петак, 22.01.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 06.03.2019. у 10:44 Дејан Алексић

Новац који фирме дају за превоз треба да се правда

Синдикалци су и за обнову возног парка, али и да се размотри смањење цена за неки проценат, али како додају, све уз услов да се коришћење јавних возила масовније плаћа
(Фото Р. Крстинић)

Недавна најава надлежних да ће бити пооштрене мере када је реч о бољој наплати карата у јавном превозу изазвала је негодовање међу грађанима и послодавцима, али и критике стручњака. Главна полемика повела се око тога да ли, према важећим актима, град и држава могу да захтевају од послодаваца да доказују како је утрошен новац намењен за превоз.

Док део стручњака оцењује да то није обавеза послодаваца, у граду и Министарству финансија, које је издало мишљење по овом питању, указују да послодавци морају да докажу да је новац исплаћен за превоз и коришћен за то јер се паре за те сврхе не опорезују.

Поводом овог питања јуче су се саопштењем огласили и репрезентативни синдикати највећег градског превозника – Самостални и Синдикат радника запослених у ГСП „Београд”. Како су навели у заједничком саопштењу, грађани годинама сматрају ГСП губиташем, а то, додају синдикалци, није тачно.

– Годинама део наших суграђана не плаћа карту јер су, по њима, возила стара, нередовна, гужве су… И то је било оправдање. Анкетирање грађана је показало да би превоз плаћали када би возила била нова, када би биле мање гужве, када би ишла чешће, када би радили „клима” и грејање у свима њима. На састанку 16. јануара који су највећи и најбројнији синдикати одржали са замеником градоначелника Гораном Весићем две тачке су издвојене као најбитније. Једна је куповина нових аутобуса за ГСП и ту је договорено око 240 нових за 2019, као и више од 300, заједно са електробусима, за 2020. и 2021 – указује се у саопштењу.

Друга тачка је, како додају, наплата превоза.

– То је болна, тешка и нерешива тачка већ 20 година у Београду. Предлог је управо да се новац који фирме дају за превоз запосленима правда одговарајућим рачунима. Напокон један конкретан, прави предлог. Сад је све на нама грађанима да ли ћемо и даље да узимамо сами од себе не плаћајући превоз. Да тиме ускраћујемо и нове вртиће и здравствене установе, обнове школа, помоћ трудницама, породиљама, инвалидима, социјално угроженима. Да ли ћемо измишљати сто и један разлог зашто ово не мора да се плаћа, слушати разне „стручњаке” и невладине организације, уместо да платимо превоз као у свим културним земљама. Па чак и да не идемо ван Србије, у Нишу, Новом Саду, Суботици се превоз плаћа – наводе синдикалци напомињући да су град, менаџмент, синдикати и запослени свој део испунили.

– Нова возила ће стићи и ГСП ће на јесен бити сасвим друга, лепша и боља слика града. Сад је на потезу народ. И на крају сматрамо да постоји простор да се размотре попусти, смањи цена за неки проценат. Све уз услов да постоји масовност у плаћању – истичу синдикалци.

Коментари21
2b07e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Bubi
A kome da opravdam kupovinu bicikla?
Svetlana Mickovic
Smanjiti cenu karata da bude dostupna svim građanima i u vozilu.U vozilu da bude 65 din.
Саша Микић
Београд је јединствен град у свету. Нигде нема да те један вози, а други наплаћује. Зашто је повика на ГСП око наплате када нема никакве надлежности у томе? Ово је ангажовање градских власти и осталих органа и организација да се намакне више пара ''Апексу'', а питање је колико новца од наплате и колико редовно од ''Апекса'' стиже на рачун ГСП-а? Цена карте је тек посебна прича, јер је несразмерна просечној плати, а тек несразмерна минималној плати коју добија велики број запослених. Неке фирме и не исплаћују новац за превоз, нити уплаћују својим запосленим ''бус-плус'', тако да су радници приморани да од своје плате од 30000 динара уплаћују маркицу, која је скоро 10% од плате. Када се сабере и плаћање маркица осталим члановима породице то је велики издатак за кућни буџет, али ко мари. Они који одлучују о томе и имају велике плате и не купују маркице.
Боба
Јавни превоз треба да се наплаћује из градског пореза на привредну активност као што се ради у неким градовима на западу. Предности су вишеструке - смањује се аерозагађење од аутомобила а тиме и трошкови здравства, повећава се привредна и економска активност јер више људи иде на посао и у куповину користећи јавни превоз. Јагодина је већ увела бесплатан превоз за кориснике. Него чини се да нема воље јер нема прилике за профитирање од наплатног система.
okoje
Закључак: Радник од послодавца треба да тражи да му се не уплаћује превоз, већ да му се за толико повећа плата умањена за припадајући порез.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља