понедељак, 22.04.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:13

У чијим џеповима завршава новац од путарина у Италији

Аутор: A. M.среда, 06.03.2019. у 15:04
Мост се срушио 15. августа прошле године (Фото EПA-EФE/Luca Zennaro)

Много пре него што се у августу прошле године срушио мост Моранди у Ђенови и у смрт одвео 43 људи, професор економије Марко Понти упро је прстом на фирму за одржавање путева, указавши посебно на њену зараду од путарина и однос са италијанском владом.

Он је, како преноси „Њујорк тајмс”, још 2013. године у једном интервјуу, оценио да Аутострада пер Италија, којој је у концесију дато одржавање више од половине аутопутне инфраструктуре у тој земљи, остварује астрономски профит. Такође, овај стручњак који је повремено саветовао државну администрацију, тврдио је да министри нису урадили готово ништа да обуздају превелику моћ компаније. Ту његову оцену треба тумачити у светлу чињенице да део власништва у Аутостради има и моћна и богата породица Бенетон, позната по истоименом одевном бренду. Наиме, фирма Едиционе холдинг у власништву Бенетона, поседује трећину деоница компаније Атлантија, чија је подружница Аутострада. То је, иначе,  појединачно највеће улагање Бенетона, које чини више од трећине њихове имовине од 13,3 милијарде долара, према подацима „Блумберговог” индекса милијардера. Нема сумње, тврди њујоршки дневник, да је уговор о концесији аутопутева, који важи до 2038, донео изузетно велику добит породици Бенетон. Како је тврдио професор Понти, он се под притиском ове породице повукао са саветничког места, а такође су му претили и тужбом.

Због прошлогодишње несреће у Ђенови, под истрагом је 21 особа, укључујући и деветоро запослених у Аутостради и троје из министарства инфраструктуре и саобраћаја. Надлежни испитују садржај електронске поште током неколико година пре несреће, телефонске позиве, као и бројна документа да би утврдили ко је одговоран.

Осим немара, случај је показао дубоке системске последице давања у концесију италијанских путева: Аутострада је убирала огромне зараде, док је држава углавном била пасивни регулатор, наводи лист. Стручњаци указују и на „необичан” начин контроле, као и да за разлику од Италије, друге државе захтевају много већи надзор над приватизованим путевима и мостовима.

„Влада је била срећна да дели добит од путарина у систему који је искоришћавао возаче”, оценио је Понти.

Чланови породице Бенетон одбили су да говоре за „Њујорк тајмс” о овој теми.

Лист констатује да прича о мосту Моранди одсликава судбину целокупне италијанске економије: подигнут је у послератном заносу, као симбол градитељске  храбрости и стила. Приватизован је док је Италија покушавала да смањи дуг и када јој је новац био потребан за улазак у еврозону. Срушио се у време када економија стагнира, а политика која га је дала у концесију предмет презира популиста.

У исто време, додаје се, породица Бенетон суочава се са својом првом националном срамотом иако је годинама изазивала контроверзе серијом провокативних реклама за свој одевни бренд.  


Коментари2
2177f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Rale
U dzepovima mafije.
Aca
Da mi je znati koja će se porodica kod nas pojaviti. Očekujem da ono što nije pod koncesijom preuzmu firme iz Emirata a porodične domaće firme biće podizvođači. Imali smo Borovicu devetesetih a sada će se pojaviti one što se završavaju na COOP.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља