недеља, 08.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:34

Гориво све скупље и скупље

Цена нафте типа „брент” на историјском максимуму од новембра прошле године с 50,47 отишла на 70,62 долара за барел. – На појединим пумпама уз ауто-пут евродизел кошта и 170 динара
Аутор: Ј. Петровић-Стојановићсреда, 10.04.2019. у 22:55
Нај­ве­ћи ути­цај на це­ну го­ри­ва на свим тр­жи­шти­ма, па и у Ср­би­ји, има про­ме­на це­не си­ро­ве наф­те (Фото Д. Јевремовић)

Ако разлог за поскупљење горива није скок цене сирове нафте на светској берзи, онда су акцизе. Ако нису државна захватања, онда је залеђен Дунав. Ако није ни то, онда је низак водостај река, а по новим прописима, гориво мора да „доплови” у посебним баржама с дуплим дном, што поскупљује превоз. Ако није ни то, онда је скок курса долара….

Обрни окрени, трговци дериватима увек ће наћи изговор зашто гориво треба да поскупи, па се последњих дана на појединим бензинским пумпама уз ауто-пут евродизел продаје за 170 динара. Што је више него у Албанији где се иначе најскупље точи – 166,38 динара.

За најновије поскупљење бензина око пет динара по литри и евродизела 5,5 (закључно с прошлом недељом) наводи се нови скок цене сирове нафте. За нешто више од три месеца цена барела „брента” повећана је готово 40 одсто са 50,47 до 70,34 долара.

– Највећи утицај на цену горива на свим тржиштима, па и у Србији, има промена цене сирове нафте односно последично промена котација бензина и дизела. Пошто је Србија увозно зависна свака промена на глобалном тржишту одражава се одложено и на наше тржиште.

– Цена референтне нафте типа „брент” има тренд раста још од краја децембра – каже Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије.

Чињеница је, преноси Ројтерс, да су цене нафте порасле пре два дана на највиши ниво од новембра 2018. године, услед актуелног смањења производње унутар ОПЕК-а, америчких санкција против Ирана и Венецуеле, сукоба у Либији… То је довело до тога да је цена северноморске нафте „брент” пре два дана била још скупља – 70,62 долара по барелу, што је више 28 центи у односу на крај прошле недеље.

– ОПЕК-ово актуелно смањење производње и америчке санкције Ирану и Венецуели, главни су покретачи цена нафте током ове године – изјавио је Хусеин Сакед, главни тржишни стратег у брокерској компанији ФXТМ.

Мићовић каже да је осим тога удео фискалних дажбина у структури малопродајне цене бензина око 57 одсто, дизела око 54 процента и ТНГ ауто-гаса око 50 одсто, док се преостали део цене формира на тржишту. Цена горива у Србији била је у паду од октобра 2018. све до почетка фебруара 2019. и у том периоду бензин је појефтинио 15 динара, дизел 12 и ауто-гас око седам динара, па ново поскупљење није ни близу овом снижењу.

Удружење једном недељно прикупља и обрађује малопродајне цене горива и анализа рађена почетком фебруара, после дужег времена, показала је да је дошло до скока цене горива. Од тада па до 1. априла просечна малопродајна цена бензина је повећана, само је цена ТНГ смањена 1,5 динара, али је и ово погонско гориво најскупље у односу на остатак региона.

– Цене горива формирају се на тржишту и зависе од мноштва различитих параметара и немогуће је прецизно разлучити који од њих и у којој мери утиче на промену трошкова произвођача и дистрибутера деривата нафте, односно касније и на цену горива. Поред утицаја цене сирове нафте не треба заборавити и на утицај промене курса долара у односу на друге валуте, трошкова транспорта, промене удела увозног горива у укупној потрошњи – објашњава Мићовић.

Иако је тешко предвидети шта ће се дешавати наредних дана на берзи, возаче би, према неким проценама, требало, бар ове недеље, да прескочи ново поскупљење.


Коментари14
bf1d9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Caja
Pocnite da vozite motore i skutere kao i svaki normalan narod na planeti.
Зоран
Ne mogu da ga registrujem posle pet godina uzastopne registracije zbog potvrde da ne ide brže od 45 km /s
Препоручујем 7
Nikola Popivic
Pa sto ne odes caskom biciklom do mora
SrbaD
Ljudi, elektricni bicikl, kosta oko 10din/100km da se vozis, uzasno je zabavno i ostavlja samo osmeh na licu. Ne zagadjuje! U Beogradu ovih dana kad je guzva brzi je od kola, 30 minuta za 10km. Mozete birate trotar ulica. Ne brinete o parkingu, ceni goriva. Dosta vise sa njihovim vestackim podizanjem cene goriva!
Miroslav
Ja sam ga kupio, svuda po Novom Beogradu idem sa njim..
Препоручујем 2
Milos miokovic
..... i onda vozaci traze od poslodavca vece plate, od cega, kako.....
Vlajko
Ovo kod nas nema veze ni sa čim od parametara za formiranje cene nafte. Jedina istina je da u poslednih 5 nedelja cena evro dizela miruje na 163 dinara a da je bezolovni benzin poskupeo sa 143 dinara na 150 dinara, dakle 7 dinara za 5 nedelja, sve dinar po dinar na nekoliko dana. Da se ovde uvozi sirova nafta i u rafineriji Pančevo prerađuje skakala bi cena svih vrsta goriva. Kada skače samo jedna vrsta goriva reč je izvesno o čistom uvozu već gotove prerađevine i ništa drugo nije u pitanju ali se postavlja pitanje zašto se bezolovni benzin ne proizvodi u Srbiji i sumnja šta uvozimo i čime uništavamo motore.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља