понедељак, 22.04.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:13

Од библијских до комичних сцена

Графички експерименти великих стваралаца из периода од 16. до почетка 18. века, обједињени називом „Низоземска графика”, представљени су у Народном музеју
Аутор: Милица Димитријевићчетвртак, 21.03.2019. у 16:51
Јохан Саделер, „Стварање птица и риба” из серије „Постање”, према Мартену де Восу, после 1588, бакрорез

Народни музеј одржао је своје обећање дато публици пре нешто мање од годину дана, а приликом поновног отварања свог здања на Тргу републике – да ће део нове сталне поставке посвећен радовима на папиру бити освежаван с времена на време различитим избором дела из богате музејске збирке. Прва измена у односу на јун прошле године актуелна је од јуче, реч је о избору од 96 радова великих стваралаца из периода од 16. до почетка 18. века који су обједињени називом „Низоземска графика” и чији квалитет неспорно сведочи о тадашњој експанзији овог медија у области између река Мезе, Шелде и Рајне (приближно данашње територије Холандије, Белгије и Луксембурга) тамо где се развила сасвим особена култура утемељена на касном средњем веку, плод живих друштвених активности и ширења хуманистичких идеја, са великим прометом људи, робе и уметнина.

Дела настала техником бакрореза, који је био доминантнији током 16. века, и она урађена у бакропису, који је предњачио у 17. веку, посебно оплемењују особености стваралаца који су уносили бројне иновације у свој рад, објашњава нам Драгана Ковачић, кустоскиња Збирке цртежа и графике страних аутора у Народном музеју. Њихова експериментисања овом техником, начин приказивања мотива и разноврсност тематике инспирисали су вековима потом многе савремене уметничке ликовне тенденције. Најпрепознатљивија имена су свакако Хендрик Холцијус и Рембрант ван Рајн, а поставка, вешто и с намером интонирана пригушеним осветљењем, почиње Лукасом ван Лејденом и његовом графиком под називом „Јестира пред Асфиром”, иначе и најстаријим тренутно изложеним експонатом.

– Испод Ван Лејденове бакрорезне игле 1518. настала је ова старозаветна сцена у којој Јестира, јеврејског рода и удата за краља Асфира њега моли за милост према њеном народу. Аутор је родоначелник процвата низоземске графике, читав свој опус формирао је у овом медију, битно је рећи да је свој графички експеримент започео у Лејдену где није уопште постојала таква традиција. Самостално је и поприлично иновирао употребу графичке игле, изградивши самосвојан стил. Ван Лејдену велики узор био је Албрехт Дирер који је, чак, једном дошао да и га посети и укаже му поштовање – објашњава наша саговорница.

Незаобилазан је Холцијус за којег је посебно занимљиво то што је око 1588. самостално обављао читаву графичку продукцију: као изванредан цртач сам је давао нацрт, сам је резао и сам штампао.

– До тада је сарађивао за великим издавачким кућама у Антверпену па је прешао у Харлем. Један је од оних сликара-гравера који је неговао спој уметничког ауторства и занатског елемента. Посебан је и његов приступ људској фигури у техници бакрореза по којој је и најпознатији, иако је радио и у дрворезу и у бакропису. Увео је нову технику резања приликом рада на људском телу, углавном је то била мишићава мускулатура о чему сведочи и дело „Тантал”. Поред тога, он уноси и секвенциран начин приказивања, у облику издвојених елемената, који је сасвим модернистички. Био је и изврстан педагог и због свега тога успео је својим радом да постане легенда за живота – истиче кустоскиња, настављајући даље о Рембранту у чијем фокусу је био бакропис:

– У односу на његов велики опус ми имамо мало његових радова, углавном малог формата, али су они довољно илустративни да бисмо схватили његову улогу и величину. Ликовно се највише издваја већа композиција „Ecce homo” коју је Рембрант урадио 1636. са својим учеником Јаном ван Флитом и која показује његов добро познати однос светла и таме по којем ће бити чувен као сликар. Потпуно је револуционарно схватио слободу коју пружају бакропис и хемијска обрада плоче, радио је често и у комбинацији са сувом иглом, да би у плоче утискивао чак и различите материјале. Те текстуре које је добијао постале су структуре на које су се после ослањали уметници у 19. веку. Интересантно је и то што је у његовом случају сваки нови отисак био ново дело, он лично сваки је посматрао као појединачан рад који је у себи имао и неку дораду.

Утисак о постојању запањујуће разноликости стваралаштва које је овде представљено потврђују и најмлађи радови који се могу видети, дела из 1730, чији је аутор Јан Пунт, уметник који се бавио илустрацијама према Молијеровим комедијама.

– Музеј поседује целу серију од шеснаест малих графика, ту су уображени болесници, чак и љубавне сцене, изложили смо њих десет у интимном, кабинетском формату – закључује Драгана Ковачић.

Иначе, сада приказана дела, заједно са још око стотинак из истог периода која се чувају у овој кући, набављена су највећим делом откупом после 1945. Изложба ће трајати до јесени ове године, а за октобар је заказан и међународни научни скуп „Изван ограничења поимања низоземске графике”, чији је циљ да се анализира каква су модерна схватања ове технике, али и да се утврди какви су били упливи низоземске графике у југоисточну Европу.


Коментари0
5e147
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља