понедељак, 21.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:05

Већа плата и бесплатна обука задржаваће возаче у Србији

Запослени у друмском саобраћају у нашој земљи зараде од 40.000 до 65.000 динара, док њихове колеге из Европске уније месечни буђелар попуне са око 1.200 евра
Аутор: М. Бракочевићуторак, 12.03.2019. у 21:01
На тр­жи­шту највише не­до­ста­ју во­за­чи Де ка­те­го­ри­је (Фото Д. Јевремовић)

Возач је и даље једно од најтраженијих занимања у Србији. Као у региону, и код нас су главни разлози за недостатак овог кадра економске миграције, уверава Зоран Ђорђевић, министар за рад. Одлив ове изузетно тражене радне снаге се, сматра он, може ублажити реформом образовања и усклађивањем школства са потребама привреде, али и бољим условима за пословање и отварањем нових радних места. И превозници и представници удружења друмског саобраћаја, који већ извесно време скрећу пажњу јавности на то да Србији недостаје око 6.000 возача, истичу да професионалне возаче из земље одвлаче знатно већа примања у иностранству. Јер, док запослени у друмском саобраћају Србије месечно зараде од 40.000 до 65.000 динара, колеге из Европске уније свој месечни буђелар седећи за воланом попуне са просечно 1.200 евра, а у Немачкој и са 2.500 евра.

У Градском саобраћајном предузећу „Београд”, које је прошле године напустило 433 запослена, од чега 247 возача који су сами дали отказ, боре се на све начине да задрже кадар. Горан Весић, заменик градоначелника Београда, недавно је подсетио да је плата возача у ГСП-у у фебруару прошле године износила 52.000 динара, а да је у 2019. повећана 25 одсто, тако да сада износи 65.000 динара. То само говори у прилог чињеници, истакао је Весић, да се Београд труди да улаже у ГСП и покушава да га стави на ноге. Уверен је да ће у тој намери успети, а први корак биће куповина аутобуса. На тржишту ипак недостају возачи Де категорије, а и све је слабији одзив на огласе за посао које објављује градско саобраћајно предузеће. На основу програма пословања за 2019. планирано је да се током ове године прими 347 нових возача, између осталог, и кроз доквалификацију возача Де категорије. Поједине процене показују да је Србији годишње потребно школовање и обучавање око 2.000 професионалних возача да би се одговорило на потребе домаћих и међународних превозника. Неки од њих су већ организовали бесплатне обуке за возаче, чиме планирају да смање тренд одласка из Србије.

Да је запошљавање једини начин борбе са одливом возачког кадра из Србије потврђују и у Саобраћајном предузећу „Ласта”, у којем тренутно ради око 930 возача аутобуса. Као и у другим предузећима, која се баве путничким саобраћајем, тако је и код њих сваки нови возач добродошао. Конкурс за пријем нових радника је стално отворен, а за проширење обима саобраћаја „Ласти” је неопходан додатни број возног особља.

– На територијама различитих градова и општина имамо могућност да стално прерасподељујемо возно особље из једне пословне целине у другу. Тако тренутно решавамо проблем недовољног броја возног особља – откривају у „Ласти”.

У Националној служби за запошљавање потврђују да су у току јануара послодавци најчешће тражили возаче аутобуса, камиона, шлепера или теретњака, возаче друмских возила, путничких аутомобила, у међународном транспорту… На бироу рада крајем фебруара обрело се око 9.200 возача различитог профила и техничког особља, док је у току 2018. године посао преко НСЗ-а добила 5.871 таква особа.


Коментари20
eaf19
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Aca
Super, taman mi sa VII stepenom, da se prekvalifikujemo jer nas većina radi za sličnu ili manju platu i prijavljeni smo na minimalac kod privatnika! Prednost je što si u GSP-u prijavljen na ceo iznos, da tako možeš u banci dobiti i dozvoljeni minus da imaš posle 5. da hleb kupiš!
Инжењер
Зашто се дигла толика фрка за возачима. Ако неко није задовољан нека да отказ. Возиће неко други. Ионако је превоз у Србији скуп и неквалитетан. Треба користити више бицикле, скутере, ићи мало пешке. Мањеће се загађивати околина. Такође да имамо мало бољу железницу мање би возили шлепери и аутобуси, Речни саобраћај, авионски. Сад возачи испадоше битнији од професора. У БГ запошљавају свакакве да возе аутобусе. Боље је да нема превоза него да свако вози. Шта ми добијамо као квалитет вожње?
Милан Панић
Ili zarade naviše ili cene naniže - treće nema. Kakvo crno slobodno tržište kada je to ovde "prerađeno" i zloupotrebljeno da se cene neprekidno podižu, pogotovu od strane monopolista a za njima mnogo ne zaostaju ni pijačni nakupci, trgovinski lanci, oni malobrojni pravi majstori - zanatlije a čak i "braća" Kinezi su na bofl kakav im se vuče neprodat godinama podigli cene (inače jedna od mnogobrojnih"grupacija" koje fiskalne račune izdaju samo na uporno insistiranje kupaca/korisnika usluga). Drugo, svaka čast svakom kvalitetnom odrađenom poštenom poslu i uloženim naporima da se to postigne ali ne možemo da "trpamo u isti koš" šofere i hirurge. Zbog toga i postoje neke proporcije, sistematizacije, jedinstveni platni razredi... Svakako povećati zarade i jednima i drugima ali odnos osnovnih treba da bude 2:1 (naravno u korist i hirurga) a na to dolaze svi drugi dodaci predviđeni normalnim a ne feudalnim Zakonom o radu.
Милан Панић
@Стефан Захваљујем се на "лекцији" из области "тржишног размишљања" али можемо тако унедоглед јер осим што неће имати ко да вози неће имати ко ни да оперише/лечи, подучава,ради квалитетне пројекте, стручни надзор и контроле, кућне адаптације и поправке, фризира, шије...односно лакше је да набројимо каквих ћемо кадрова имати у довољној и прекомерној мери а то су "казнени", тј извршитељи,комунални полицајци,агенције за утеривање дугова и сл., "мануелни" мотачи каблова и увртачи шрафова (толико на тему где смо пристигли и са малом и великом привредом у последњих 30 година па су нам све томе адекватне струке "вишак") а наравно "на врху пирамиде" су "сејачи магле" (политичари и пратећа свита аналитичара, статистичара итд, итд) и "естрадна елита". У таквом друштванцету појмови "систематски" и "плански" и исто такво делање стварно немају шта да траже!
Препоручујем 6
Стефан
Хирург није добро плаћен зато што има диплому, него зато што је хирурга јако мало, а посао мора да се обави. Систематизујте ви колико хоћете и држите се пропорција (колико год вам оне деловале фер), али резултат ће бити да неће имати ко да вози.
Препоручујем 7
Moje izrazito ja
Ako je plata vozaca u EU 1200e, onda je plata od 60.000 dinara u Srbiji i vise nego u tom rangu. Zasto bi iko isao u EU da radi za 1200e, kada ce sa tom platom tamo ziveti bednije nego u Srbiji?! Sa druge strane plate prosvetara i ostalih visoko obrazovanih u javnom sektoru retko i jedva da prelaze 50.000. O cemu mi pricamo?
SrbaD
zapravo je 1700e i zapravo radis 8h 5 dana nedeljno, dok je za minibus 90000din i radis duple smene 6 dana, izracunajte, nas je vec 20 otislo u u sloveniju da vozimo i zivimo normalno.
Препоручујем 0
Soko
Jel neko poznaje nekog prosvetara da je dao otkaz i potrazio placeniji posao, recimo posao vozaca. Zar mislite da na zapadu ne postoje poslovi za koje je potrebna niza strucna sprema a da su bolje placena od prosvetara. Dokle ce prosvetari da se ravnaju sa svima. Dali dnevno voze po 8 i vise sati ili vrse isto tako duge operacije.
Препоручујем 10
Прикажи још одговора
Ognjan Sretković
a šta će oni koji nemaju položeno.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља