субота, 20.04.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 18:28

Голдштајн на удару критике због Јасеновца и Блајбурга

понедељак, 25.03.2019. у 11:36
Јасеновац (Фото Р. Крстинић)

ЗАГРЕБ – Због изјаве да Јасеновац и Блајбург нису исто, да је Јасеновац злочин геноцида, а Блајбург само злочин, угледни хрватски историчар Иво Голдштајн нашао се на удару критике професора др Матка Марушића, који је то назвао незамисливим расизмом и затражио његову јавну осуду.

„Јасеновац и Блајбруг нису исто. Јасеновац је злочин геноцида, и ратни злочин, и злочин против човечности. Блајбург је у једном делу злочин и злочин против човечности, то није исто. Не можемо говорити – све су жртве исте, то је неприхватљиво”, рекао је Голдштајн.

Голдштај је, гостујући на ХРТ-у рекао, између осталог, да када се нема јасна слика о историји, тешко се може направити инвентура и заузети позиција у садашњости, па је и свака пројекција будућег развоја немогућа.

Оценио је и да данас у Хрватској није тешко само суочавање с прошлошћу, већ да постоји и проблем данашњице, како је рекао, проблем прихватања и уважавања другог и друкчијег.

„Култура која је проусташка у време данашњице је антиглобалистичка, несношљива, нетолерантна, антимигрантска и анти свих, и онемогућава Хрватску и Хрвате да функционишу као народ међу народима. Не ради се само о политичким странкама, већ о раширеној култури сећања која је неприхватљива, не фокусира се само унутар екстремистичких странака него и унутар ширег политичког живота, укључујући и владајућу странку”, навео је Голдштајн, јавља Танјуг.

Према његовом мишљењу перцепција о прошлости у којој су усташе добри и позитивни добила је у замах 2015., 2016. и ако сада не можемо заједнички да одржавамо комеморацију жртвама, то показује не само да имамо проблема с културом сећања него цела култура и друштво не функционишу.

Сматра да влада и државна политика морају направити помаке према томе јер не може се на исти начин обављати комеморација у Јасеновцу и Блајбургу.

Фасцинира га, каже, на који начин многи учесници те расправе јако мало или нимало не знају о тим историјским чињеницама које су се догодили у Јасеновцу, на Блабургу и на Крижном путу.

„То је слојевит догађај и ако желите политички да делујете, ако желите изнети политички став који би могао да функционише у том политичком простору, морате знати барем у глобалу што се догодило”, рекао је Голдштајн.

Марушић, пак, сматра да је Голдстеин изјавио ствари које су до сада биле незамисливе у главама свих људи на свету, које нико никад није изговорио и које траже јасну осуду, јавну, стручну, људскоправну и политичку.

За Марушића је неприхватљиво да се не може говорити да су све жртве исто и пита у чему је разлика између жртава Јасеновца и Блајбурга.

Прво, каде се за оба та страшна места каже „жртве” мисли се на невине људе, који ништа нису скривили, ни по данашњем нити по ондашњем праву и законима. То што је на Блајбургу међу пола милиона људи било и усташа који су починили злочине не значи да невини нису били сасвим невини, сматра Марушић.

„Зар Голдштај хоће да каже да је смрт девојака у Худој Јами мање вредна, мање трагична неголи смрт Ане Франк”, запитао је Марушић.

Он пита и по којем то праву, којем моралу, ратном обичају или ичему знаном а да није осуђено, убијање без суђења није злочин.

„Жели ли Голдштај освету увести као разлог убијања? Куд ће нас онда то све одвести, коју ћемо историју учити, које право, коју социологију”, пита такође Марушић, који сматра да то што је то што говори Голдштајн чисти је расизам, јер су се невине жртве Јасеновца и Блајбурга разликовале само по националности и вери.

У Јасеновцу су, каже, убијани и Хрвати, а на Блајбургу и Јевреји и Срби.

„И друге страшне ствари говори Иво Голдштајн и хрватска влада, народ и сви појединачно на које се његово ружно говорење односи требало би према тим ружним говорењима заузети став и јавно им се успротивити”, позвао је Марушић.

Сматра да би исто требало да ураде и сва невладина удружења посвећена људским правима и миру.

А будући да је, како каже, Голдштајн неопростиво претерао, овде од свих тих удружена тражим да се о његовим речима изјасне, да их осуде – као да су дошле из уста било којега другога човека.

„Њега (Голдштајна) можда треба и строже осудити, јер је историчар и учен човек, који би морао пазити шта говори и кога и зашто вређа. Јер он не вређа неке незнане сиромахе у некој незнаној крчми, него хрватски народ, хрватску Цркву и хрватску владу”, навео је Марушић.


Коментари22
c02e2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Svemir Mirkovic
Ovo je veliki potez katolicke crkve u Koruskoj. Nadajmo se da se ona vraca osnovnim principima hriscanske teologije i glavnoj Bozjoj zapovedi koja naredjuje svojim vernicima NE UBI! Ustase iako navodno veliki vernici su pravile tako stravicne i genocidne zlocine nad decom i civilima da je to nevidjeno u istoriji na prostorima Balkana. Davati mise za dusu ubicama svakako neide u pravcu nadanja i zelja ljudskog roda. Smatra se da su nacisti i njihove sluge Ustase i ostali pomagaci u Evropi i Svetu likvidirali preko 5 miliona ljudi za koje se nezna da su ikada postojali i ziveli na planeti Zemlji. Vreme ja da se UN pozabavi tim slucajem dajuci duhovne i sveteovne komemoracije tim neznanim i nevinim zrtvama nacizma i njegovih pomagaca. Hrvatski proustaske elementi uporno zele davati mise za spas duse genocidnom Poglavniku i ustasama piginulim u borbi za rasnu ideologiju. Normalan covek da nepoveruje.
slamkamenac
A zamislite alternativnu istoriju, kako bi svet izgledao i Jugoslavija da su preziveli Blajburg?
С.Стеван.Млинаревић
U leto 1944. dodjose UJKE - tako su moji preci 'iz miloste' zvali Ustase - u selo Gredjane kod Okucana. Poceli su sa pricom da su oni rat vec izgubili i da sada rade sa partizanima i da im trebaju konjske zaprege da prevezu pesak da se opravi tamo neki put da bi se nemcima postavila prepreka za povlacenje, blablabla. Svaka kuca (150tak) je upregla konje a tada im je receno da samo zene mogu da voze kola posto muskarci treba da odu taj pesak ugradjuju u put. Cekali muzevi i ocevi i braca pokraj tog puta, cekali do veceri pa se onda vratise kucama a tamo nastavili da cekaju, a ko je ziv ni do danas nije docekao da se zene, cerke, sestre njihove vrate kuci. Niko za to nije nikome odgovarao, sve se zataskalo i sve im je oprosteno i zato se i ponovilo!
Miloš
G-dine Marušiću, indikativno je to što 99% onih koji dođu u Blajburg imaju ili ustašku zastavu, zastavicu, ili kapu sa onim "U", ili bedž, ili značku, ili tetovažu sa čuvenim "ZDS". Znači, oni dođu da odaju poštu onoj manjini nevinih koji su tamo stradali? Ma šta kažeš? To se odnosi i na zvaničnu Hrvatsku koja se sprema da obeleži taj događaj, pratim pažljivo i nigde nisam video da hoće da odaju poštu toj manjini nevinih. A nije vam čudno ni to što je tamošnja katolička crkva zabranila misu? Pa dobro, ovaj Marušić možda malo naivno gleda na sve ovo, ali zato smo mi tu da mu objasnimo.
Megi
О ком вређању хрватског народа, хрватске цркве и хрватске владе говори Марушић? Баш зато што је учен човек, Голдштајн је бираним речима изнео оно што и врапци на грани знају, само се мало касно сетио.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља