недеља, 20.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:08

Све више сличности удеса „боинга” у Етиопији и Индонезији

Подаци из црних кутија показују да су оба авиона имала велике осцилације у висини и неконтролисане успоне и падове
Аутор: Јелена Кавајауторак, 19.03.2019. у 12:09
Слетање „боинга 737 макс” (Фотографије Бета-АП)

Прелиминарни извештај о несрећи етиопског авиона биће готов за месец дана, али подаци из црне кутије указују на јасну сличност са трагедијом индонежанске летелице крајем октобра, саопштили су званичници у Адис Абеби. Министар саобраћаја Етиопије Дагмавит Могес изјавио је у недељу да подаци о лету авиона који се срушио 10. марта са 157 путника и чланова посаде показују да је, као и у несрећи у Индонезији у којој је страдало 189 особа, авион имао велике осцилације у висини – неконтролисане успоне и падове.


На месту пада авиона у Етиопији

Акције „Боинга” јуче су поново пале након што су извештаји у америчкој штампи бацили сумњу на процес давања дозвола за модел авиона који се два пута срушио за мање од пет месеци. „Волстрит џорнал” је у недељу објавио да је америчко министарство за саобраћај отворило истрагу да ли је било мањкавости у контролама безбедности „боинга 737 макс”, посебно компјутерског система контроле летања с којим се мучили пилоти и етиопске и индонежанске компаније.


Седиште ФАА у Вашингтону

Истог дана је „Сијетл тајмс” објавио, позивајући се на актуелне и бивше инжењере у Савезној управи за цивилно ваздухопловство САД (ФАА), да су амерички регулатори значајан део процене безбедности делегирали „Боингу”, а да је компанија испоручила анализу са суштинским мањкавостима. Наводи се да су и „Боинг” и ФАА обавештени о „специфичностима ове приче” и да је од њих затражен одговор пре него што се срушио авион „Етиопијан ерлајнса”. Овај податак баца ново светло на понашање америчких власти, које су последње од великих земаља донеле одлуку да приземље спорне авионе.


Остатак мотора авиона који се срушио у Индонезији 

После несреће у Етиопији ови авиони су прошле седмице приземљени широм света на неодређен време. У фоксу је углавном систем контроле лета који уколико закаже а пилоти не одреагују адекватно аутоматски „обара” летелицу предњим делом наниже. Директор „Боинга” је најавио да ће компанија овај проблем решити ажурирањем софтвера.

„Волстрит џорнал” пише да је у фокусу истраге министарства саобраћаја лет индонежанског „Лајон ера”. Не зна се да ли ће бити проширена и на случај етиопске компаније. Овај лист сазнаје да је велика порота у Вашингтону издала судски налог за предају имејлова и докумената најмање једне особе која је радила на развоју авиона „737 макс”. ФАА је саопштила да је процес сертификације летелица „добро утврђен и да је резултат увек био безбедан дизајн”.


Производња „боинга 737 макс”

Према наводима Блумберга, ФАА је због недовољног буџета на произвођаче пребацила већа овлашћења за одобрење авиона, допуштајући чак „Боингу” да бира стручњаке који надзиру тестове и гарантују безбедности. По таквом уговору о „аутсорсингу” контроле радили су и запослени који су дали дозволу макар за део спорног софтвера модела „737 маск”, рекли су анонимни извори.

„Сијетл тајмс” је такође цитирао техничке стручњаке ФАА који су рекли да су их менаџери притискали да убрзају процес одобрења због тога што је „макс” десет месеци каснио за новим моделом конкурентског „Ербаса”. Акције „Боинга” су изгубиле 10 одсто вредности од несреће 10. марта, смањивши вредност компаније за 25 милијарди долара.


Коментари16
3b420
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Jovan
Sve je otislo u Boziju M_ _ _ _ na ovome svetu. Sve se radi za pare. A i piloti nisu vise piloti nego nekidebeli streberi koji rade za kompijuterom i unose podatke a ne upravljaju avionom. 95% danasnjih pilota ne sme ni da skoci padobranom. Pa mozes misliti kakva ih panika uhvati i kako se ukoce u kriznim situacijama. Katastrofa dokle se doslo.
Zeljko Adzic
Pismo iz Holandije...za vreme krize2008...kupim kafu,pola kile,renomiranog proizvodjaca,najskuplja.Sipam je u teglu kad gle djavola..tegla nije puna.Posle vidim na TV-u hvali 20-setak grama..neko izmerio...puta koliko kupljeno.da li se to Zapad balkanizovao?Timmer,nekad predsednik Philipsa,napisao knjigu zasto je Philips propao.Kaze da je uvek bio u sendvicu deonicara koji su stalno trazili novac i razvojnog programa kompanije koji su trazili dodatna sredstva..i rezultat poznat.Nutela u Holandiji sasvim drugacija od Nutele u Srbiji,Hrvatskoj,Poljskoj....u drugoj ima manje badema a to opravdavaju ukusom potrosaca a ne manjom cenom proizvodnje jer je manje skupog badema...Eto primera koliko hocete i svi se uklapaju u Boingov primer.Sad bi po americkom receptu sve EU kompanije koje imaju MAX-sa trebalo traziti milijarde dolara obestecenja za neletenje i moguci rizik da su leteli.e sad ko ce se usuditi to obestecenje traziti...to cemo videti..Dobro dosli na Zapad!
Pržičko
"Saša" : Reč faliti je nemačkog porekla - fehlen, a u italijanskom - fallire u značenju manjkati, nedostajati.
Препоручујем 1
Zeljko Adzic
Petar,Sana...dajem vam potpuno pravo kritikovati moj pravopis i izbor reci...i potpuno se slazem sa kritikom.Dugo sam u inostranstvu i sto se tice pravopisa i izbora reci sigurno nisam u toku.Jedina moja kritika vama je upravo vasa kritika pravopisa...moga...a ne teme kojom se bavim.Vrlo iskreno prenosim svoja saznanja jer i posle puno godina u inostranstvu jos uvek su mi koreni toliko jaki a Srbija u srcu.a sad da li mi Srbija hvali ili nedostaje...svaki dobronamerni ce to razumeti.Kad je bila najveca kampanja protiv Srbije...kad su me ljudi gledali kao moguceg zlocinca,teroristom....zaveo sam diktaturu na mestu gde sam radio...sa 190 skoro cm i 105 kg i nije mi bilo to tesko izvesti.I uprkos holandskoj kulturi,racionalnosti...imalo je efekta....poceli su misliti...bar u mom okruzenju.Zato me vredja vas komentar...kultura nam je predpostavljam ista....Cemu to vodi?Prijateljski pozdrav i sve najbolje u vasem licnom zivotu....Zeljko.
Препоручујем 14
Прикажи још одговора
Боривоје Банковић
Ево шта се дешава кад се "невидљивој руци тржишта" повери безбедност људских живота. Иста ствар као када би се лисици дало да чува кокошињац. Ово се догађа и код нас, додуше у много мањим размерама. Увози се роба која не одговара никаквим стандардима, држава се не меша у свој посао, а инспекције немају овлашћење да приморају фирме да отклоне и надокнаде штету потрошачима. Искрено се надам да ће породице жртава наплатити све до последње паре и да ће овај модел остати приземљен, јер је новац очигледно једини језик који Боинг разуме.
Vesa D
..fabrika i ne jedina je na ustrb egoizma i profita /pojedinaca / osmislili i nakacili raznorazne skalamerije da sjasti i bjesti ne samo aviona nego i obicnog fice ..Toliko uredjaja u vidu displeja raznoraznih pokazivaca eto zaboravi se glavno ako se dva sistema autonomna netrpe ili se posvadjaju u kokpitu a pilot nemoze da ih pomiri ili naredi nekom opet trecem uredjaju da ispravlja ili popravlja greske a da pri tome fabrika zaboravi da i za takve tehnicke zadjevice moraju da budu pisane procedure /flight-manuel/..Tako je i sa ficom dobrim starim ficom ..Sve u cilju profita danas se seda ne u auto nego obicno pistalo gde sve se blinkuje senzorise naduvano do prve krivine sve odlicno dok ide a da nestane da se kaze eto nebatali tolike pare..
Zoran
Izgleda samo ta dva letela do sad i pala. Kako oni pali a ostali nisu, nije mi jasno.
bager
Palo je njih vise i sa vise putnika ali su zataskali istinu o greskama,,najlakse je osuditi pilota ,te ko zbog ljubanih problema ,neiskustva ,,alkohol,,itd,,Za ovu fabricku gresku su odavno znali i rekli su da im je preskup da vracaju sve avione na ispravljanje greske,nefo da treba nesto iskljuciti pre poletanja i onda nema problema,,tako je nestao i onaj avio sto ga kao traze i dan danas a pao je sigurno nedaleko od mesta poletanja u okean
Препоручујем 14
Мирослав
За 2 године од 350 авиона у саобраћају срушила се 2. Тек понегде се објави, прође цензуру, да су бројни пилоти имали примедбе на понашање авиона током полетања.
Препоручујем 21
Прикажи још одговора

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља