недеља, 21.04.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:52

Азијски змај стигао на Јадранско море

Између „археолошких рампи” у Пиреју и будућег ослонца у Трсту и Ђенови, кинески бизнис налази нове копче с Европом у Задру, Ријеци, Копру. – Грчка приступила групацији „16 плус 1”
Аутор: Тања Вујићсубота, 13.04.2019. у 20:00
Кинески премијер Ли Кећијанг на свечаном дочеку у Дубровнику (Фото Бета)

Унска пруга од Книна до границе са Босном и Херцеговином идеалан је спој са модернизацијом луке Задар. „Чајна лакжури реал естејт”, кинески власник луке Задар, спреман је да инвестира у обнову и модернизацију Унске пруге: на тај начин 20 година непостојећа транспортна веза између југоисточне Европе и јадранских лука Задар, Шибеник и Сплит поново би била успостављена. Овом најавом прошле јесени кинески инвеститори, осим што су се учврстили у хрватској луци на централном Јадрану, истовремено су најавили и финансијску спремност да широко погледају географску карту региона на који ЕУ већ читаве две поратне деценије гледа различитим диоптријама.

За разлику од Брисела, Пекинг на Јадрану и на Балкану види нову јединствену копчу за привредни продор ка Европи. Хрватска у даљем напредовању кинеског мегаинфраструктурног пројекта „Појас и пут” добија кључно место, најавио је ове седмице кинески премијер Ли Кећијанг, током прве званичне посете Хрватској. „Врата Кине увек су отворена за Хрватску. Кина је спремна да даље унапређује широку и плодну сарадњу са Хрватском. Тим поводом, лично сам спреман да подржим кинеске компаније заинтересоване за улагања у хрватске луке и железнице, у складу са тржишним правилима”, истакао је Кећијанг након разговора са хрватским званичницима у Загребу. Кина ће са 16 држава централне и источне Европе још продубити сарадњу у развоју инфраструктуре, иновација, образовања и других области, најавио је Кећијанг јуче на Пословном форуму групације „16 плус 1” у Дубровнику.

Изненадни долазак грчког премијера Алексиса Ципраса јуче у Дубровник подигао је улог у текућим кинеским пословима са југом Европе. Наиме, западноевропска јавност је уочи дубровачког форума данима спекулисала да се Ципрас спрема на Страдун ради евентуалног придруживања Грчке групацији „16 плус 1”. Посебно након одлуке Италије прошлог месеца да приступи кинеском међународном привредном пројекту „Појас и пут” и отвори луке Трст и Ђенова (а можда и Палермо и Равена) кинеским инвеститорима.

„Грчки премијер Алексис Ципрас слетео је у Дубровник”, дознаје „Дубровачки дневник”, пренеле су агенције. „Највећа грчка лука је у власништву кинеског капитала”, додао је овај портал. Разлог да Ципрас баш ове године дође на самит групације „16 плус 1” (међу којима је 11 чланица ЕУ), формиране 2012. године, није обелодањен. Јуче после подне хрватски премијер Андреј Пленковић изразио је добродошлицу Грчкој због придруживања иницијативи „16 плус 1”, пренео је атински дневник „Катимерини”. Иначе, Ципрасов званично ненајављени долазак у Дубровник догађа се у тренутку када кинеска фирма „Коско” – иначе власник луке Пиреј до почетка идуће седмице – вага одлуку да ли да одатле бизнис измести у Трст, због „археолошких рампи” које поставља званична Атина у облику декрета Министарства за културу.

И док „Коско” разматра судбину бизниса који је Пиреј промовисао у седму европску луку по количини карго-терета, Ципрас је у Дубровнику добио прилику за разговор са Ли Кећијангом. Шта би том приликом могла бити тема, неизвесно је. Оно што се у међувремену зна јесте да се јадранске луке Ријека, Копар, Трст и Венеција одавно спремају за долазак Азијског змаја.

Хрватска влада настоји да привуче кинески карго у луку Ријека, изјавио је Олег Бутковић, хрватски министар инфраструктуре, крајем прошле године. Према најавама из Загреба, хрватска влада заинтересована је за изградњу новог пута од Ријеке до престонице, као и нове железничке линије до Будимпеште.

Да лучке власти на северном Јадрану имају мање зазора од навале кинеских пословних понуда, сведочи ових дана пример Копра. Наиме, представници оператора луке Копар најавили су своје учешће на дводневном Форуму „16 плус 1”, упркос израженој уздржаности званичне Љубљане. „Требало би одржавати добре односе са Кином, али треба такође имати на уму да је та сарадња захтевна”, оценио је ове седмице словеначки премијер Марјан Шарец.

У међувремену, лучке власти на северном Јадрану одавно читају древне географске карте, на којима се не заборавља путовање Марка Пола у Кину још у 13. веку. Наиме, пре него што је Кина са 16 држава Европе оформила групацију 2012. и пре него што је кинески лидер Си Ђинпинг 2013. први пут промовисао „Појас и пут”, севернојадранске луке Венеција, Трст, Копар и Ријека заједно су наступиле на сајму транспортне логистике у Шангају 2010. године.

„Наше четири луке имају намеру да се представе као алтернатива лукама на северозападној страни европског континента. Ове четири луке формираће европску платформу, посебно у погледу опслуживања тржишта Далеког истока, као и централне и источне Европе”, наводи се у презентацији Венеције, Трста, Копра и Ријеке у Шангају пре скоро 10 година.

„Појас и пут” изгледа се враћа на свој западни почетак: Пиреј би могао бити забринут.


Коментари2
2c149
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Savan
Ukoliko Grci pod pritiskom Amerike prestanu ucenjivati Kineze,Pirej ce i veza kroz Srbiju ostati najpovoljniji prvac za Kineze prema srednjoj Evropi.Kinezi kao dobri trgovci su sa novim aranzmanom preko Italije osigurali i drugi konkurentni pravac preko Italije.Od hrvatskih i slovenskih luka nema nista,osim sto ce Kinezi biti voljni da grade nizinsku prugu prema Rijeci,ako im Hrvati dobro plate.
Коста
Види ти како и 'рвати и монтенегрини јошт' имају народне боје црвено-плаво-бело, а нису више Срби...То је као она НДХ-зија која у то доба није још смислила реч за независност па је себе звала србизмом "независна" уместо "неовисна." Под хитно, браћо, мењати народне ношње! Личите на (изгубљене) Србе!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља