субота, 20.04.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:49
ИСХРАНА

Пролећни умор и како га победити

Ово стање обично траје 2–5 недеља, колико је већ организму потребно да се прилагоди новом годишњем добу
четвртак, 21.03.2019. у 20:00
(Фото: Пиксабеј)

Пролеће је стигло, а уместо да пуцате од снаге и расположења, осећате се уморно и поспано, без концентрације, са извесним немиром и главобољом… Пролећни умор није првоаприлска шала, нити болест, већ стање које настаје с доласком првих дана пролећа. Погађа у принципу све старосне групе и није неко тешко медицинско стање, али отежава свакодневни живот.

У време када хладни загрљај зиме попушта, организам због једноличне зимске исхране, недостатка дневног светла и недостатка витамина Це и Де трпи одређене последице. Имунитет је на ниском нивоу, подложнији смо болестима, лако се замарамо, поспани смо и имамо слабу концентрацију. Пролећни умор обично траје 2–5 недеља, колико је већ организму потребно да се прилагоди новом годишњем добу.

Неодложно треба потражити помоћ лекара уколико је тај период дужи 2–5 недеља и уз појаву нових тегоба, од којих су неке: изражен умор, бол у грудима, недостатак даха при минималном напору.

Када стегне пролећни умор, одмах посегните за воћем, нарочито цитрусима, јабукама и првим овогодишњим воћем (јагодама) које лако можете наћи у маркету. Осим воћа, водите рачуна да се довољно хидрирате, најбоље обичном водом. Покрените се – топло време и природна светлост идеална су комбинација за физичку активност, а када сте уморни, нађите времена и за дремку. Спавајте бар осам сати преко ноћи.

Уз унос довољно течности и свежег воћа и поврћа гледајте да имате мање калоричне оброке. Зима је била доба када смо јели калоричније оброке, али сада је време за храну богату влакнима и витаминима. Стога прави избор јесте: риба, зелено лиснато поврће (зелена салата, купус, келераба…), махунарке, језграсти плодови. Ако имате времена, прођите пијацом и набавите свеж зелениш. Купите ротквице, брокуле, млади лук, сремуш, шаргарепе – свега тога има у изобиљу. Одморите се од тешких зимских јела, оних запржених, масних и тешко сварљивих, освежите јеловник и будите умерени.

Зима је доба када се сви завлачимо у затворени простор, светла је све мање, исхрана је сиромашнија. С пролећа се све то мења, а како је и услед промене климе тај температурни шок израженији, многи пате због тегоба при пролећном умору. Хормони се буде, јер с првим лепим данима тело лучи више серотонина и допамина, што значи да нас прожимају срећа и мотивација.

По правилу, топлије време шири крвне судове, чиме се снижава крвни притисак, повећава пулс, а почиње и главобоља. Зато смо мало „гроги” и поспани током преподнева и раног послеподнева. Када с вечери захлади, крвни притисак расте, а то може бити опасно за хроничне болеснике. Овакве осцилације нарочито сметају старијим особама које имају срчане проблеме, што може повећати ризик од инфаркта и шлога. Дакле, опрезно са течношћу у касно после подне и вече.

Боравак у природи и на пролећном сунцу помоћи ће телу да почне да производи витамин Де који ће уз витамин Це из воћа и поврћа оснажити и освежити организам и ослободити га токсина. Време испред екрана компјутера, ТВ, таблета и телефона замените шетњом или играма у природи, вожњом ролера. Поведите децу у природу, макар само током викенда. И, наравно, оставите суплементацију, не требају вам витамини из апотеке, пијаца је много бољи избор.

Јасна Вујичић, нутрициониста
www.nadijeti.com


Коментари3
84f4a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Здрав Разум
Велики пост је одличан за пролећни умор.
Zoran
Odlicno....veliks pohvala za tekst strucnjaka. Ne citam puno dnevnu stampu ali mislim da je Politika broj 1. Svidja mi se i vas horoskop...( mozda malo vise energije pozitivne treba ubaciti da bi se eliminisale negativnosti koje plasiraju B-92 i novosti).. Zivimo u strahu da se izjasnimo da ne bili osudjeni od javnosti.Po pitanju horoskopa pratim i vecernji.hr....odgovara mi.Gradjanin sam RS i nije moj nivo da trpim eventualne lose komentare jer mislim da se odnosi dva naroda i " dve komsije" mogu unaprediti i vec su bolji. Hvala.... Samo nastavite sa ovakvim tekstovima i osvescivanju gradjana... Budite na usluzi nasim gradjanima jer vi ste novine broj 1 u Srbiji. Hvala
Бранислав Станојловић
Шта је то "пролећни умор"? 3/4 ми је века.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља