понедељак, 21.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:05

Предлог за опоравак железнице

понедељак, 04.03.2019. у 12:35
Прва електрична локомотива Југословенских железница (Фотодокументација „Политике)

Прилог проф. Реље Јовановића у рубрици „Међу нама” под насловом „Како помоћи железницама” још је један, додуше редак, апел да надлежни коначно сагледају проблеме на нашим пругама, чије се последице све чешће испољавају кроз незгоде и несреће које прате велике штете и жртве.

Железница је велики и веома сложен систем који чине пруге, возила, сигнализација, кадрови... И као сваки озбиљни систем, све треба да буде уређено одговарајућим прописима, који се морају безусловно поштовати. Нажалост, одавно није тако. Да се поштују прописи који гарантују ефикасност, сигурност и безбедност на железници не би се догађало да се одока снижавају критеријуми како би нађено лоше стање било у оквирима дозвољеног, на шта упозорава и професор Јовановић. Железница то не трпи. Захтева дисциплину, одговорност, знање...

Смањење привредне активности, нижа цена горива, већа оперативност друмског саобраћаја, распад Југославије и ратови, неки су од разлога систематског пропадања железнице у протеклих 50 година. А последица тога је и чињеница да се могу видети овце и козе како пасу по прузи, да су колосеци препуни старих неупотребљивих вагона и сл. Поред свега наведеног, до лошег стања наше железнице довеле су и многе погрешне одлуке, лишене инжењерског утемељења. Једна од новијих таквих одлука јесте и гашење Фабрике вагона „Краљево”, са њеним Опитним центром, који је у Европи имао признати квалитет. Гашење оваквих фабрика погађа и иноваторство, јер већина изума не долази из института, већ из компанија, које на тај начин свој производ чине конкурентнијим. Нестанак Опитног центра ФВК са спремом и доказаним знањима кадрова (седам доктора наука), директно утиче на квалитет возних средстава на нашим пругама. Компетентним за овакву оцену чини ме чињеница да сам дуже од двадесет година учествовао у реализацији пројеката које је Опитни центар ФВК успешно изводио, изузетно позитивно утичући на квалитет наших вагона. Сада нам странци показују како да решавамо проблеме, и то скупо наплаћују, а познато је да развијени никада не раде оно што саветују неразвијенима.

Схватајући потребу земље, а и чињеницу да је железница једна од најреалнијих слика државе и друштва, наша влада је као један од примарних циљева своје економске политике одредила и модернизацију железнице, и у том циљу већ улаже огромна средства. Кренуло се са сређивањем пруга, али се плашим да за такве пруге нећемо имати одговарајуће вагоне, сређене недостајуће техничке норме и прописе и слично. У вези са тим, очекује се да ће одговарајуће министарство у најкраћем року ангажовати људе са потребним знањима и обезбедити едукацију младих стручњака. Истовремено, мора се приступити модернизацији возног парка, обезбеђујући квалитетне вагоне, пре свега користећи постојећи пројекат који је ЦИП урадио још 2005. године, којим се препоручује реконструкција постојећих вагона, чиме се за четири и по пута нижу цену (од набавке нових) добијају потребни и квалитетни вагони.

Неопходност модерног менаџмента се подразумева, а чињеница да је крајње време да се радикалне и ефикасне мере предузимају јасна је свима.

Др Томислав Симовић


Коментари5
93821
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

dragan
Svim direktorima oduzeti sluzbena vozila i naterati ih da na sluzbene puteve idu vozovima. Neki od direktora nisu nikada seli u voz.
jeremija
Ovo na fotografiji je el. lokomotiva sa tiristorskim upravljanjem u krugu tvornice R. KONČAR u Zagrebu, gdje je proizvedena. Taj pogled sam imao 17 godina sa mog radnog mjesta. Koliko se sjećam, željeznice Srbije nemaju ni jednu "tiristorku", već samo "diodne", proizvedene po licenci ABB, i koje danas izgledaju kao strašila u cvekla boji, prljave i zapuštene.
Aca
Pa nije onda ni čudno što su u Loznici na zel. stanici postavljeni stari pragovi na kojima nema ni traga impregnacije, svi su rasušeni. Kada smo bili deca, bosi smo gazili po masnim pragovima i uveče dobijali batine, jer nismo mogli noge da operemo.
Srboljub Tudej
Ja predlazem da srpska zeleznica raste 5% godisnje kako bismo sto pre dostigli Zapad!
Robert Dobre
Kao i sve ostalo,zapuštenilo!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља