петак, 22.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:07

Барбика прославила 60 рођендан

Креатори компаније „Мател” су 9. марта 1959. године представили дугоногу златокосу лепотицу у купаћем костиму која је касније постала најпопуларнија лутка на свету
Аутор: К. Ђорђевићуторак, 12.03.2019. у 20:00
(ФотоEPA/how hwee young)

Барбика је управо напунила 60 година и изгледа – боље него икад. Препланулог тена, без иједне боре, блиставог погледа у чијој дубини никада није заискрила ниједна суза, заносне силуете која буди асоцијације да ништа калоричније од салате нема на јеловнику, са широким осмехом који изгледа као да ју је живот лишио свих брига...

Када су 9. марта 1959. године креатори компаније „Мател” на њујоршком сајму играчака промовисали дугоногу златокосу лепотицу у купаћем костиму са коњским репом вероватно нису ни слутили да ће барбика постати најпопуларнија лутка свих времена. Шездесет година касније сваког минута прода се више од сто барбика, што у статистичком преводу значи да 58 милиона девојчица сваке године на поклон добије ову лутку. Њена идејна мајка је Рут Хендлер, која је са својим супругом Елиотом основала компанију „Мател” и која је 1960. године на тржиште играчака избацила барбику обучену у униформу медицинске сестре, модног уредника и стјуардесе. Годину дана касније у њен живот ушетао је плавокоси и плавооки Кен, а следеће године ова лепотица добија и пластичну „кућу из снова” о којој и данас маштају девојчице широм света.

Када су се у гаражу те куће упаркирали луксузни аутомобили, њен гардеробер почео да се попуњава хаљинама са потписом најпознатијих модних креатора и када је барбика добила униформу астронаута, рониоца и освајача планинских врхова, чинило се да је њен живот постао савршен. А онда су почеле да пљуште оптужбе...

(Фото EPA/Jason szenes)

Плавокосу лепотицу прво су напале феминисткиње које су је оптужиле да ниједна играчка не делује толико погубно и фрустрирајуће на полни идентитет девојчица као ова анорексична луткица. Истовремено, барбика се нашла и на мети бројних пуританаца, који су постављали питање због чега она никада није изашла пред матичара, већ деценијама живи са Кеном у ванбрачној заједници и не жели да затрудни. Они сматрају да Барби сноси велики део кривице за чињеницу да је свет пун изгладнелих, лутколиких и анорексичних девојчица које желе да постану аутентичне копије своје омиљене играчке из детињства. Удружења Афроамериканаца оптужила су барбику да је расиста, а економисти су изразили сумњу да подстиче потрошачки менталитет код девојчица, јер укупна вредност њене покретне и непокретне имовине износи више од 5.000 долара.

Дечји психолози су тврдили да ова луткица идеалних женских димензија иза свог блиставог „кока-кола” осмеха скрива директну поруку: буди лепа, мршава и заводљива па ћеш добити кућу на три спрата, ултрамодерни возни парк, ергеле коња, гардеробу из снова и гомиле удварача. Тимови стручњака који су барбику стављали на „психијатријски кауч” открили су да она афирмише анорексични модел исхране и идеал мршавог тела и чини да се дете осећа лоше у својој кожи. Због тога се с оне стране океана годинама водила кампања да нове генерације барбика буду погоднији модели за идентификацију – да се „угоје” и да коначно „затрудне”.

Компанија „Мател” удовољила је већини ових захтева – 1980. године појавила се црна барбика. Пре три године на тржиште су избачене 33 нове барбике и први пут је креирана ниска, висока и заобљена верзија омиљене луткице. Данас барбика има седам тонова коже, 22 боје очију и 24 фризуре, а прошлог месеца на тржиште је избачена и барбика у инвалидским колицима и лутка са вештачком ногом, односно протезом. Иако су се произвођачи потрудили да удовоље свим жељама одраслих, чини се да су девојчице дале последњу реч – најпродаванија барбика на свету и даље је златокоса, белопута и мршава.


Коментари0
561ea
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља