине годинама. Укупно има можда до пет кућа у близини све три станице. Бесмислено је да станице буду ту јер су следеће само пар стотина метара даље... До центра и назад 6 стајање мање па ви видите

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља