петак, 22.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 12:55

Селективно летење – бити или не бити пилот (ФОТО)

Пред онима који желе да управљају авионима или хеликоптерима је месец дана боравка на аеродрому у Батајници и десет сати летења на авиону „утва 75”
Аутор: Милан Галовићуторак, 12.03.2019. у 16:07
Потпуковник Бошко Шербеџија (Фото Анђелко Васиљевић)

Кандидате за војне пилоте који прођу здравствене прегледе на Ваздухопловно-медицинском институту од уписивања Војне академије делиће још само један корак – такозвано селективно летење. Реч је о последњем кругу селекције, током кога ће наставници летења у кабини авиона, током лета, оцењивати младиће и девојке који желе да им постану колеге.

Биће то ново велико животно искуство за ове младе људе – боравиће на војном аеродрому „Батајница” око месец дана, најчешће то буде током јула. И сви ће имати прилику да науче основе летења школским авионом.


Авион „утва 75” на којем су обучене генерације пилота (Фото Министарство одбране)

Стручно-специјалистичка провера, како се селективно летење званично зове, спроводи се у 252. школско-тренажној авијацијској ескадрили. Популарна „два-пет-друга”, чији су припадници познати и као „Курјаци са Ушћа”, заправо је ескадрила која у систему одбране има важну улогу и као борбена јединица наоружана авионима Г-4 „супергалеб”, али је јединствена и по томе што се у њој спроводе обуке пилота.

– Сваки пилот Ратног ваздухопловства и противваздухопловне одбране је прошао кроз нашу јединицу – каже потпуковник Бошко Шербеџија, командант 252. школско-тренажне авијацијске ескадриле.


Уочи полетања (Фото З. Анастасијевић)

И он сам је прошао кроз њу као млади пилот. Потпуковник Шербеџија жели да развеје фаму која се у јавности често прави од пилотског позива, што може бити контрапродуктивно. Извесно је да се неки млади које воле летење устручавају да покушају да остваре своје снове када чују заблуде попут оне да „пилот не сме да има покварен зуб”.

– Не тражимо супермена. Истина је да многи младићи и девојке, њих више него што се мисли, испуњавају здравствене критеријуме за пилоте. Такође, ни селективно летење за већину кандидата није проблем који ће их омести у жељи да упишу Војну академију – објашњава потпуковник Шербеџија.


                                   Потпуковник Бошко Шербеџија (Фото А. Васиљевић)

Селективно летење обавља се на домаћем клипном авиону „утва 75”, летелици добро познатој генерацијама пилота, али и онима који су се бавили спортским летењем у аеро-клубовима. Реч је о двоседу: ученик и наставник, у улози пилота и копилота, седе један поред другог, што је практично за посматрање реаговања кандидата за пилота.

Наставници прате њихове покрете, понашање, реаговање, присебност... Процењују се, каже наш саговорник, и њихове радне и интелектуалне способности, као и визуелна оријентација и правилност у извођењу поступака...


Неке наредне генерације обавиће селективно летење на авионима „ласта” (Фото Министарство одбране)

– Претходно наведено чини листу летачких особина кроз коју се долази до објективне процене кандидата, а заједно са листом оцена из управљања ваздухопловом чини основу за давање коначног суда о подобности кандидата за школовање, чиме се, у ствари, и врши одабир најуспешнијих кандидата и на тај начин заокружује процес селекције – каже потпуковник Шербеџија.

Кандидати за пилоте у пратњи наставника обавиће десет сати летења, углавном на подручју између аеродрома у Батајници, Панчева, Зрењанина и Новог Сада, на висини до хиљаду метара.

„Два-пет-друга” је једина ескадрила која је опремљена домаћим школским клипним авионима „ласта”. За сада се на њима обучавају студенти Војне академије, а неке наредне генерације пилота упознаће овај авион већ на селективном летењу.

Игрице да постану стварност

У РВ и ПВО, припремајући се за будуће генерације пилота, добро су анализирали младе генерације. Свесни су да млади немају илузије и идеале у вези са својим будућим радним местима, као што су старије генерације имале. Многи од њих проводе време за компјутерима, на игрицама, пилотирајући виртуелним авионима. Војска жели да их охрабри, односно да се опробају за командама правог авиона.

„Изуми и промене настављају се низати све брже и брже, што се наравно одражава и на ваздухопловство... Сви смо ми део исте заједнице, ваздухопловне, а процес глобализације додатно је повезао пилоте на нивоу целе планете. За што боље функционисање те заједнице врло је важно да се међусобно разумемо и да пронађемо заједнички језик како бисмо створили бољу будућност”, наводи се у анализи припремљеној уочи доласка нове генерације пилота.

Конструктивна агресивност

„За борбеног пилота није довољно да поседује добру технику пилотирања и солидно теоретско знање, већ и особине које ће му омогућити да своју стручност употреби за оно за шта је професионално оспособљен. Борбеном пилоту су потребни одговарајућа мотивација, борбеност, конструктивна агресивност и друге одређене карактерне особине да би могао да буде пилот борац”, каже потпуковник Бошко Шербеџија.


Коментари2
33caa
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

косо везо рало
Процес селекције који се обавља летењем треба да се назива селекционо летење (као што се и комисија која одлучује о селекцији назива селекциона комисија). Са друге стране, селективно летење значило би да пилот лети у складу са неким селективним критеријумима, на пример, данима у недељи, временским приликама (сунчано-облачно), дневним-ноћним условима, итд.
Veteran
Kada je nase RV i PVO bilo respaktabilno, selektivno letenje je bilo na avionu Zlin. Prvi letovi su se pravili na avionu Galeb na pocetku druge godine akademije, a pred raspad zemlje na trecoj godini u Puli su bili i Migovi. Da se sa setom setimo da su i neke generacije SROA zakacile Galeba u toku skolovanja.Bila su to zlatna vremena avijacije. Zao mi je mojih mladih kolega oficira pilota koji lete na Utvi selektivno i uopste na preskromnom naletu koj prave iako su nastavnici i sa visokim cinom i izuzetno motivisani za letenje kao sto je bila i moja generacija .

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља