уторак, 16.07.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:52

Центрифуга за будуће пилоте (ФОТО)

Аутор: Милан Галовићпонедељак, 04.03.2019. у 23:00
На пу­ту до кок­пи­та ави­о­на на кан­ди­да­ти­ма је да из­др­же гра­ви­та­ци­о­но оп­те­ре­ће­ње при ко­јем те­ло по­ста­не пет и по пу­та те­же (Фо­тографије Aнђелко Ва­си­ље­вић)

У великој овалној хали налази се необична справа, може се рећи у облику џиновске двокраке хеликоптерске елисе, причвршћене у средини на осовину моћног електромотора. Обла је, као неко велико крило, а на једном њеном крају налази се кабина, попут пилотског кокпита.

У њу се улази са помоћне платформе, подизањем у страну стакленог „поклопца” кабине, као код војних авиона. У кабини се налазе пилотска палица, лампице и неопходна електроника.


Кабина хумане центрифуге

Реч је такозваној хуманој центрифуги Ваздухопловно-медицинског института (ВМИ) која симулира гравитационо убрзање у различитим режимима лета (позитивно Г оптерећење). Овај део ВМИ налази се на војном аеродрому у Батајници, а друга два дела ове, у регионалним оквирима јединствене медицинске институције, налазе се у Земуну и на ВМА.

– Хумана центрифуга служи за селекцију кандидата за упис на Војну академију, студијски програм војно ваздухопловство, за селекцију кандидата за надзвучну авијацију и за редовну физиолошку тренажу пилота – каже потпуковник др Душан Крнетић, заступник начелника ВМИ.


Новинар „Политике” у разговору са потпуковником др Душаном Крнетићем

Овде се кандидати за пилоте, окретањем хумане центрифуге, излажу гравитационом оптерећењу до 5,5 Г, односно њихово тело је у тим тренуцима пет и по пута теже. На ивицима кабине налазе се лампице, на кандидату је да, када се оне упале, притисне дугме на палици испред себе. Његово реаговање, помоћу сензора, прати се из командне собе. Они који не виде лампице, због сужења периферног вида услед деловања гравитационог оптерећења, не могу бити пилоти војних авиона.

Ово је само један од тестова којима се излажу младићи и девојке који желе да седну за команде авиона или хеликоптера Војске Србије. Наравно, пре тога прегледају их интернисти, кардиолози, пулмолози... Обавља се и психолошко тестирање, осим уобичајених тестова ту су и они специфични који се односе на пилоте.


Хипобарична комора

Јасно је свима да пилот мора бити доброг здравља, али стручњаци ВМИ истичу да од ових прегледа и тестова не треба правити фаму. Заправо, многи људи испуњавају ове здравствене услове а тога нису ни свесни. У Ратном ваздухопловству и противваздухопловној одбрани Војске Србије позивају младе, а уверени су да ће им многи постати колеге, да се пријаве за школовање за пилоте на Војној академији. Не би требало, кажу, да неко ко воли летење одустане од могућности да оствари своје снове само због предрасуда о наводно „непролазним” прегледима.

У згради ВМИ на аеродрому у Батајници налази се и уређај за демонстрацију просторне дезоријентације. Реч је о кабини која је у „улози” кокпита авиона и која се покреће по свим осама, као што се авион заиста и креће током лета.

– Циљ је да се симулацијом кандидати и пилоти науче на утицај илузија у летењу и да схвате да се оне могу лако препознати, односно да се морају гледати инструменти у кабини – објашњава потпуковник др Крнетић.


Уређај за демонстрацију просторне дезоријентације

На кандидатима, или пилотима, ако је реч о њиховом обучавању, је да, док су у кабини која се окреће у свим правцима, препознају илузију гледајући у уређај који се зове вештачки хоризонт, односно да исправе кабину (замишљени авион) у безбедан положај.

Међу овом атрактивном ваздухопловно-медицинском опремом је и хипобарична комора, у којој се симулира лет на висини, у условима мањег притиска, а могуће је симулирати и декомпресију, нагли губитак притиска, што се дешава, на пример, приликом „судара” авиона с већом птицом, што може довести и до пуцања стакла кабине.

– Кандидати за пилоте и инструктор су заједно у комори, а смањењем притиска у њој симулира се лет на висини од 7.600 метара – објашњава заставник прве класе Герасим Вучковић, оператер на комори.

Кандидат и инструктор, попут пилота, носе маске за кисеоник. На „висини” од 7.600 метара кандидат скида маску и тиме почиње да дише амбијентални разређени ваздух. Његов задатак је да, у таквим условима, почевши од броја хиљаду, уназад пише бројеве. На основу тога, а није важно до којег броја ће да стигне, већ како се понаша у комори, како му изгледа рукопис, да ли прескаче бројеве... циљ је да се оцени његово време током кога је способан да рационално поступа, односно да ли ће бити способан да слети у случају оштећења кабине авиона.

Сви ови тестови, ма како изгледали гледано са стране, безбедни су – јер наши саговорници истичу да здравље кандидата није угрожено ни у једном тренутку.


Коментари16
836a6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

srx
"Humana" centrifuga??? Kakva li je nehumana? Ljudi, da to mozda nije los prevod sa engleskog "Human centrifuge" - t.j. Centrifuga za ljude?
Аутор текста
Да, центрифуга за људе, ма како то звучало. Можда и има смисла у том називу јер се на супротном крају овог "крила" налази мала кабина, намењена за експерименте над животињама који се и данас повремено спроводе због ваздухопловно-медицинских истраживања. Није то била тема, па тај детаљ није убачен у текст, а и простор у новинама је ограничен. Поздрав, Милан Галовић, новинар "Политике"
Препоручујем 16
Migo
Imao bih za novinara Milana Galovića još jedno pitanje. Primetno je da se na fotografiji na dnu teksta: Уређај за демонстрацију просторне дезоријентације na oplati kabine nalazi - karikatura! Nisam uspeo da je dobro vidim i definišem, vid mi nije baš toliko oštar. Rekao bih da je u pitanju neka mačka (u svemirskom odelu, skafander je skinut) kojoj se vrti u glavi... Obzirom da su i medicina i vojska ozbiljne stvari - čija je bila ideja da se to nacrta, odnosno - ko je to odobrio?! Karikatura mi se dopada, ali takvu stvar sam mogao očekivati na uličnom zidu a ne u vojno-medicinskoj ustanovi.
Аутор текста
На тој кабини је нацртана мачка коју је "ухватила" вртоглавица, алузија на кандидате за пилоте (или пилоте) после теста :) Можда се не уклапа у јасна и строга војна правила, мени је то било симпатично, што да не, није лоше понекад "опустити" атмосферу и у озбиљним приликама а и сам тест не угрожава здравље испитаника. У том смислу, нисам износио примедбе због те карикатуре :) Милан Галовић, новинар "Политике"
Препоручујем 18
SONJA
zbog zdravstvenih problema prosla sam bas test na ovoj rotacionoj spravi davne 90 i neke,znači uređaj postoji još iz stare Jugoslavije.
Dejan Bojović
Zbog zdravstvenih problema se ne ulazi u humanu centrifuge, naprotiv, u nju ulaze savršeno zdravi ljudi.
Препоручујем 0
bivša ili stara?
Gospodjo Sonja, pojam "stara Jugoslavija" se odnosi na Jugoslaviju pre Drugog Svetskog rata!
Препоручујем 6
Migo
Bilo bi interesantno saznati ko je proizvodjac ove opreme.
Migo
@Аутор текста - Hvala na kratkom i jasnom odgovoru!
Препоручујем 0
Аутор текста
Хумана центрифуга и уређај за демонстрацију просторне дезоријентације су домаће, а хипобарична комора немачке призводње. Сва опрема инсталирана је у време бивше Југославије, односно ЈНА, накнадно је само уграђена савременија електроника. Поздрав, Милан Галовић, новинар "Политике"
Препоручујем 23
Džon Dron
Dronovi bez problema podnose i pet, i deset, i sto G. Buducnost vojne avijacije je u dronovima!
laganica
De, de, nije to tako. To sve zavisi od konstrukcijskih resenja koja su primenjena u izradi neke letelice, ali i od materijala koji se koriste. 100 g je u stvari 100 x 9.808 m/ss, odnosno 980,8 m/ss, a pri takvim ubrzanjima 1kg proizvodi silu od skoro 1 000 N. Mislim i da ne postoje motori sa takvim odnosom sile potiska i mase, 1:1000. A igrice, da, igrice su nesto drugo.
Препоручујем 4

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља