петак, 13.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 11:57

Зашто Америка одбија да приземљи спорни модел „Боинга”

Све дужа листа земаља које забрањују прелетање авиона „737 макс 8” након несреће у Етиопији
Аутор: A. M.среда, 13.03.2019. у 12:58
„Боинг 737 макс 8” приземљен на аеродрому у Шангају (Фото ЕПА/ЕФЕ/Liu Wei)

Док листа земаља и авиокомпанија које су из безбедносних разлога забраниле летове „Боинговом” моделу „737 макс 8” постаје све дужа, амерички произвођач тврди да су ови авиони сигурни за превоз путника.

Након пада летелице у Етиопији, када је, у другој несрећи овог, иначе новог, модела у последњих пет месеци, погинуло 157 путника и чланова посаде, Европска унија, Аустралија, Индонезија, Кина и бројне дуге државе међу којима и Србија, забраниле су улазак овог авиона у свој ваздушни простор све док се не утврди шта је узрок пада летелице „Етиопијен ерлајнза”.

За то време „Боинг” тврди да нема разлога за приземљење око 350 летелица овог типа, са чим је сагласна и Америчка федерална агенција за авијацију (ФАА) која саопштава да током прегледа авиона није утврђен разлог због којег би требало да буду приземљени. Многи ту одлуку ФАА тумаче у светлу чињенице да је „Боинг”, како наводи „Њујорк тајмс”, један од најутицајнијих лобиста у Вашингтону, те да је прошле године у те сврхе потрошио 15 милиона долара. Лист подсећа и да је  садашњи вршилац дужности министра одбране Патрик Шенахен у „Боингу” провео 31 годину и да је био и у управи фирме.

„Безбедност нам је на првом месту и имамо пуно поверење у безбедност ‚макс 8’ модела”, навела је фирма у саопштењу. Међутим, нису сви уверену и то. Један од оних који сумњају јесте и први човек САД-а Доналд Трамп. Након разговора са директором „Боинга” Денисом Мајленбургом, шеф Беле куће објавио је на „Твитеру” да су „авиони постали сувише сложени за летење” и да због тога „више нису потребни пилоти, него компјутерски стручњаци са МИТ-а” (Институт за технологију из Масачусетса).

„Не знам за вас, али не желим да Алберт Ајнштајн буде мој пилот. Желим сјајне професионалце који могу лако и брзо да преузму контролу над авионом”, написао је Трамп.

Кад је о пилотима реч, медији су обелоданили да су се они месецима пре несреће у Етиопији жалили на „безбедносни механизам” овог „Боинговог” модела.

Последња несрећа и приземљење новог модела већ су нанели велику штету једном  од најпознатијих произвођача авиона чије су акције на берзама значајно пале. Осим тога, већ се јављају прве авиокомпаније које најављују да ће тражити надокнаду штете због отказивања летова. Данас је у Сијетлу требало да буде свечано представљен широкотрупни модел „777 икс”, али је због новонастале ситуације тај догађај отказан.


Коментари15
bf1a1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

dr Slobodan Devic
"Не знам за вас, али не желим да Алберт Ајнштајн буде мој пилот. Желим сјајне професионалце који могу лако и брзо да преузму контролу над авионом” - e tu se sa Trampom slazem u potpunosti ...
Marin
Što se tiče pada etiopijskog Boeinga, u Americi se vodi rasprava među inženjerima i pilotima (to je tamo sada velika javna rasprava) da je možda uzrok pada ili greška novog sustava MCAS (The Maneuvering Characteristics Augmentation System) ili nedovoljna obučenost pilota na taj sustav. Naime, Boeing 737 MAX je ugradio nove veće i učinkovitije motore zbog čega ih je morao izmijestiti (malo podignuti) u odnosu na mjesto na kojem su bili motori dosadašnjeg B-737. Isto tako, došlo je i do produženja prednjeg stajnog trapa (kotača) za 20-ak centimetara. Sve te promjene u konstrukciji aviona izazvale su određena sitna ostupanja u manevriranju, na način da se nos aviona podiže nešto više nego do sada. Zato su uveli MCAS - riječ je o uređaju koji je automatski trebao u takvim situacijama spuštati nos aviona. Dakle, nagađa se da je tu negdje došlo do problema...Neki idu tako daleko da "krive" pilote Ethiopian Airlines da imaju manu da prilikom polijetanja previše "podižu" nos aviona...itd.
Aleksandar
Bitno je da se lobira.. . A ,za cega I sta .. . Nebitno je. Samo vadi lovu I sve moze.
артиљерац
Boeing има 5011 наруџбина за 737 МАКС 8 и 9.То је,с обзиром на просечну цену од 110 милиона$,посао од преко 550 МИЛИЈАРДИ$.Јел вам сад јасније боингово понашање?
Marin
"Ne znam za vas, ali ne želim da Albert Ajnštajn bude moj pilot. Želim sjajne profesionalce koji mogu lako i brzo da preuzmu kontrolu nad avionom", napisao je Tramp. Trump je želio reći da već 40-ak i više godina imamo pilote čiji se posao u avionu uglavnom svodi na monitoriranje i korekciju instrumenata i kompjutorskih sustava, jer autopilot sve odrađuje, a da u cijelom letu preuzimaju komande na svega dvije - tri minute prije slijetanja i isto toliko pri uzlijetanju. Dakle, na prosječnom letu pilot "ručno" leti samo nekoliko minuta, a ostatak vremena prati i korigira rad autopilota i drugih instrumenata. To je ok dok neki od uređaja na letu ne otkažu ili ne počnu pokazivati krive vrijednosti... Onda u određenim kritičnim situacijama može nastati strka, zbunjenost, jer piloti nemaju previše prakse u takvim situacijama.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља