понедељак, 18.01.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
субота, 30.03.2019. у 18:00 ​Петар Хинић

Проблеми „Ер Србијe”

(Фото Р. Крстинић)

Превозилац „Ер Србија” (АС) је некада имао 35 авиона (од тога пет ДЦ 10-30 за обављање дуголинијског саобраћаја и 30 за средњелинијски саобраћај), запошљавао је 10.500 радника, превозио више од 4,5 милиона путника и више од 40.000 тона терета годишње. На тај начин остваривао је годишњи приход већи од 540 милиона америчких долара. Сада је дошао у ситуацију да се бори за опстанак због тога што је руковођење препуштено мањинском власнику (49 одсто) „Етихад ервејзу” (ЕА), на основу уговора који је Влада Србије 1. августа 2013. године потписала са овим превозиоцем из Емирата.

Иако су ваздухопловни стручњаци указивали на велики ризик који је Влада Србије преузела препуштањем руковођења српским националним превозиоцем, до промене става није дошло. Основни циљ ЕА био је максимално искоришћење могућности тржишта Србије. Резултат таквог става је закључење уговора о закупу авиона од ЕА за обављање саобраћаја по врло неповољним условима. Закуп једног авиона за обављање дуголинијског саобраћаја АБ 330 по цени од 500.000 евра месечно је врло висока цена у односу на цене на светском ваздухопловном тржишту. Овај авион је закупљен за обављање саобраћаја за Њујорк, са пет летова недељно, ради опслуживања једног милиона српских исељеника у САД и око три стотине хиљада у Канади.

Нажалост, АС је релативно кратко обављала интензивнији саобраћај са Њујорком са пет летова недељно. Сада има само два лета, што је економски и тржишно неприхватљиво.

Забрињава што је руководство АС препустило опслуживање дуголинијског саобраћаја страним превозиоцима и поред великог незадовољства бројне српске етнике.

Треба напоменути и да су исељеници у САД незадовољни лошим комерцијалним опслуживањем – од непостојања одговарајућег комерцијалног представништва АС до недостатка специјалних уговора са америчким превозиоцима ради организовања превоза од места у САД до аеродрома у Њујорку, што је била уобичајена пракса за путнике и самог превозиоца „Јат ервејз”. Слична је ситуација и са опслуживањем саобраћаја АС у Европи.

Стање у којем се налази „Ер Србија” је потврда да „Етихад ервејз” са проблемима које има не може успешно да руководи српским превозиоцем. Банкротство „Ер Берлина” и „Алиталије”, чији је сувласник био ЕА, изазвало је губитке код овог превозиоца од више милијарди долара. Посебно у последње време ЕА се суочава са проблемима на међународном ваздухопловном тржишту, што је дало повода „Емират ервејзу” да понуди спајање ова два превозиоца.

С обзиром на врло озбиљно стање у којем се налази ЕА, Влада Србије мора хитно да предузме мере, у првом реду оне које се односе на руковођење српским превозиоцем „Ер Србија”.

Ваздухопловни аналитичар

 

Прилози објављени у рубрици „Погледи” одражавају ставове аутора, не увек и уређивачку политику листа

Коментари25
f023a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Радо Мир
Пре једанаест месеци, Инсајдер је у три епизоде од по цца 50 мин. обрадио тему пљачке Србије са Етихадом и Ер Србијом. Ако сте спремни да себи загорчате ово недељно пролећно поподне, укуцајте у Ју Тјуб: ''Insajder: Srpsko - arapska posla''. Таблете за смирење је боље да попијете довољно пре почетка, да би деловале на време.
Cukarica Gaja
Nasi svi politicari, bivsi i sadasnji, su ekonomski nepismeni, a savetovati se ne dadu.Primera je golem broj. Er Srbija ,u danasnjem globalnom svetu ekonomije obima, nema nikakvu sansu. Propadaju kdikamo vece kompanije. Primer zeljezare Smederevo je ocigledan primer nedomacinskog upravljanja: pre nekoliko godina su upravljanje cele zeljezare poverili slovackom trgovcu dobavljacu sirovina. Njegov jedini interes je bio da zeljezari proda sto vise sirovina, u situaciji niske cene celika i velikog gubitka po svakoj toni. Posle godinu dana on je otisao, a Srbiji su ostali jos veci gubici.Dali su kozi da cuva kupus. Niko nije odgovarao. Srbija je postala zemlja neuke i jeftine radne snage i bez obrazovanog i iskusnog upravljackog sloja. To su nasi kolonizatori i zeleli.
Mihailo
Vazduhoplovni analitičar očigledno nije upućen da se u letnjem redu letenja BEG - JFK leti 6 puta nedeljno, te da se zimi saobraća 2 puta nedeljno samo u mrtvim mesecima za avio saobraćaj (Novembar, Februar, pola Marta).
Srba
Da li će neko nekada odgovarati za ovo što se dešava, zatvorom, ili je ovo samo splet okolnosti?
Дејан Београђанин
Авио саобраћај сада и некада не могу да се пореде. ЈАТ је био понос Државе и нико није питао како послује јер је био део “имиџа”. Избор за америчку технологију (Даглас, Боинг) је био такође у склопу тог имиџа. Држава је улагала огромна средства у обуку особља и техничку подршку. Ту није било ни мало “тржишне” економије. Слично су пословале и остале компаније широм света. Данас живимо у свету огромне конкуренције па је све промењено. Летење је постало доступно огромном броју људи, техника је значајно напредовала, експлоатациони трошкови драстично смањени... Авиони често нису у власништву компанија већ под “лизинг” уговорима те се и одржавање измешта из компанија итд. Једини начин да Србија има свог авио превозника је био да се са неким удружи. Ми смо имали и наставили да негујемо образовање техничког особља али “технологију” за тржишну конкуренцију, не. Зато, мислим, да ЈАТ није могао да преживи. Једино је питање да ли је изабран прави партнер. Али, каква млада такав и младожења.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља