субота, 19.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:38

Једино Агенција за заштиту животне средине има тачне податке о загађености ваздуха

четвртак, 14.03.2019. у 17:17
Директор Агенције за заштиту животне средине Србије Филип Радовић (Фото З. Кршљанин)

Апликације за мерење загађености ваздуха, које су урадиле поједине невладине организације или локалне самоуправе у Србији, нерелевантне су и нефункционалне, јер не приказују податке о загађености у реалном времену и путем њих се не може утврдити стварно стање квалитета ваздуха, изјавио је данас директор Агенције за заштиту животне средине Србије Филип Радовић.

„Једини релевантни подаци о загађености ваздуха у Србији су они који се налазе на сајту Агенције за заштиту животне средине, која спроводи државни мониторинг на територији читаве земље, уз помоћ 33 аутоматске мерне станице, које раде континуирано 24 сата”, казао је Радовић агенцији Бета.

Он је навео да је Агенција једина државна институција задужена за спровођење националног аутоматског мониторинга и вођење информационог система на основу кога обезбеђује неопходне податке за анализу стања квалитета ваздуха, даје оцену и израђује извештај на годишњем нивоу. Законске одредбе које се односе на мониторинг квалитета ваздуха који врши Агенција и извештавање, у потпуности су усклађени са директивама ЕУ.

Радовић је прецизирао да се на сајту Агенције, односно апликацији, приказују тачне концентрације загађујућих материја у ваздуху и то у реалном времену, а не подаци на бази индекса загађења, који по законима Србије није релевантан параметар за показивање загађености ваздуха, што је, како је навео, постао уобичајен приказ на другим сајтовима или апликацијама.

33 аутоматске мерне станице раде континуирано 24 сата (Фото Агенција за заштиту животне средине)

Сматра да забуну у јавности прави и то што грађани често посећују и међународне сајтове који доносе индексе загађености ваздуха за читаву планету, а као пример навео је сајт аирвисуал.цом, која прикупља информације са 10.000 мерних станица у свету.

„Дешавало се, што смо и утврдили, да током трансмисије тих података може да дође до драстичних одступања у показатељима загађења”, казао је директор Агенције за заштиту животне средине Србије, подсећајући да се због тога Београд нашао на врху листе најзагађенијих светских метропола.

Радовић је навео и да сајт Градског завода за јавно здравље Београда „Беоеко” приказује индекс загађења ваздуха, уз помоћ „симпатичних илустрација”, али без тога да нуди увид у извор података, што, нагласио је, није релевантно и не може се користити као стварни показатељ квалитета ваздуха у Београду.

Он ипак сматра да је појачано интересовање грађана Србије за квалитет ваздуха добар сигнал да су људи постали свеснији значаја заштите животне средине.

Радовић је истакао де је ваздух у Србији умерено загађен и указао да стање квалитета ваздуха није задовољавајуће деценијама.

„Србија дели судбину земаља источне Европе, где се за добијање електричне енергије сагорева угаљ, где су технологије старе и где још није постигнут задовољавајући степен енергетске ефикасности”, казао је он.

Због тога, како је додао, Србија предузима кораке да то стање промени, иако је то дуготрајан процес који ће изискивати велика улагања.

Као примере напретка навео је нову топионицу у Бору, пројекат одсумпоравања који се спроводи у ЕПС-у и који ће девет пута смањити штетне емисије тог јавног предузећа, као и пројекат енергетске ефикасности који спроводи Министарство рударства и енергетике, али и гашење локалних котларница које спроводи Министарство заштите животне средине. ;

Радовић је подсетио да и саобраћај представља велики извор загађења ваздуха у Србији, наводећи да по загађењу често помињано Ваљево има 10.000 додатних аутомобила на улицама, а Београд и 40.000 годишње.

„То су углавном увозни, половни аутомобили из западне Европе, који имају превазиђене дизел моторе”, казао је он.

Због тога ће Министарство заштите животне средине, према његовим речима, „ићи ка томе да се забрани увоз возила са евро 3 мотором”.

„Истовремено је потребно да се понуде нови модели субвенција, односно мотивисања грађана, како би се определили за куповину еколошких возила”, рекао је Радовић.

И локалне власти, попут оних у Београду, треба да, како је рекао, раде на модернизацији возног парка и уводе возила на хибридни или електрични погон.

Као најзагађеније градове ове зиме у Србији навео је Ваљево, Београд и Ниш због сагоревања фосилних горива, као и Ужице и Косјерић због неповољног географског положаја који, како каже, током зиме доприноси повећаној концентрацији суспендованих честица.

Позитиван помак, како је казао, напраљен је у Бору, где је након изградње нове топионице ваздух бољег квалитета, јер се смањила концентрација сумпора.

Директор Агенције за заштиту животне средине најавио је да би крајем године Србија требало да добије још неколико аутоматских мерних станица које ће мерити квалитет ваздуха и то у местима где их до сада није било.

Радовић је казао да ће се пројекат радити у сарадњи са ЕУ, чији су стручњаци помогли да се распореде и поставе постојеће мерне станице у Србији.


Коментари9
3a92e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Neki
Kakva sramota od saopštenja o zagađenju bez kvalifikovanih podataka o "particles per m 3 " što je tehnička merna jednica globalno. Postoje uređaji koji nisu aplikacije već senzori(cene već od 70 eur) koji mere koncentracije čestica u aero sredini. Navedeni grad iz primera u tekstu ima fabriku municije i eksplozivnih punjenja, plus plastičarsku pod-prozvodnju elektro aparata, i to ispušta toksine, sagorevanje smeša i polimera , i uz grejna ložišta mazutna pa i plinska izgarevanja to su glavna zagađenja i nikako neki standard "euro 3" (*priznati i važeći standard proizvođača od 2017. obavezujući za fabrike, dok građanstvo plaća eko takse za starija vozila i voze ih i tako), dakle problem nije postojeći standard* u odnosu na nedostajanje i nepostojanja standarda izduvnih gasova fabrika(posebno oružarskih i plastičasrskih) i uz to posebno vozila emitiju manjih volumena ppm3 od ostalih pomenutih zagađivača. "Passe l' incursion" ministarstvo ZZS ka Ministarstvu Saobraćaja Turizma i Trgovina
perin
Po novoj teroji strucnjaka podsecanje grana do 8m iznad zemlje i secom starih stabala i sadnjom mladica znatno se poboljsava kvalitet vazduha Novog Beograda. Sto manje lisca to kvalitetniji vazduh. Ja bi se drzao stare teorije i Jovna Jovanovica Zmaja o sadnji drveca. Mozda i nisam u pravu jer doktor gradonacelnik misli drugacije a posto je lekar i to deciji on misli sve najlepse za zdravlje dece i ZATO SECE DRVECE. Sta mi obicni gradjani znamo o zdravom vazduhu i sta je dobro za decija pluca.
Nikola
Највеће загађење у градовима није од производње електричне енергије већ од индивидуалних ложишта. Треба забранити грејање на такав начин у ужем градском језгу. Поред тога држава треба да стимулише (порез, субвенције) постављање соларних панела на кровове зграда и откуп вишка произведене енергије од стране ЕПС-а што тренутно није могуће за кућне произвођаче. Након тога долазе возила која су стара и која много загађују. Треба да се поново уведе на техничком прегледу мерење издувних гасова и забранити даља употреба возила која много загађују - наравно са неким разумним роком да људи могу да купе друга возила.
Zoran
Meni to ne treba. Do 10 sati ujutru oseca se dim na Vracaru, kao i posle 5, 6 sati uvece. Ves kad s eiznese ostaju crne tackice na njemu, garez o9dnekud.
Cicka 10:28
Ko god da ima podatke treba javno da ih prikaze, tacne, i to iz dana u dan na svim jutarnjim programima i TV i Radija , time se dokazuje da je drzava spremna da snosi zajedno sa gradjanima odgovornost za zagadjenje vazduha kao i spremnost da poboljsa stanje koje je alaramantno po tom pitanju . Postoje odgovorni pojedinci koje bi tako mozda podstakli da se rese starih kola ili da rade nesto sto ce dovesti do smanjenja zagadjenosti , ako to uradi makar jedan od 100 bio bi uspeh . Da... usput dajte predlog sta i kako sa starim kolima ipak se radi o zastiti zivotne sredine i zdravlju ljudi . Ja bih za svaki Jugo ili bilo koji auto ciji motor izbacuje stetne materije donirala sa po 300 evra vlasniku i da svaki takav automobil otkupi neka firma koja se bavi starim gvozdjem . Sabirni centar da bude negde gde drzava odredi,odmah tu da se dobiju papiri da je ljubimac otudjen i da je otisao u vecna lovista . Gazde na svakom da napisu posvetu jer je svaki od njih vezan za svog l .
Jovan Aleksic
A to sto se vise od polovine Juga i Zastava vozi na plin, i izduvni gasovi su im cistiji nego kod novih Euro-6 dizelasa, to nema veze?
Препоручујем 2

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља