недеља, 08.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:59

Први писак локомотиве у Панчеву

Град на Тамишу, пре 125 година постао део „гвозденог пута”, који је повезивао све земље старог континента
Аутор: О. Јанковићуторак, 16.04.2019. у 18:26
Стара локомотива изложена у Панчеву (Фото О. Јанковић)

Панчево – Мађарски министар трговине Бела фон Лукач није крио задовољство, када је тачно у подне 9. априла 1894. године, из правца Кикинде и Великог Бечкерека (Зрењанина) у станицу Панчево-Варош, ушао први воз, а овај део Баната се повезао са Будимпештом и Бечом. Свечано окићену композицију пуну високих званица и гостију, дан раније најавиле су на насловној страни локалне недељне новине на немачком језику, а дочекали је представници градске власти, заступници „Торонталског комитета” и „Торонталског друштва вициналних железница”, које је пругу и изградило. Стекли су се ту и представници великих општина, које су колико су могле учествовале и помагале у овом послу, као и велики број љубопитљивих мештана.

„Панчево је од тог дана постало део шинске мреже која је повезивала земље европског континента и више није било бојазни да у зимским месецима, због обуставе пловидбе на Дунаву и Тамишу и за снежних непогода, Панчево буде одсечено од света. Тој погодности су се нарочито обрадовали индустријалци и трговци, јер се отворила могућност да своје производе пласирају током читаве године”, објашњава Јосип Вебер, председник Клуба љубитеља железнице „Панчево” и аутор надаље сталне поставке фотографија која прича и са сетом чува успомену на 125 година железнице у Панчеву и околини.

Он напомиње да је ондашња штампа писала и да није потребно наглашавати привредно-политички значај железнице и да је у то сваки интелигентан човек чврсто убеђен, јер „Железница је посебно приближила земљорадничке дистрикте главним тржиштима... а да је наш град укључен у велики светски саобраћај, којег представља непрекидни шински траг”.

Наредне четири деценије сви возови из југоисточне Европе завршно одредиште „гвозденим путем”, имали су у панчевачкој вароши, а путници настављали паробродом са пристаништа до Београда, Земуна и Новог Сада све док нису подигнути железнички мостови на Дунаву и Тамишу, у чијој непосредној близини и данас стоји типско здање станице са које је до 1973. обављан путнички, а до 1989. теретни саобраћај. Крај овог објекта, на дане када су овуда клопарали возови, подсећа железничка музејска композиција коју је такође поставио овдашњи „Клуб љубитеља железнице”.

Данас се железнички краци пружају ка престоници, и у правцу Кикинде, Зрењанина и даље ка Темишвару и Букурешту, а теретни преко Београда и Вршца ка свим крајевима старог континента. Фебруара 2017. године завршена је реконструкција пруге Панчево–Београд, на правцу никао и нови железнички мост на Тамишу, а путници, у жељи да избегну закрчене саобраћајнице и даље путују возовима... Они који се затекну на станици Панчево-Варош време чекања могу да прекрате и упознавањем са новим планом града, који је пригодом обележавања јубилеја поклонила Туристичка организација Панчева, док овдашњи љубитељи железнице најављују низ манифестација којима ће обележавати годишњицу.

– У мају припремамо изложбу о банатским пругама, коју ћемо у оквиру манифестације „Ноћ музеја”, реализовати у сарадњи са Народним музејом у Панчеву. Припремамо и материјал, за нову фотомонографију „165 година железнице у Војводини”, која ће бити публикована крајем године у издању нашег Клуба љубитеља железнице и Историјског архива у Панчеву – напомиње Јосип Вебер.


Коментари3
17500
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Preža-Pančevo
Čitam danas u jednim novinama da je ministarka saobraćaja rekla da će ponovo da krene linija BG- Pančevo. Još kad bi bilo pameti da se vrati pruga koja se koristila do 1973. do Tamiškog keja, skoro centar Pančeva, gde i dalje postoji stara zgrada železničke stanice, bila bi maltene metro linija do BG i dalje. Čak je i jedna večernja linija Beovoza iz PA išla do Valjea.
Лала из Самоша
..." а путници, у жељи да избегну закрчене саобраћајнице и даље путују возовима... " Којим возовима? Па зар новинарка није чула да је укинут одавно Беовоз? Нема воза ни за Зрењанин ни Кикинду, а за Вршац има два пута дневно она два руска што иду из Београда. Да нема Рафинерије која само ноћу вуче возове, пруга из Панчева би била мртва. Што нисте сликали на шта личе станице и стајалишта?
Ničim izazvan
Ja ne znam odakle njima ta informacija da mi koristimo uopšte voz
Препоручујем 13

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља